Jag tänker att vi börjar lite enkelt – berätta några meningar om dig själv och din roll på Memento?
– Jag är medgrundare och idag Creative director på Memento och har pysslat med event i snart 20 år. Jag sitter och kreerar koncept och idéer och får de att hända. Sen projektleder jag flertalet kunder också för att det är så roligt att få se glada och nöjda kunder. I övrigt så är jag en vass matlagare med sauteusen i ena handen och padelracketet i den andra.
Vi frågade Jesper vad han ansåg var topp 3 viktigaste saker att ha i åtanke när man ska planera en kickoff?
Jesper konstaterar att det kanske kan låta lite klyschigt men att det viktigaste är att fråga sig vad man vill få ut av kick-offen, då man redan där kan börja tänka på lite olika sätt. Samt att det är viktigt att man fastställt hur mycket tid man kan undvara.
– Det är svårt att få ihop ett gediget innehåll med en bra röd tråd ifall man som företag har två timmar på sig, ska vi i stället i väg två dagar med övernattning? ja då börjar vi snacka. En ytterligare faktor som jag kan tycka ibland begränsar lite i onödan också är budgeten, prata igenom den internt innan och ha ett max tak men även en extra kassa ifall du som företag hittar ett riktigt pangkoncept med din byrå.
Om vi behåller tanken med att vi riktar oss till människor som jobbar med försäljning – men även generellt, vad tycker du är det största misstagen eller fallgroparna som företag stöter på när de ska anordna en kickoff eller konferens för sina anställda?
Jesper menar att de som många företag gör fel idag är att de fyller sin konferens eller kick-off med alldeles för många programpunkter vilket i sin tur inte lämnar någon tid för de anställda att andas och slappna av.
– Jag brukar vilja se det som en EKG-kurva, det ska upp och det ska ner i intensitet över en dag och kväll. Dessutom så får det inte vara för långa segment att sitta still och bara lyssna på en person som visar PPT-slides från scen utan att man själv som medarbetare får delta. Förstå mig rätt; att prata vägen framåt för bolaget, mål och strategier är ju superviktigt och framför allt att alla är med på tåget. Det går dock att göra på lite olika sätt.
Föreställ dig nu att du blir kontaktad av ett företag, med en grupp på 10 säljare inklusive ”chefen” som drar i trådarna för eventet. ”Chefen” vill anordna en kickoff som ska vara teambuildande och innehålla mat och dryck. Vad är det första du skulle fråga eller tipsa om?
Jesper som redan tidigare i intervjun insinuerat att han tycker om matlagning hakar på frågan direkt,
– Jag tänker direkt att jag skulle vilja bjuda de på en riktig mat- och dryckesresa eftersom det ligger mig varmt om hjärtat också. Så skulle fråga de lite mer om gruppen och vad vi skulle vilja åstadkomma i samband med kickoffen sen skulle dess svar bära pitchen framåt. Tänk dig att åka i väg med gruppen någonstans i Sverige, nära havet, köra glamping (lyxigare version av camping, reds.anm) och laga mat i naturen med egen kock och bli ett med naturen. Så jäkla härligt!
Fortsättning på ovan fråga – om vi i stället ökar antalet deltagare till 100 – skulle du dina initiala frågor förändras och skulle du byta riktning på vilka typer av aktiviteter du skulle tipsa om?
Större grupper kräver oftast mer planering och andra typer av aktiviteter, konstaterar Jesper. Där krävs det därför fler frågor för att ta reda på vad gruppen tycker om.
– Det blir per automatik svårare att pricka rätt hos samtliga deltagare med en större grupp men min filosofi är alltid att under en kick-off så ska det passa alla, jag vill inte ha exempelvis en tävling där bara de som syns och hörs mest tar täten. Klassiskt fotbollscitat: ”Alla ska med!” menar Jesper glatt.
Vilka är enligt dig de största fördelarna med att vända sig till ett eventbolag för att få hjälp med sitt företagsevent gentemot att anordna alla delar själv?
Med ett skratt informerar Jesper om att det här var den lättaste frågan hittills. Han förklarar att alla som har gjort ett väl genomtänkt event vet att det inte är det lättaste att hitta bra aktiviteter som att det tar en del tid.
– Jag tycker att man ska göra det man är bäst på, 50 projekttimmar för mig kanske är 100 timmar för någon på ett kontor som inte gör särskilt många event. Då är det väl mer effektivt för bolaget i fråga att hen lägger de timmarna på exempelvis ett projekt som ska ros i hamn hos en av deras egna kunder.
Avslutningsvis – om man har total idétorka – vad skulle du säga är några typer av aktiviteter som alltid går hem?
– En av våra mest sålda aktiviteter är vår game show, den görs dels i studio men kan även göras ”on site”. Ett talkshow-upplägg där alla kan delta utan att vara Trivial Pursuit – mästare, och dessutom svinroligt!
Kombinationen mat i någon form är alltid en vinnare också. Där behöver man inte bara tänka att stå och laga mat i en matlagningsstudio med en kock, finns så mycket mer hur man kan koppla på sitt sjätte sinne – Umami!
Jesper avslutar med att slänga in en oväntad aktivitet,
– Ponnytrav runt bana, hur kul som helst!
Av: Annika Arve