1. Ökad hotbild skärper säkerheten. 2016 har kantats av flera terrordåd som riktat sig mot turismdestinationer. Det har gjort att flera länder skärper sin säkerhet kring bland annat kända byggnader, varuhus och stora flygplatser. Den ökade oroligheten gör även att allt fler turister ändrar sitt resemönster och väljer destinationer med en lägre hotbild.
2. Digitaliseringen förändrar resandet. Ett fåtal stora aktörer kommer sätta standarden för hur vi ska handla resor och upplevelser i framtiden. Exempelvis satsar AirBnb på att bli marknadsledande. De lanserade bland annat Trips i november 2016 och planerar även att börja sälja flygbiljetter. Oavsett om det är AirBnb eller någon annan aktör som kommer lyckas starta den fullskaliga digitala resebyrån, så behöver de som vill exponera sina produkter eller destinationer vara redo.
3. Hållbarhet blir allt viktigare för resenärer. Tidigare har social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet inte varit ett starkt argument i marknadsföringen av destinationer. Däremot sker förändringar när det kommer till affärsresenärer som reser till kongresser, möten och mässor. Internationella ICCA har rankat de mest hållbara mötesdestinationerna där Göteborg toppar listan.
4. Billiga kundanpassade resor. Det är ingen stor trend ännu, men då digitaliseringen gör det möjligt att resa och bo hos okända människor, kommer det att öka bland trendsättarna. Tidigare liftade man – nu finns det tjänster som bland annat: Skjutsgruppen, Blablacar, Couchsurfing och Trustroots. Att resa genom Europa med låga kostnader blir enklare och dessutom säkrare.
5. Det mesta blir som vanligt. De flesta av oss är vanemänniskor, därför kommer många göra sina huvudsakliga resor på sommaren, vistas i sommarstugan eller på båten och göra en eller två helgresor under den resterande delen av året.
Läs mer här.