eventeffect.se
Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Hallå där...

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Destinationsutveckling
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Uthyrning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • Eventyr Nine Yards
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Cirkus Venues
    • Fotografiska
    • Radisson Hotels
    • Octanorm
    • Bookabus.com
    • Lyyti
    • Adapt
    • Space
    • Meetly
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

2021-11-26 | Branschfolk | Eventtips

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Eventeffect satte sig ner och tog ett snack med Jesper Owe, medgrundare och Creative director på Memento Event som arbetat med event i snart 20 år, om de bästa tipsen för en lyckad kickoff.

Jespers bästa tips för en lyckad kickoffJesper Owe

Jag tänker att vi börjar lite enkelt – berätta några meningar om dig själv och din roll på Memento?

– Jag är medgrundare och idag Creative director på Memento och har pysslat med event i snart 20 år. Jag sitter och kreerar koncept och idéer och får de att hända. Sen projektleder jag flertalet kunder också för att det är så roligt att få se glada och nöjda kunder. I övrigt så är jag en vass matlagare med sauteusen i ena handen och padelracketet i den andra.

Vi frågade Jesper vad han ansåg var topp 3 viktigaste saker att ha i åtanke när man ska planera en kickoff?

Jesper konstaterar att det kanske kan låta lite klyschigt men att det viktigaste är att fråga sig vad man vill få ut av kick-offen, då man redan där kan börja tänka på lite olika sätt. Samt att det är viktigt att man fastställt hur mycket tid man kan undvara.

– Det är svårt att få ihop ett gediget innehåll med en bra röd tråd ifall man som företag har två timmar på sig, ska vi i stället i väg två dagar med övernattning? ja då börjar vi snacka. En ytterligare faktor som jag kan tycka ibland begränsar lite i onödan också är budgeten, prata igenom den internt innan och ha ett max tak men även en extra kassa ifall du som företag hittar ett riktigt pangkoncept med din byrå.

Om vi behåller tanken med att vi riktar oss till människor som jobbar med försäljning – men även generellt, vad tycker du är det största misstagen eller fallgroparna som företag stöter på när de ska anordna en kickoff eller konferens för sina anställda?

Jesper menar att de som många företag gör fel idag är att de fyller sin konferens eller kick-off med alldeles för många programpunkter vilket i sin tur inte lämnar någon tid för de anställda att andas och slappna av.

– Jag brukar vilja se det som en EKG-kurva, det ska upp och det ska ner i intensitet över en dag och kväll. Dessutom så får det inte vara för långa segment att sitta still och bara lyssna på en person som visar PPT-slides från scen utan att man själv som medarbetare får delta. Förstå mig rätt; att prata vägen framåt för bolaget, mål och strategier är ju superviktigt och framför allt att alla är med på tåget. Det går dock att göra på lite olika sätt.

Föreställ dig nu att du blir kontaktad av ett företag, med en grupp på 10 säljare inklusive ”chefen” som drar i trådarna för eventet. ”Chefen” vill anordna en kickoff som ska vara teambuildande och innehålla mat och dryck. Vad är det första du skulle fråga eller tipsa om?

Jesper som redan tidigare i intervjun insinuerat att han tycker om matlagning hakar på frågan direkt,

– Jag tänker direkt att jag skulle vilja bjuda de på en riktig mat- och dryckesresa eftersom det ligger mig varmt om hjärtat också. Så skulle fråga de lite mer om gruppen och vad vi skulle vilja åstadkomma i samband med kickoffen sen skulle dess svar bära pitchen framåt. Tänk dig att åka i väg med gruppen någonstans i Sverige, nära havet, köra glamping (lyxigare version av camping, reds.anm) och laga mat i naturen med egen kock och bli ett med naturen. Så jäkla härligt!

 Fortsättning på ovan fråga – om vi i stället ökar antalet deltagare till 100 – skulle du dina initiala frågor förändras och skulle du byta riktning på vilka typer av aktiviteter du skulle tipsa om?

Större grupper kräver oftast mer planering och andra typer av aktiviteter, konstaterar Jesper. Där krävs det därför fler frågor för att ta reda på vad gruppen tycker om.

– Det blir per automatik svårare att pricka rätt hos samtliga deltagare med en större grupp men min filosofi är alltid att under en kick-off så ska det passa alla, jag vill inte ha exempelvis en tävling där bara de som syns och hörs mest tar täten. Klassiskt fotbollscitat: ”Alla ska med!” menar Jesper glatt.

Vilka är enligt dig de största fördelarna med att vända sig till ett eventbolag för att få hjälp med sitt företagsevent gentemot att anordna alla delar själv?

Med ett skratt informerar Jesper om att det här var den lättaste frågan hittills. Han förklarar att alla som har gjort ett väl genomtänkt event vet att det inte är det lättaste att hitta bra aktiviteter som att det tar en del tid.

– Jag tycker att man ska göra det man är bäst på, 50 projekttimmar för mig kanske är 100 timmar för någon på ett kontor som inte gör särskilt många event. Då är det väl mer effektivt för bolaget i fråga att hen lägger de timmarna på exempelvis ett projekt som ska ros i hamn hos en av deras egna kunder.

 Avslutningsvis – om man har total idétorka – vad skulle du säga är några typer av aktiviteter som alltid går hem?

– En av våra mest sålda aktiviteter är vår game show, den görs dels i studio men kan även göras ”on site”. Ett talkshow-upplägg där alla kan delta utan att vara Trivial Pursuit – mästare, och dessutom svinroligt!

Kombinationen mat i någon form är alltid en vinnare också. Där behöver man inte bara tänka att stå och laga mat i en matlagningsstudio med en kock, finns så mycket mer hur man kan koppla på sitt sjätte sinne – Umami!

Jesper avslutar med att slänga in en oväntad aktivitet,

– Ponnytrav runt bana, hur kul som helst!

Av: Annika Arve

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Ett evenemang som har klivit fram som en viktig destination för teknikentusiaster och företagsledare

”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”

Teknikens värld är i ständig förändring, och för de som vill vara med på den digitala resan är kunskap och insikt avgörande. Ett evenemang som har klivit fram som en viktig destination för teknikentusiaster och företagsledare är Dell Technologies Forum.

Så tar du stöd av AI för att skapa pitchar till sponsorer för ditt event

Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event

Att skapa övertygande och engagerande pitchar till potentiella sponsorer kan vara en utmaning. Här kommer Artificiell Intelligens (AI) in i bilden, vilket öppnar upp en värld av möjligheter för att effektivisera och förbättra processen för att locka sponsorer. I den här artikeln kommer vi att belysa hur AI kan användas för att skriva pitchar till sponsorer.

39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest

39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest

Sommarfesten är ett tillfälle för företaget att visa sin uppskattning och stärka sammanhållningen bland de anställda. Det är en tid att fira framgångar, koppla av och skapa minnesvärda stunder tillsammans. För att göra er företags sommarfest ännu mer minnesvärd och engagerande har vi samlat 39 fantastiska tips på aktiviteter som kommer att sätta guldkant på festen.

Informationsteknik är numera rikstäckande och den naturliga nationella teknikleverantören för såväl event som installationsprojekt

Informationsteknik är numera rikstäckande och den naturliga nationella teknikleverantören för såväl event som installationsprojekt

Annons

Informationsteknik är numera en rikstäckande leverantör och har från sina sex kontor kapacitet att täcka in kunders behov i södra Sverige, Mälardalen, västra Sverige samt hela vägen från Sandviken upp till Luleå i norr. Det hela möjliggörs genom lokala kontor i  Malmö, Göteborg, Stockholm, Sandviken, Umeå och Luleå.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Eventpodden
Megasound
300x250 studio puck

Tips

  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
Event Management för alla!

Event Management för alla!

Annons

Intresset för Event Management-lösningar har ökat kraftigt den senaste tiden, och nu lanserar Trippus sitt Start-paket för att göra det enkelt för alla att komma igång med en mer professionell hantering av sina event.

Upphandlingar

  • Upphandling av ramavtal avseende eventbyrå
  • Upphandling av högkvalitativa cateringtjänster till ett affärsvärde om 4 miljoner kronor per år
  • Myndighet upphandlar filmtjänster för 12 miljoner kronor
  • Sista minuten: Upphandling av event- och mässproducent
  • Upphandling av eventbyrå

Eventarenan

Space skapar innovativa företagsevent för den digitala generationen

Space skapar innovativa företagsevent för den digitala generationen

Annons

Nyöppnade digitala kulturcentret Space i Stockholm samlar det viktigaste för den digitala generationen under ett och samma tak. Slå kollegan i Rocket League eller Super Smash Bros. med en drink i ena handen eller inta scenen i Space Arena med världens största LED-skärm. För våra företagskunder erbjuder vi en plats i den digitala världen som de kan göra till sitt eget, lovar intraprenören Åsa Caap, Head of Space.

Inspiration

Snart nypremiär för biografen Rigoletto och dess lokaler

Snart premiär för biografen Rigoletto med nytt koncept

Inspiration

Den stora nypremiären går av stapeln fredagen den 15 december. Med det nya konceptet Mer än bara film blir det utöver biofilmer och galapremiärer, stort fokus på musik, event, mat, dryck och helhetsupplevelsen.

La Botanica i Mall off Scandinavia – "Sveriges största julbord"

La Botanica i Mall off Scandinavia – ”Vi har Sveriges största julbord”

Inspiration

Eventeffect gjorde ett besök hos La Botanica, en ny och imponerande evenemangslokal som erbjuder en unik kombination av konferensmöjligheter, stort eventcenter med roliga aktiviteter och en gigantisk buffé.

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Hallå där...

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Ruff lanserar moderna lokaler för event och konferens

Ruff nyöppnar med moderna lokaler för event och konferens

Inspiration

Golfloungen Ruff öppnar nu åter sina dörrar efter en omfattande renovering. Belägen vid Scandic Ariadne i Stockholm, närmare bestämt i Frihamnen, har denna populära destination för golfentusiaster genomgått en betydande uppgradering. Investeringen i uppgradering av lokaler är en effekt av den växande och positiva trend som inomhusgolfen nu upplever.

Silent Yoga blir en del av programmet på Allt för hälsan

Silent Yoga blir en del av programmet på Allt för hälsan

Inspiration

Silent Events är en stor hit i stora delar av världen, framför allt i New York, Kalifornien, Los Angeles, Berlin, Sydney och London. Många känner säkert igen konceptet från disco- och klubbsammanhang men tekniken har många fler användningsområden än så.

Svenska Möten tar nio nya anläggningar som utvald mötesplats

Svenska Möten tog in nio nya anläggningar under oktober

Inspiration

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att hitta konferensanläggningar som matchar deras krav vad det gäller allt från läge, miljö, hållbarhet och säkerhet. Som ett verktyg för detta har Svenska Möten ett klassificeringsprogram som innebär att ett antal anläggningar i Sverige, som genomgått och klarat de högt uppsatta kraven, blir ”UTVALD AV SVENSKA MÖTEN”.

Elite Hotels of Sweden och Joe Labero i ett exklusivt samarbete

Elite Hotels of Sweden och Joe Labero i ett exklusivt samarbete

Inspiration

Nu inleder Elite Hotels of Sweden och Joe Labero ett exklusivt samarbete där man med start den 3:e december sätter upp A Magical Christmas – en förtrollande dinner show på Elite Hotel Marina Tower.

Paraply lanserar en visionär hybridarena i Karlshamn

Paraply lanserar en visionär hybridarena i Karlshamn

Inspiration

The Pot Karlshamn är en visionär hybridarena belägen vid Östra Piren, med en spektakulär huvudarena, flexibla ytor. Och med en kapacitet om 300 sittplatser, definierar detta ambitiösa projekt framtidens mötesplatser där den fysiska och digitala världen harmoniskt sammanflätas.

Agdas STHLM – ny konferens, restaurang och festvåning

Agdas STHLM – ny konferens, restaurang och festvåning

Inspiration

Stockholms innerstad får nu en ny, spännande mötesplats i form av Agdas STHLM. I helt nyrenoverade lokaler, som tidigare varit stängda för allmänheten, slår Agdas upp portarna för konferens, restaurang och evenemang med högkvalitativ mat. Bakom satsningen på Regeringsgatan 107 står Carotte.

Konsten att få internationella talare till Värnamo

Konsten att få internationella talare till Värnamo

Destination

”- Well… I hardly know where we are? In the middle of nowhere… there are trees everywhere I turn! However it is beautiful and nowhere near the events I usually attend. The Swedes are detailed, well prepared and there is a welcoming and warm atmosphere. This is my second time here…” KeyNote Speaker Mels Terlouw, varumärkesexpert influgen från Holland.

Övertyga ledningen att öka budgeten för era evenemang. Så här gör du…

Övertyga ledningen att öka budgeten för era evenemang. Så här gör du…

Annons

Är du ansvarig för att organisera evenemang för ditt företag, och du tycker att du har många fantastiska idéer för evenemanget? Då kan det vara frustrerande när du begränsas av din budget. Det är dags att föra en dialog med ledningen och övertyga dem om att öka budgeten för dina evenemang.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • VD till Sunlight Hotel i Nyköping
  • Branschens roligaste Hotelldirektörsjobb i Malmö och Lund
  • Projektledare inom event hos Alm Event & Dekor
  • On Air söker Head of Production
  • Sälj och projektledning för möten & event
  • Nu växlar vi upp…

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå

Byrån är nu lokaliserade i både Stockholm och Umeå och strävar att fortsatt vara en brobyggare mellan Norrland och övriga Sverige som länge varit deras expertisområde.

Eventbyrå växer med unikt koncept

Eventbyrå tar sitt koncept utanför Sveriges gränser

Eventbyrå

I linje med omvärldens såväl som mötes- och eventbranschens utveckling fortsätter Hummingbird Meetings & Events att bygga vidare på sitt koncept med fristående projektledare som knyts till bolaget.

CASE: Fotbollognesen – supporter tog plats i fotbollslandslaget kök

CASE: Fotbollognesen – supporter tog plats i fotbollslandslaget kök

Eventbyrå

I en nationell kampanj från ICA och Svenska Fotbollförbundet har fotbollsentusiaster tävlat om titeln ”Årets Fotbollognese”, samt äran att personligen få servera det svenska herrlandslaget sin alldeles egna variant av den älskade pastarätten. För första gången fick alltså en supporter ta plats i landslagets kök.

Mest läst

De mest spelade jullåtarna

De mest spelade jullåtarna 2022

För femtonde året på raken har Stim sammanställt listan över de tio mest spelade jullåtarna. Och äntligen får vi svar på frågan – är det samma trogna klassiker som ligger i topp i år igen?
Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said har solid bakgrund inom MICE, senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Fitnessfestivalen tillbaka på Stockholmsmässan i december

I början av december samlas tränings- och fitnessentusiaster i alla åldrar på folkfesten Fitnessfestivalen. Upplev spännande tävlingar, ta del av produktnyheter och mingla med branschens leverantörer.
Från och med 2024 måste aktörer som säljer mat eller dryck till över 150 personer erbjuda flergångsförpackningar

Ny lag: Aktörer som serverar mat eller dryck till över 150 personer måste erbjuda flergångsförpackningar

Från 1 januari 2024 ska företag som serverar mat och dryck i engångskärl erbjuda kunden möjlighet att få maten eller drycken i återanvändningsbara kärl som matlådor eller muggar. Kravet gäller de företag som serverar mat och dryck i engångskärl till fler än 150 kunder per dag.
Snart nypremiär för biografen Rigoletto och dess lokaler

Snart premiär för biografen Rigoletto med nytt koncept

Den stora nypremiären går av stapeln fredagen den 15 december. Med det nya konceptet Mer än bara film blir det utöver biofilmer och galapremiärer, stort fokus på musik, event, mat, dryck och helhetsupplevelsen.

Branschfolk

Marcus Baker Mässbolaget – Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Branschfolk

Nu är mässor och event tillbaka och entusiasmen är stor efter nästan två års lock down. För många av mässföretagen har det blivit en kickstart som inneburit utmaningar. Det är kortare tidsmarginaler och önskemålen ser nu annorlunda ut.
– Det är ett högt tryck bland företag att exponera sig och fler vill nu visa sig på marknaden, både i Sverige och internationellt, vilket är superroligt, säger Marcus Baker på Mässbolaget.

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Folk i karriären

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

På nytt jobb

Isatou kommer senast från nätverket All of us, där hon arbetat som verksamhetschef. Dessutom är hon co-moderator för Diversity or Die, där hon utbildar kommunikationsbranschens chefer om mångfald och representation för att göra branschen bättre.

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

På nytt jobb

Bilal Said har solid bakgrund inom MICE, senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

På nytt jobb

Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som vd för Upplev Norrköping. Han har under de senaste åren jobbat som senior platsstrateg på Placebrander och vd för Destination Eskilstuna. Många känner också igen honom som tidig medlem och manager för bandet Kent.

Gästskribenter

Johnny Sundin

Debatt: Vi behöver fler ljushuvuden!

Gästskribent

Trots all kunskap som finns om vikten av att en presentatör skall få bästa möjliga förutsättningar att kunna framföra sitt budskap så missar 9 av 10 konferensanläggningar i Sverige att sätta ljus på det viktigaste instrumentet av alla – människan framför publiken! Den för stunden viktigaste bäraren av budskapet i rummet. Berättaren. Kommunikatören. Katalysatorn. Talaren. Moderatorn. Chefen. Kunden. Den som skall beröra!

Mötesexperten: Vågar du välja?

Fredrik Bauer: Vem ska gå på dina möten?

Gästskribent

Microsoft berättade nyligen att deras AI inte bara kan samla och analysera stora mängder information utan också gå på dina möten i ditt ställe. I den här krönikan spanar mötesexperten Fredrik Bauer om framtidens möten och vad du behöver göra redan idag.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Enkel lösning på knö istället för kö

Gästskribent

När jag flyttade till Göteborg förvånades jag över att folk gick på bussar genom alla olika dörrar på bussen, ofta innan alla som ville ens hunnit ut. Nu har de ändrat så påstigning endast får ske framme vid föraren. Jag väntar på att kulturen ska bli som när jag växte upp utanför Stockholm. Där stod alla i en välordnad kö, istället för att i Göteborg vänta på att bussen kommer utspridda över hållplatsen i klumpar och sedan som det heter här knö sig in.

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Gästskribent

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Gästskribent

Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte?

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Gästskribent

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Eventbyrå

Byråvärlden är enkel på många sätt. Vi säljer tid, erfarenhet, kompetens och talang. En tjänst. Hur vi än kämpat och försökt så ser byråerbjudanden luddiga och lika ut. Fråga bara en kund så får du se.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Gästskribent

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Konferensresa ansågs skattepliktig

Rättsfall: Konferensresa ansågs skattepliktig

Gästskribent

Kammarrätten i Sundsvall har i flera avgöranden den 17 mars 2023 fastslagit Skatteverkets ursprungliga beslut avseende förmånsbeskattning och skattetillägg kopplat till deltagande i en konferensresa.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

EVENTYR NINE YARDS

När vi skapade vår långsiktiga strategi att bli Nordens ledande eventbyrå 2023 så var hållbarhet ett område som vi gav stort utrymme i planen. Ingen aktör i vår bransch hade gått hela vägen på det här området och vi ville erbjuda ett alternativ där det skulle vara enkelt för kunden att välja rätt – och på så sätt göra mindre påverkan på vår planet.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Krönika: Flexibla arbetssätt kräver tydlig chef

Gästskribent

Att chefen vågar vara tydlig och gå före blir allt viktigare i takt med att arbetsvardagen blir alltmer flexibel. Läs Fredrik Bauers senaste krönika om chefens roll som ett föredöme i de organisationer som har mest effektiva möten. I slutet får du tre frågor att diskutera som snabbt gör era möten mer effektiva

Ledande eventverktyg hjälper mötesspecialist att göra konferenser till succé

Ledande eventverktyg hjälper mötesspecialist att göra konferenser till succé

Annons

Kulmed är en nischad eventbyrå som främst jobbar med event och kunder i läkemedelsindustrin. I denna bransch är Kulmed ett mycket känt namn och en respekterad partner som alltid står för hög kvalitét på så väl genomförande av arrangemang såsom inbjudningar och eventprocessen som sådan. Kulmed har genom året genomfört många seminarier, möten och konferenser av olika storlekar och typer för läkemedelsindustrin.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff