Vad är din titel?
– Jag har nyligen börjat som vd på Visit Värmland, vi arbetar för besöksnäringen i länet. Fram till 31 augusti i år jobbade jag inom mötesindustrin som försäljnings- och marknadschef på Karlstad CCC, en av nordens största mötesanläggningar. Innan dess jobbade jag flera år på EF Education First, som vd för en av deras divisioner och hade förmånen att bo flera år utomlands i Hong Kong, London och Zurich.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Mina dagar är tack och lov väldigt varierande. Jag är en person som behöver variation och dagliga utmaningar. När jag var liten och inte kunde sitta still i skolbänken fick fröken skicka ut mig för att springa några varv runt skolan för att få lugn och ro i klassrummet. Men så illa är det inte nu för tiden, då jag har lyckats kanalisera min energi. I jobbet letar jag ständigt efter sätt att göra saker i organisationen lite effektivare, lite smartare och lite vassare..
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Att se utveckling, tillväxt och växa med både medarbetare och hela organisationen.
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Jag har bara drygt två veckor under västen på mitt nya uppdrag, just nu har jag fullt upp med att sätta mig in i nödvändiga detaljer, utan att förlora helikopterperspektivet. Besöksnäringen har en utmaning i att det stundtals kan vara spretigt. Vi jobbar mot en mängd olika målgrupper, ihop med aktörer med väldigt olika förutsättningar, från de stora drakarna till den lilla familjeverksamheten. En av utmaningarna för besöksnäringen som helhet är att kommunicera potentialen i vår nya basnäring till beslutsfattare och politiker. En av fördelarna med besöksnäringen är att den ”gräver där den står” och att den skapar arbetstillfällen som inte är flyttbara.
Vilka lärdomar har du tagit med dig genom din karriär?
– Efter att ha jobbat i ett trettiotal länder med stora kulturella skillnader under min tid på EF, så tror jag att jag har skapat en viss lyhördhet och diplomatisk färdighet. Jag minns bland annat mina första besök i Japan när vi skulle enas om säljmål, strategier och marknadsplaner. I en del frågor fick jag ”maybe” till svar. Med min positiva och lite naiva grundsyn trodde jag att vi nästan var i hamn och det tog ett tag innan jag förstod att vad de egentligen menade var ”det kan du glömma”. I dag har jag lättare att läsa människor och agera, baserat inte bara på vad de säger utan hur de säger det. Jag har också lärt mig att lita mer på min instinkt med åren, oftast leder den mig rätt. Något jag behöver bli bättre på är att fira delsegrar. Oftast är jag så fokuserad på de breda penseldragen att jag inte stannar upp och gläds över de små milstolparna längs med vägen.
Hur gör du när du utvecklar nya koncept?
– För det första försöker jag alltid att sätta på mig kundglasögonen. Om inte jag eller mina medarbetare har den insikten själva om den specifika målgruppen får vi ta hjälp utifrån. Sedan är mitt tips att inte återuppfinna hjulet. De flesta problemställningar man står inför går att övervinnas genom att dra lärdomar från hur andra redan gjort, inte nödvändigtvis inom samma bransch. Jag har inga problem med att kopiera och göra en bättre version av något koncept som redan finns.
Hur gör du för att få ny kunskap och inspiration?
– Jag får mycket inspiration när jag rör på mig. Jag försöker springa ett par gånger i veckan och då lossnar ofta problemställningarna som jag gått och grunnat på, eller så utkristalliseras idéerna som jag ännu inte kunnat sätta ord på. Annars kommer idéerna och inspirationen till mig dygnet runt, från när jag står i duschen på morgonen till jag släcker lampan. Då brukar jag skriva ner en kort anteckning för att sedan följa upp tråden. Jag får även mycket inspiration i möten med andra människor, inte nödvändigtvis med kollegor eller folk i samma bransch, utan det kan vara vem som helst.