Ni har arrangerat er årliga konferens Webbdagarna. För hur länge sedan bestämde ni er för att köra digitalt?
– Vi tog beslutet efter lunch den 11 mars, samma dag som regeringen fattade det definitiva beslutet på kvällen att begränsa samlingar till 500. Även om det beslutet inte kommit den dagen såg vi risken i möjlig badwill och vi ville också dra vårt strå till stacken i att begränsa smittan, säger Joakim Allwin,
vd på IDG Sweden.
Hur påverkade regeringens beslut ert deltagarantal?
– Biljettförsäljningen dämpades ganska drastiskt. Även om vi sålde biljetter till det digitala eventet till fullpris 9 950 kronor också efter beslutet, så tog det ett par dygn att forma om erbjudandet, säger Joakim Allwin.
Vilket typ av teknik använde ni?
– Vi använde en ganska ny plattform som heter Hopin. Som i alla andra marknadsföringstjänster vi erbjuder på IDG är data och insikter en viktig del och det ville vi kunna få från det systemet vi valde. En annan fördel är att huvudscen, spårtalare, utställning, reception/lobby och chatt är på samma ställe och ingen behöver slussas mellan systemen. Dock får alla deltagare tillgång till allt inspelat material efteråt och den accessen sker genom voyd.se, menar Joakim Allwin.
Hur lade ni upp konferensen?
– Upplägget för Webbdagarna är att börja och sluta båda dagarna på huvudscenen och däremellan kunna leverera specifikt innehåll i olika ämnesspår. När vi sökte efter en lösning var vi ganska klara med vad våra styrkor med eventet var och vi ville inte att systemet skulle hindra oss från att leverera dessa. Förutom ett brett och intressant innehåll så var delaktighet och interaktionen mellan deltagare, partners och talare extremt viktig, säger Joakim Allwin.