– Artificiell intelligens och automatisering växer explosionsartat och går från vision till verklighet. Som en konsekvens av det kommer det som inte kan digitaliseras – det personliga mötet – att bli än mer eftertraktat framöver, säger Sylvia Nylin.
Här är mötestrenderna som Svenska Möten ser för 2019:
1. Ledare sökes
Alla företag måste vara beredda på att ta ett synligt samhällsledarskap, eller bli utkonkurrerade. Det finns en förväntan (64 procent) att chefer proaktivt vidtar åtgärder innan lagstiftare gör det och hela 81 procent av svenskarna anser att vd:ar bör hållas ansvariga för sin miljöpåverkan. För mötesbranschen innebär det att anläggningar måste bevisa hur de proaktivt arbetar för ökad hållbarhet till exempel genom Svanenmärkning, rådgivning till mötesköpare för hållbara möten, miljövänliga transporter och vegetariska menyer.
2. Klimatbudgetering
Medvetenheten om vår överkonsumtion på klimatets bekostnad är stor, och likt en ekonomisk budget efterfrågas sätt att mäta sin miljöpåverkan. Vinnarna i branschen blir de som minskar sin klimatpåverkan (klimatkompensation är näst bäst) och erbjuder gästen val för miljön. Hur ser er klimatpåverkan ut per gäst, går den att minska? Varför inte ange klimatavtryck på menyn och hjälpa gästerna till bra val då maten står för nästan 1/3 av svenska hushållens klimatpåverkan och redovisa vilket klimatavtryck aktiviteter som erbjuds har.
3. Komma bort
Högt förändringstryck från digitalisering, klimatångest, stress och polarisering leder till ett behov av en mental paus. Att komma bort innebär dock inte att resa utomlands (som minskar), nej, det kan ligga runt hörnet så länge mötesupplevelsen ger en känsla av en annan värld. 19 procent (+5 procent) av mötesköpare uppger att”komma bort” är viktigast, samtidigt minskar vikten av lättillgänglighet, restid och bra kommunikationer i motsvarande grad.
4. Reningsbadet
Hälsotrenden får större genomslag inom mötesbranschen. 1. Tarmflorevänlig mat, fermenterad mat och dylikt. 2. Alkoholfria alternativ, som kombucha eller alkoholfri gin/drinkar. Efterfrågan har ökat med 25 procent sedan 2017. 3. Biofilisk design, vi känner oss 15 procent fräschare och jobbar bättre omgiven av växter. 4. Vetenskapligt beprövade hälsoupplevelser som ”skogsbad”. Vi ser också en dubblering i efterfrågan på konferenser med träning och hälsa liksom för spa och rekreation.
5. De mötesmedvetna
Digitalisering och nya generationers förväntningar driver på behovet av att nyttja tiden väl. Efter år av slösmöten vänder trenden sakta, fler personer på ledningsnivå än någonsin är nu engagerade i bolagens möten. För mötesbraschen blir kvalificerad rådgivning allt viktigare i takt med att kraven höjs. Till exempel kunskaper om specialiserade mötesformer såsom innovationsmöten och relationsskapande möten.
6. Talanginnovation
Kompetensbrist i kombination med hållbarhetstrenden har lett till efterfrågan på social hållbarhet. De flesta branscher är dåliga på att anställa personal med utländsk bakgrund, här ligger mötesbranschen i framkant. 27 procent av de som går från arbetslöshet till arbete i besöksnäringen kommer från Afrika eller Asien, störst andel av alla branscher i Sverige. Vinnarna är de mötesanläggningar som tar det ett steg längre och till exempel anlitar språkhjälp för att rekrytera och integrera nysvenskar i verksamheten. Vinsterna kring ömsesidigt lärande och kulturutbyte ger en ny syn på rekrytering med mer fokus på drivkrafter och egenskaper än formell kompetens.
7. Självstyrning
Självledarskap och självstyrande organisationer blir allt mer attraktivt. I dagens snabbföränderliga samhälle ritas helt nya spelplaner upp och vi ser en ökad efterfrågan på självutvecklingskurser och självorganisering, något som präglar teman kring konferenser och föreläsningar. Men också vikten av att företag verksamma i mötesbranschen själva tar till sig detta arbetssätt för att attrahera och behålla kompetent personal och nå maximal utväxling i sin verksamhet.