eventeffect.se
Vi behöver din hjälp! | Nominera till Topp 100

Vi behöver din hjälp! | Nominera till Topp100: Sveriges populäraste föreläsare 2025

Hallå där...

Eventeffect genomför nu en branschundersökning med målet att presentera listan Sveriges 100 populäraste föreläsare 2025 i slutet av augusti.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 2 – brand, utrymning och sjukvård

2023-02-18 | Säkerhet

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 2 – brand, utrymning och sjukvård

Brand och utrymning är nog det område där man har den största vinningen av att gå från att förutsätta sig till att förvissa sig. Helt enkelt för att det också är det området där de flesta oftast tänker att det är någon annans ansvar. För handen på hjärtat, hur ofta kollar du att dörrarna i utrymningsvägarna verkligen går att öppna, att utrymningsplanerna stämmer och att larmknappande verkligen är testade? I dagens avsnitt ska vi titta djupare på just brand, utrymning och sjukvård.

Hur skapar vi tryggare event och möten? Del 2 – brand, utrymning och sjukvårdBIld av Manfred Antranias Zimmer från Pixabay

Brand och utrymning
Brand och utrymning är vedertagen säkerhet och det finns nästan alltid teoretiska tänk och åtgärder på plats såsom brandlarm, utrymningslarm, brandsläckare, utrymningsplaner och liknande. Akut första hjälpen och enklare sjukvård likaså, med hjärtstartare och första hjälpen-material. Dessa åtgärder och resurser skapar en trygghet, men om man inte klär på den med kunskap och medvetenhet riskerar den att bli en missriktad eller till och med falsk trygghet.

Det är ju som tur var inte så ofta det vare sig brinner eller som det behöver utrymmas – vilket är bra – men det ger nackdelen att man inte är så uppdaterad och trygg i lösningarna, ”är det brandlarmet som låter?”, ”ska vi utrymma på brandlarm eller är det vid utrymningslarm vi går ut?”, ”var är återsamlingsplatsen nu igen?”

Det är ofta en utmaning att testa, få kunskap och spridning gällande larmsignaler eftersom det är utmaningar att arrangera och kommunicera en övning eller testlarm. Skrämmande ofta passar man på att testa larm när huset är tomt för att inte störa eller göra personer osäkra. Det är svårt att öva detta, utan det blir så att när larmet aktiveras av misstag så utrymmer vi och hoppas att allt går bra.

Så därför är vår starka rekommendation att man inför ett event i hyrda lokaler på en anläggning ställer följande frågor till sig själv och de som man hyr anläggningen av:

Hur fungerar brand- och utrymningslarm?
Det finns lite olika varianter. Det kan vara ett talat utrymningslarm eller endast ljudande brandlarm. Ställ frågan i god tid hur det fungerar och vilka olika funktioner som finns. I bästa fall kanske de till och med har ljudfiler på hur larmsignaler ljuder och hur talade larm låter. Då skulle man vid genomgång med all personal kunna spela upp hur det låter och vad som sägs. Eller kanske till och med ha med den ljudfilen vid en säkerhetsgenomgång med deltagarna i eventet, där man låter brandlarmet ljuda så signalen känns igen.

Det ska tyvärr inte förutsättas att anläggningens all personal har koll och vet, utan visa intresse och förvissa er om vad som finns och hur det är tänkt.

Vem larmar och hur?
Förvissa er även om rutinerna kring alla larm, vem larmar, hur larmas det? Hårdraget kan man väl säga att det finns tre vägar att larma räddningstjänsten, trycka på larmknapp, larma personal på anläggningen och ringa själv. De olika sätten att larma behöver pratas igenom och bestämma och klargöra vad som gäller och hur det är tänkt för den aktuella anläggningen.  Det skapar ju också följdfrågor som vilka är angreppsvägarna, lämpliga entréer att ta emot blåljus, vem möter upp, vem ringer och ger kompletterande information vid automatlarm?

Rekommendationen är att lyfta de här frågorna med anläggningen tidigt och sätta en gemensam rutin för detta. Och glöm inte bort adressen. Idag kan SOS svara på ditt larmsamtal från vilken del av landet som helst. Det är inte säkert att det ”alla” vet är Stora hotellet är solklart för en SOS-operatör i en annan del av landet. Korrekt adress och en rutin för hur man möter kommer att spara mycket dyrbar tid.

Har vi några riskfaktorer inom brand?
Ibland klär vi in lokaler i tyg och träkonstruktioner, kan det vara en brandfara? Vi lägger mattor, kan det vara en brandfara? Vi tar in en bensinbil, är det en brandfara? Men en elbil är väl inte farligt i alla fall? Levande ljus och långt hår, är det en brandfara? Det behöver funderas över hur mycket brännbart material tillför vi lokalen.

Ofta används lokalerna på många olika kreativa sätt. I er risklista behöver dessa frågor lyftas tidigt. Kan vi förutsätta att dekorfirman bygger hela sin installation i impregnerat brandsäkert material? Eller ska vi förvissa oss om det? Hur hanterar vi brandfarliga varor i salongen?

Med dessa frågor och svar kan ni bygga på er risklista med skadeförebyggande och skademinskande åtgärder.

Var är utrymningsvägarna?
Ett event är ju som tidigare sagt också ofta en blandning av fast installation och tillfälliga byggnationer. Men dekoren behöver anpassas efter utrymningsvägarna och flödena i lokalen. Stäm av era ritningar och planer med anläggningen i god tid, diskutera överblickbarhet, avstånd samt flöden och stråk. Och tänk inte: det går nog bra, utan förvissa dig. Kolla att utrymningsvägarna är fria, och kolla också hur det ser ut på andra sidan dörren. Det finns skräckexempel på när det lagrats teknik-case i utrymningsvägarna.

Säkerställ också att ni vet var återsamlingsplatsen är och hur ni ska kunna räkna in att alla är ute ur byggnaden. Finns det en aktuell deltagarlista så är det toppen att pricka av gäster och personal och ger en guldstjärna om man till räddningsledaren kan meddela att samtliga våra gäster är ute ur byggnaden.

Sjukvård
Sjukdomsfall och olyckor på event händer, det har de flesta av oss varit med om. Klämskador, sätta i halsen, fall, hjärtproblem, allergisk reaktion, diabetes, stressreaktioner eller 1000 andra saker. Utifrån aktiviteter och er målgrupp för eventet gör en riskbedömning över ålder, skador och andra riskfaktorer. Det fina är att många av dessa händelser kan ha samma åtgärdsplan för er. Säkerställ andning och puls, larma ambulans, ta hand om den skadade och kollegorna.

De flesta anläggningar är idag hjärtsäkrade med en hjärtstartare, en defibrillator, och utbildad personal. Hjärtstartaren hänger oftast i lobbyn eller foajén. Även här behöver man säkra att den finns där det står att den finns, att den är i funktion och hur man kan få tag på den om olyckan är framme. Tänk er mardrömmen att stå själv med en person som segnar ned och ni börjar HLR samtidigt som ni ringer receptionen där hjärtstarten finns och möts av: ”Tryck 1 för boka konferens…”

Det kan man nog vara utan.

Ett annat litet råd är, kan alla Heimlich manöver? Den man gör när någon satt i halsen? Ett enkelt sätt att snabbt lösa en situation innan den går överstyr. Kan till exempel all serveringspersonal den? Det är hög sannolikhet att de är de första som upptäcker det.

Slutligen, sprid ordet
Att säkerställa funktion på larm och testa att gå de alternativa utrymningsvägarna är billig och enkel säkerhet – man nyttjar helt enkelt de säkerhetsåtgärder som är uttänkta, förberedda, betalda och redan på plats. Dessutom kan man samtidigt få en färsk check på att grejerna och rutinerna funkar som tänkt.

Tryggheten som era ansträngningar ger är dock inte vatten värda om inte medvetenheten är spridd och känd, så sprid ordet till så många som möjligt.

Genom att skapa medvetenhet hos så många som möjligt – så ger det trygghet till fler – och ju fler som känner trygghet så sprider sig tryggheten – och det ger en rejält ökad sannolikhet för ett lyckligt slut även vid en oönskad händelse.

Det här den andra artikeln om tryggare event och hur man väver in detta i sitt arbete. I de följande avsnitten kommer vi gå djupare in och beröra andra ämnen som ordning, informationssäkerhet och arbetsmiljö.

Den först hittar du här.

Dessa artiklar blir ju bara relevanta om de ger er läsare något, så hör av er mail eller LinkedIn

Av: Tomas Stålmarck och Jacob Silverhult

Hur skapar vi tryggare event och möten?
Tomas Stålmarck och Jacob Silverhult

Om författarna
Tomas har med sina 20 år av professionellt eventarbete varit med om det mesta, lägger man till tio somrar som livräddare och ett antal år som frivillig brandman så blir det några pulshöjande händelser att plocka erfarenheter från.

Jacob har en lika lång och bred säkerhetsbakgrund inom riskhantering, skadeförebyggande arbete, fysisk säkerhet, krishantering, bevakning och brandskydd inom branscherna industri, energi och produktion. Det är verksamheter där säkerhetsområdet är brett och omfattande och något som det aldrig får tummas på.

Deras vägar korsades när de genomförde ett större event tillsammans. Jacob som säkerhetsansvarig från beställaren och Tomas som ansvarig för bland annat säkerheten från eventbyråns sida. De kände direkt att de hade liknande värderingar kring eventtrygghet och har sedan tio år arbetat ihop med konserter, festivaler och företagsevent. De utbildar också regelbundet i olika forum.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Cybersäkerhet vid event - vi måste tänka Security by Design

Cybersäkerhet vid event – vi måste tänka Security by Design

Cyber Resilience Act träder i kraft 2027. Vad innebär det för eventindustrin och vad måste du som eventarrangör eller teknisk inköpare tänka på för att bidra till ökad cybersäkerhet? Eventeffect fick en exklusiv intervju med professor doktor Dennis-Kenji Kipker, forskningsdirektör på tyska Cyberintelligence Institute och rådgivare till tyska regeringen och EU i samband med ett seminarium om cybersäkerhet under mässan ProLight&Sound i Frankfurt.

Stockholmsmässan stärker säkerheten med blåljusövning: "Vi kan rädda liv genom effektiv samverkan"

Stockholmsmässan stärker säkerheten med blåljusövning: ”Vi kan rädda liv genom effektiv samverkan”

I samarbete med polis och räddningstjänst genomför Stockholmsmässan en omfattande övning för att höja beredskapen mot hot som terrorattacker och organiserad brottslighet. ”Det är en strategisk prioritet för oss att Stockholmsmässan är, och upplevs vara, en trygg och säker mötesplats”, säger Anette Ternström Andersson, operativ chef.

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

Efter Vasaloppets IT-attack – så skyddar du dig

I samband med Vasaloppsveckan kapades Vasaloppets vd:s mejlkonto. Gregory Singh, med lång erfarenhet av säkerhetsfrågor, berättar hur den här typen av attacker går till – och hur du skyddar dig mot dem.

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Östbergs på plats i Frankfurt. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

300x250 studio puck

Tips

  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

Annons

Med ett stort utbud av boenden, nöjen, restauranger och härliga aktiviteter är Åre den självklara orten att förlägga konferensen på. Fantastisk natur och en mysig by-känsla skapar en härlig atmosfär, vilken i kombination av smidiga transporter med tåg och flyg gör det enkelt att samla företaget för en härlig konferens eller kick off. Här delar några av Åres lokala experter med sig av sina favorittips för en lyckad konferens i Åre.

Upphandlingar

  • Kommun söker partner för framtidens eventkommunikation
  • Stockholms Konstnärliga Högskola söker scenteknisk expertis för omfattande campusprojekt
  • Kommun upphandlar el till evenemang
  • Kriminalvården söker mobil lösning för rekrytering och information: Upphandling av utställningstrailer
  • Stockholmsmässan utlyser koncession för logistiklösningar till utställare

Eventarenan

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

Annons

Letar du efter den perfekta platsen för er kommande sommarfest? Boka sommarens härligaste firande tillsammans med kollegorna och låt er uppslukas av konst, hållbara och gastronomiska smaksensationer, och en förtrollande utsikt över Stockholm och Saltsjön.

Inspiration

Waxholms Hotell siktar på fest och event

Waxholms Hotell – skärgårdsklassikern satsar på fest, mat och möten året runt

Inspiration

Efter en totalrenovering och med nya ägare i spetsen har klassiska Waxholms Hotell vaknat till liv igen – med större fokus än någonsin på gastronomi, fest och event. Vi tog ett samtal med Stefan Stömberg, som berättar hur hotellet nu utvecklas i högt tempo.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Inspiration

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från ridå till konferens – möjligheterna med event på teaterscenen

Lista: Sjutton teatrar som hyr ut sina lokaler

Inspiration

Att hålla konferensen, galan eller företagsfesten på en teater kan ge evenemanget en extra dos av magi. Runt om i Sverige hyr både anrika institutionsteatrar och mindre privatteatrar ut sina scenlokaler – unika miljöer med professionell teknik och service, men också detaljer och utmaningar att planera för.

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Checklista

Vi navigerar mellan mötesformerna fysiska, digitala och hybrida format och oavsett format är det viktigare än någonsin att engagera deltagarna och göra dem till aktiva medskapare. Med rätt teknik och metodik kan du förvandla passiva åhörare till engagerade deltagare som bidrar med sina insikter och idéer.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Inspiration

Med plats för upp till 750 deltagare, panoramautsikt över västgötaslätten och direktaccess för bilar in i lokalen, positionerar sig nyöppnade Bergasalen på Billingehus som en av Västsveriges mest kompletta mötesarenor.

Nytt boutiquehotell med spa öppnar i Jungfrusund på Ekerö

Nytt boutiquehotell öppnar på Ekerö – Season Hotel

Inspiration

I maj öppnar Season Hotel i Jungfrusund på Ekerö – ett familjeägt boutique spa-hotell inspirerat av Cape Cods avslappnade elegans och skandinavisk minimalism. Med bara 15 minuter till centrala Stockholm med ribb-båt, kombineras stilfull avkoppling med naturnära upplevelser, gastronomi och kultur. 

ETA och Brexit - London vinner ändå som MICE-destination

Lyckas med event i London trots ETA och Brexit

Eventtips

London är London – en helt fantastisk MICE-destination, trots Brexit och nya brittiska inreseregler som gäller från och med den 2 april 2025 och som innebär att svenska medborgare behöver ansöka om ETA (Electronic Travel Authorisation). Eventeffect har träffat Fiona Plumpton, Head of Convention Bureau Services på London & Partners. I över 21 år har hon arbetat för att positionera London som en destination. Ta del av hennes egna favoriter – och vår checklista med det du behöver ha koll på för ett lyckat event i Storbritannien.

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Inspiration

Den 11 maj slår portarna upp till nya Elite Hotel Frost i Kiruna. Hotellet erbjuder 154 moderna rum, två förstklassiga restauranger, generösa konferensmöjligheter, en skybar med enastående vyer och ett spektakulärt Vana Spa, beläget på hotellets högsta våning.

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Inspiration

Den 8 april sker första upplagan av Inclusion Awards. Galan, arrangerad av Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering, syftar till att hylla de som aktivt arbetar för ett mer inkluderande samhälle.​

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Annons

En såg + brädor + skruvar = en bänk i trädgården = kaffe i solen tillsammans med familjen = livskvalitet.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Sales Manager – Fotografiska
  • Uppsala Konsert & Kongress söker marknadsförare för vår konferensverksamhet
  • Erfaren Client Manager till Liwlig
  • LIWLIG söker HR-generalist
  • Springconf söker en erfaren projektledare
  • Koncept & Event söker en Project Manager

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Eventbyrå

Med ambitionen att återuppfinna den fysiska butikens roll i en digitaliserad värld lanseras Disrupt Retail – en ny tvådagarskonferens i Stockholm. Bakom initiativet står retailstrategen Alex Baker och teamet på Ubiq/One Motion, som samlar globala och svenska röster för att inspirera till innovation inom fysisk handel.

CCM förvandlar gammalt slakthus till Hockeyhus under VM

CCM förvandlar gammalt slakthus till Hockeyhus under VM

Eventbyrå

I samband med hockey-VM 2025 öppnar CCM Hockey House för första gången i Sverige – och i Europa. Ett hårt slagskott från världsmästerskapet i Avicii Arena får besökare chansen att uppleva ishockey på ett helt nytt sätt.

Guldregn över Onemotion på Gyllene Hjulet

Guldregn över Onemotion på Gyllene Hjulet

Eventbyrå

Onemotion IMC tog hem storslam i Gyllene Hjulet med fyra guld och två silver, vi har frågat Tomasz Pieniazek om vad som ligger bakom framgångarna.

Mest läst

Influencers i fokus vid Stockholm Beauty Week 

Influencers i fokus vid Stockholm Beauty Week 

Stockholm Beauty Week har vuxit från ett tredagarsevenemang inom skönhetsbranschen med totalt några hundra besökare till att idag ha tusentals besökare och stadigt växande.
Mingelbilder från Mötesbaren på Solvalla

Mingelbilder från Mötesbaren på Solvalla

Den 15 maj samlades 250 gäster på Solvalla för en inspirerande kväll med Mötesbaren. Deltagarna bjöds på tre valbara föreläsningar, en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade möteslokaler och ett livligt mingel med goda tilltugg och drycker.
STHLM MÖTEN: Ny digital tjänst gör mötesbokning enklare än någonsin

STHLM MÖTEN: Ny digital tjänst gör mötesbokning enklare än någonsin

Att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte kan vara tidskrävande. Nu lanseras STHLM MÖTEN – en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, personlig rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi har pratat med Magdalena Höglund, operativt ansvarig, om hur tjänsten förenklar livet för mötesbokare.

Ta ditt event till nya höjder med immersiv teknik!

Välkommen till framtidens eventvärld – där innovation och kreativitet möts för att skapa upplevelser som dina gäster sent kommer att glömma! Mellan hösten 2024 och våren 2025 får du som eventarrangör en unik möjlighet att hyra en spektakulär eventlokal i Magasin 9, Frihamnen, Stockholm, utrustad med världsunik immersiv teknik som tar dina evenemang till en helt ny nivå.
Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Med ambitionen att återuppfinna den fysiska butikens roll i en digitaliserad värld lanseras Disrupt Retail – en ny tvådagarskonferens i Stockholm. Bakom initiativet står retailstrategen Alex Baker och teamet på Ubiq/One Motion, som samlar globala och svenska röster för att inspirera till innovation inom fysisk handel.

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Bahar Deogun ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Solna

Bahar Deogun ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Solna

På nytt jobb

Bahar Deogun, som idag är VD och hotelldirektör på Comfort Hotel Xpress Stockholm Central, tar nu nästa steg och blir ansvarig för Comfort Hotel Solna.

Mikael Ritsfalk ny General Manager på Strawberry Arena

Mikael Ritsfalk ny General Manager på Strawberry Arena

På nytt jobb

Mikael Ritsfalk har en gedigen bakgrund inom affärsutveckling, evenemang och sponsorskap, och har arbetat på Stockholm Live i tre år med arenautveckling och var senast ansvarig för moderniseringen av Avicii Arena från Stockholms Lives sida.

Gästskribenter

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Gästskribent

När tiderna blir tuffa och lågkonjunkturen knackar på dörren, är det ofta marknads- och eventbudgetar som står först på tur för nedskärningar. Det kan kännas logiskt, events är ju trots allt inte “livsnödvändiga” — eller?

Mellan minnet och känslan finns kraften

Mellan minnet och känslan finns kraften

Gästskribent

Vi minns inte det mesta vi hör eller ser. Men vi minns hur det fick oss att känna. Just där, i mötet mellan upplevelse och emotion, ligger kommunikationens kanske mest förbisedda potential. Ändå behandlas den ofta som en kul extragrej vid sidan av. Det är ett misstag vi inte har råd med.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Gästskribent

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Hur rollspel gör saker kul

Gästskribent

Har en kompis som hatar rollspel. Hon undviker hellre en utbildning än råkar ut för ett rollspel. Nyfiket har jag frågat, är det spelet eller hur det är upplagt? Det är intressant för mig som tar stor prestige i att designa sånt och göra det med en bra pedagogisk grund och gedigen speldesign. Men det är faktorn att ta en roll.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra?

Gästskribent

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Case

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Gästskribent

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Gästskribent

I Norden har vi en radar för det fejkade. Vi ser rakt igenom tomma löften och kampanjer som bara försöker låta stora. Vi värdesätter det äkta, det ärliga, det som verkligen träffar oss och känns. Och just där, i det där som “känns”, bor svaret på vad som krävs för att skapa relevans idag: att förstå kultur på riktigt.

Ny identitet för SES, Sponsrings & Eventsverige

När fönstret öppnas – om att våga kliva igenom

Gästskribent

Sponsrings- och eventbranschen i Sverige står inför ett unikt läge, ett ”window of opportunity” som kan förändra spelplanen för lång tid framöver, skriver Cecilia Perlind, VD SES i denna krönika.

Antoni Lacinai

Motvindsintroduktion: Så slösar du bort hela investeringen i föreläsningen

Gästskribent

Att introducera en föreläsare på ett sätt som engagerar och inspirerar kan vara en utmaning. I denna krönika delar Antoni Lacinai sig av hur en motvindsintroduktion kan döda allt, och hur en bra introduktion ökar eventets kvalitet och energi.

Anna mini pink Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Gästskribent

I denna krönika lyfter Anna Mourou, erfaren producent inom eventbranschen, varför eventproffs behövs i en tid där många tror att ”alla kan göra event”. Det handlar inte bara om bra mat och coola venues, utan om att skapa upplevelser som väcker känslor och förändrar beteenden.

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

Annons

Letar du efter den perfekta platsen för er kommande sommarfest? Boka sommarens härligaste firande tillsammans med kollegorna och låt er uppslukas av konst, hållbara och gastronomiska smaksensationer, och en förtrollande utsikt över Stockholm och Saltsjön.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com