Kampanjen ”Small Smurfs Big Goals” är utformad för att uppmuntra alla att lära sig mer om och stödja Agenda 2030 samt de 17 globala målen för hållbar utveckling. Animeringen med smurfarna, som FN, UNICEF och FN-stiftelsen står bakom, uppmuntrar barn, unga och vuxna att göra världen till en bättre, mer fredlig, rättvis och hälsosam plats.
Redan 1992 kom FN’s rapport ”Vår gemensamma framtid”, där man beskrev behovet av en hållbar utveckling i världen. Med Brundtland-kommissionens definition innebär det: ”En utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”. Mer än 25 år senare lever världen fortfarande inte så, och det börjar bli bråttom att ställa om mot en hållbar utveckling. Så hur ska det gå till, med eller utan smurfar?
Vad är Agenda 2030 och FN’s 17 hållbarhetsmål?
Agenda 2030 är en agenda för förändring mot ett hållbart samhälle. Agendan sätter upp 17 globala mål för en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling, som ska uppnås under de närmaste tolv åren. Målen täcker in flera olika typer av områden, och visar därmed hur brett begreppet hållbarhet är. Agenda 2030 är helt enkelt färdplanen mot hållbar utveckling som antagits av världens ledare.
Att bidra till att vi gemensamt når målen i Agenda 2030 innebär stora utmaningar, samtidigt som det ger nya möjligheter till lönsamma, innovativa och hållbara affärer. Hållbart företagande ger nytänkande företag starkare konkurrenskraft genom innovation och nya affärsmöjligheter. Detta är något som vi i mötesbranschen bör öppna ögonen för.
Ett gemensamt språk
Jag tycker att Agenda 2030 med dess 17 mål ger vår bransch ett gemensamt språk kring hållbarhetsfrågor. Vi behöver inte längre undra hur vi ska prata kring hållbarhet och hur vi ska visa på alla de goda aktiviteter vi gör. Agenda 2030 samlar allt under ett paraply och ger oss ett gemensamt ramverk och ett gemensamt språk för att presentera, jämföra och diskutera.
I ett första steg bör vi, som enskilda företag eller via branschorganisationer, kartlägga de aktiviteter vi gör som driver mot målen. På så sätt tydliggör vi vilka av de 17 målen som är extra betydelsefulla för oss och därmed för vår bransch. Detta kan vi i nästa steg använda vid affärsutveckling eller i dialog med kunder, för att på ett enkelt och tydligt sätt visa hur vi arbetar med hållbarhet. Eftersom Agenda 2030 är ett globalt gemensamt språk, med enkla och tydliga illustrationer, så kommer kunder, kollegor och andra att känna igen vårt sätt att kommunicera.
Läs mer: Ny eventteknik på marknaden
Att arbeta med Agenda 2030 ger oss som bransch extra kraft, eftersom det ökar dialogen och kan generera samverkan mellan företag och med andra typer av aktörer. Vi kan samla branschens gemensamma kunskap i frågan. Vi kan synliggöra det hållbarhetsarbete som sker runt om i landet. Och vi kan visa att vi som bransch arbetar för att påskynda omställningen – inte bara för att det är möjligt och moraliskt rätt, utan också för att det är ekonomiskt lönsamt.
Vi på Stockholmsmässan vill vara med och driva denna utveckling framåt. Vi ser gärna mer samarbete och kunskapsutbyte gällande Agenda 2030. Vi anser att hållbart företagande handlar om att driva företag med framtiden i sikte, och det är vi säkert inte ensamma om.
Love to meet you!
Av: Linda Elmén, hållbarhetschef på Stockholmsmässan