Framtidens mässa – vem blir branschens Tesla?
– Mässan, sade flera av paneldeltagarna.
Jag var på Mötes- och Eventmässans mingelfest Mötesbaren där den utomordentlige mötesledaren Micke Darmells sista fråga till panelen var:
– Vem är framtidens Kodak eller Facit, dvs den som tappar sin unika position på marknaden?
– Mässan, så som den fysiska mässan ser ut och fungerar idag, och har gjort de senaste 30 åren, är den dömd att tappa sin starka position, förutspådde någon paneldetagare. Se hur många andra branscher som utvecklas och förnyats på ett hållbart sätt de senaste åren, förtydligade de.
Jag fick en riktig smäll i mellangärdet! Vad säger de? Skall våra fysiska mässor försvinna?
Senare på kvällen hemma på gården i Roslagen, började jag fundera på problemet och vad som eventuellt skulle kunna utvecklas och förändras i framtiden. Så att den fysiska mässbranschen får tillbaka sin respekt och betydelse.
För att skapa en sinnesbild, tänker jag ”Dansfestival”.
Några kommer för att dansa, andra för att titta på. Många dansintresserade är blyga och sitter som panelhönor och väntar på att bli uppbjudna. Andra gör sitt bästa för att bjuda upp till dans, trots ganska dålig dansteknik. Vissa är där för att enbart dansa med gamla danspartners, andra vill lära känna nya vänner och dansa med så många som möjligt. Men är musiken, dansvännerna och upplevelsen tillräckligt intressant för alla?
Framförallt; hur blev resultatet av dansandet? Kommer jag ihåg namnen på mina nya dansvänner, lärde jag mig några nya danssteg, eller skall jag göra ngt annat för att träffa nya vänner i framtiden?
Hur skall fysiska mässor möta den digitala revolutionens utmaningar?
Pandemin har förändrat förutsättningarna och skapat nya utmaningar för den fysiska mässbranschen. Är intressenterna tillräckligt engagerade för att möta dessa, eller hoppas man att allt skall förbli som förr? Kommer en motsvarighet till vad Tesla gjort för att utveckla bilbranschen? En aktör med tillräckliga resurser och mod, som ritar om marknaden och framtiden för mässbranschen? Det beror givetvis på hur mycket pengar det finns att tjäna på nytänkande.
Branschen behöver innovativa företag och entreprenörer med tillräckliga resurser för att att skapa förändring. Se bara vad Björn Ulveus och ABBA-gänget gör för att utveckla framtida upplevelser av deras koncept och visioner (bl.a med hjälp av digitala Avatarer). Med tanke på besöksnäringens betydelse för städer, regioner och länder borde det finnas mer än tillräckligt med resurser för att möta framtidens behov och bli framtidens vinnare. Frågan är om det finns tillräckligt med mod och förändringsvilja i den svenska mässbranschen. Eller kommer intiativet att komma från den stora marknaden i väst?
I det fallet finns det stor risk att lokala pengar försvinner från Kista, Stockholmsmässan, Svenska Mässan och andra svenska mötesplatser till Austin, Texas eller Silicon Valley, California.
Som mässfanatiker ser jag som många andra, fram emot att få ta del av initiativ från mässarrangörer som vågar investera för att skapa nya upplevelser och mätbara mötesresultat för framtidens mässor. Seriösa initiativ som många följer och stöttar.
För att starta upp en utmaning kring framtidens mässor, sticker jag ut hakan och ger förslag på tre huvudområden (HUM) som framtidens mässor borde leverera ännu mer kundnytta inom.
- Hållbarhet & Hybrid. De senaste åren har och kommer fortsätta tvinga oss att vara ännu tydligare inom hållbarhet och hybridmöten.
- Upplevelser & Underhållning. Tänk nöjesfält. Hissnande, roliga och tänkvärda upplevelser IRL anpassade till en mässas behov av interaktiva upplevelser. Ta t.ex inspiration av vad ABBA-gänget vill åstadkomma med deras satsningar.
- Möten & Mätbarhet. Mässan måste säkerställa mer än kvantitet på möten mellan utställare och besökare. Många har konstigt nog inte förstått värdet av att underlätta för besökarna att nätverka med varandra, följa upp möten, bygga relationer och på så vis skapa affärer. Då krävs digitala verktyg för att fånga data, prioritera och arbeta systematiskt med det uppföljande arbetet.
Inom kort åker jag till USA för att tillsammans med min kollega Annika Sörenstam möta intresserade mötesarrangörer inom golf och andra event. Samtidigt hoppas och önskar jag att den svenska mötesindustrin vågar och vill ta initiativ för att bli världens främsta mötesplats. Det skulle betyda mycket för många företags tillväxt, inte bara inom mässbranschen.
Hoppas många vill delta både i debatten och förverkligandet av framtidens mässor!
Av: Anders Nilsson, grundare av Card4Action och MY-CLUBROOM