Kan man därmed ljuddesigna ett event för att nå en viss effekt? Svaret är ja.
Ljud påverkar vårt beslutsfattande och därmed vårt konsumtionsbeteende. Det är klargjort i ett antal studier, exempelvis en som visade att kunderna köpte fler franska viner när butiken spelade fransk musik, och mer tyska viner när det spelades tysk musik.
Intressant, eller hur? Med bra ljuddesign kan vi alltså påverka besökarnas känsloläge, så att de exempelvis blir avslappnade eller fyllda av energi. Musik runt 50-70 BPM verkar avslappnande, vid 100-130 BPM ger den oss energi. Ett exempel på det är Mall of Scandinavia, som tog in audioexperten Julian Treasure för att ta fram en behaglig kuliss av ytterst väldesignade naturbaserade läten.
Hitta rätt nivå av ljud
Så här hänger det ihop: Vi människor kan inte ignorera oregelbundna (o)ljud. Vi hör dem, vare sig vi vill eller inte. Enligt Dr. Augustin från Design With Science har vi utvecklat denna egenskap under den tid då vi riskerade att bli någons lunch om vi var ouppmärksamma och missade dessa ljud.
Men kan man inte bara stänga av allt ljud då? Nej, för helt tysta miljöer skapar lika mycket oro inom oss som miljöer med oljud.
Naturljud är A och O
Hjärnan fungerar bäst i en miljö där ljudet är en lugn kuliss, ett visst ljud men där man inte kan urskilja ord tydligt. Det verkar lugnande, vilket gör att vi lättare kan fokusera och ta till oss information och därmed fattar vi också bättre beslut. Samtidigt vet vi ju att det finns olika preferenser när det gäller musik, vissa älskar punk, andra klassiskt eller latinorytmer.
Så vilken ljudkuliss ska man då helst välja för ett event, eller till en mässa? Det säkra kortet heter naturljud. Mjuka, naturliga ljud som vind, vatten och fågelsång reagerar i stort sett alla positivt på – även utställare och arrangörer.
Av: Kristina Söderström, grundare av eventföretaget Festen & Resten
Lär dig mer om ljuddesign här.