Du driver bolaget Premiere Events – kan du berätta om vad ni gör där?
– Starberger Group AB – ägs och drivs av mig och Josephine Charpentier som är vice vd. Vi tillhandahåller bland annat premiärtjänster för nationella och internationella uppdrag inom film, musik och nöjesindustrin.
Hur många år har du arbetat med premiärevent och hur kommer det sig att du började med det?
– Det är cirka 22 år sedan vi gjorde vårt första evenemang. Jag började med det då jag har ett stort intresse för nöjesindustrin; film, musik, events och kommunikationsmarknad samt affärsstrategier. Starberger Group startade 1995 genom att bygga ett företag inom film- och musikbranschen. Vi blev då känt som ett företag med de bästa galapremiärerna och evenemangshanteringen.
Vi skrev föregående vecka om ett projekt som du är involverad i – festivalen, Influencer Convention Festival på Stockholmsmässan. Kan du berätta om festivalen och vilken roll du har i projektet?
– Festivalen är en samproduktion mellan Stockholmsmässan, Starberger Group och Tourn International. Min roll är övergripande att bistå med kompetens och erfarenhet samt producent av Iconfest Award.
Vad har du för yrkesbakgrund?
– Jag har arbetat som DJ, festfixare och jag är en självlärd person inom entreprenörskap.
Vad har du på ditt bord just nu?
– Förutom Iconfest, så har jag”ELATIONS” som arrangerar artist och DJ-konserter i Sverige, vilket börjar 2018. Planen är att göra ett antal artist och DJ-konserter per år från och med 2018.
Hur tror du att eventbranschen kommer utvecklas i framtiden?
– Jag tror att eventplanerare med ”dubbla kunskaper” kommer efterfrågas mer och mer. En evenemangsplanerare som utöver sin baskunskap inom evenemang, men även har kunskaper inom något specialområde eller har erfarenhet av ekonomi, affärsmässighet, språk, datateknik eller sociala medier. De kommer vara betydligt mer eftertraktade på jobbmarknaden än en som ”bara” är duktig på att ordna evenemang. Efterfrågan på tjänster kommer variera under olika tidsperioder.
– De arbetsverktyg som eventplanerare har till förfogande kommer utvecklas även i framtiden. Det finns programvaror för att skapa fler alternativa evenemangsförslag, kalkylera, göra tidsplaner och uppföljning av kostnader. Det är numera möjligt att inför större projekt skapar en webbplats där de som är engagerade i planeringen av ett evenemang kan gå in med ett lösenord, för att där dela information och erfarenheter om ett evenemangsprojekts framskridande med avseende på planering, tidsplaner och kostnader.
– Olika former av samarbeten kommer att öka: Inom eventmarknaden finns många tillfällen att skapa win/win-situationer. Som eventplanerare kan man samarbeta med andra inom branschen för att utvecklas i sitt jobb, skaffa uppdrag åt varandra, hjälpa varandra när man har för mycket att göra och framför allt ha kul tillsammans.
– Kraven på flexibilitet ökar också: Det finns ett fåtal riktigt stora företag som sysslar med evenemangsplanering i olika former. De har stora resurser i form av finansiell styrka och personalresurser. Att vara stor betyder inte per automatik att man har bättre förutsättningar att lyckas. De små och medelstora företagen kan ofta vara mer flexibla och har därför större möjligheter att tillfredsställa sina kunders mycket speciella krav och önskemål. När de små företagen jobbar ihop med varandra i mer eller mindre löst sammansatta nätverk, kan de vid behov även erbjuda en del av det stora företagets fördelar.
Var ser du dig själv om tio år?
– Jag kommer fortsätta driva bolaget och ha ett övergripande fokus på förvaltning och nuvarande segment.
Var finner du ny kunskap och inspiration?
– Jag finner ny inspiration på mina resor och bland mina arbetskollegor. Jag brukar resa till storstäder i Europa och USA.
Kan du berätta om något vi inte visste om dig?
– Jag är väldigt höjdrädd.