Hallå där… Antonia Ridderstråle, marknadschef på Lyyti. Här berättar hon om Experience Value Score. Ett helt nytt sätt att mäta framgången av ditt event.
– Vår definition av framgång i det här sammanhanget är deltagare som tycker att ett event varit värt deras tid. Experience Value Score mäter med andra ord deltagar- och kundupplevelse samt beskriver därigenom hur bra du lyckats med ditt arrangemang, säger Antonia Ridderstråle och fortsätter:
– Rent konkret fungerar verktyget så att alla personer som varit närvarande i eventet får ett automatiskt mail, som frågar om det var värt deras tid att delta. Med några klick ger deltagarna sina svar. Lyyti räknar sedan ihop svaren och framställer ett nyckeltal som talar om för dig hur du lyckats.
Jämför ditt resultat med andra
Förutom att se ditt eget resultat, kan du även jämföra det med övriga resultat inom industrin. Därmed har du möjlighet att lära dig av dina deltagare och förbättra dina aktiviteter, samtidigt som hela industrin utvecklas mot det bättre menar Antonia.
Det vanligaste sättet att mäta kundupplevelse är att skicka ut manuellt skapade enkäter efter eventet.
– Det finns två problem med denna typ av enkäter; det första är timing och det andra är syftet. Enkäterna skickas ut för sent, vilket gör att känslor och intryck från eventet glömts bort. Det är även få som har tålamod att läsa igenom frågorna och därutöver svara på dem, säger Antonia och fortsätter:
– Dessutom vill arrangören oftast veta om deltagaren eller kunden varit nöjd. Dilemmat här är att nöjdhet är en subjektiv känsla och därför är både frågor och svar gällande nöjdhet öppna för tolkning. Dessa enkäter ger inga konkreta resultat, utan enbart gissningar och subjektiva slutsatser.
Resultatet är ett jämförbart nyckeltal
Experience Value Score skickas ut direkt efter eventet och det tar deltagaren några sekunder att ge sitt svar. Resultatet är ett jämförbart nyckeltal, som inte lämnar utrymme för tolkningar menar Antonia.
– Experience Value Score har varit i open beta-fas i ca två månader och under denna tid har alla våra kunder haft tillgång till verktyget. Den officiella lanseringen sker den 18 november. Från och med detta datum kopplas Experience Value Score automatiskt på i alla nya event som skapas, säger Antonia.
”Det är en utmaning att bevisa resultat av event marketing”
Det är en utmaning att bevisa resultatet av event marketing då det är svårt att ta fram konkreta siffror.
– Vi som arbetar med event är fullt medvetna om hur viktiga de är för hela företagets verksamhet. Speciellt då det gäller marknadsförings- och säljaktiviteter. Det är en utmaning att bevisa resultat av event marketing, då det är svårt att åstadkomma konkreta siffror, säger Antonia och fortsätter:
– Om vi inte kan bevisa att event är lönsamma, finns det heller ingen anledning att fortsätta arrangera dem. Dessutom är det ingen idé att organisera event bara för sakens skull. Det gäller att skapa mervärde för både deltagare och arrangör – då har eventet varit framgångsrikt.
Deltagaren är den viktigaste nämnaren
Ofta fokuserar eventplanerare på vad de får ut av ett deras eventverksamhet menar Antonia.
– Vare sig det är i pengar, antalet leads eller nya kunder, ligger vårt fokus på det värde som våra event ger oss. Därför tänker vi på kostnaderna från denna synvinkel; vi räknar ut hur mycket vi investerat i teknik, talare och catering och får sedan ett resultat som talar om för oss vad avkastningen på den sammanlagda investeringen är. Det vill säga event-ROI, säger Antonia och avslutar:
– Det är inget fel att tänka på värdet från detta perspektiv men vi måste även beakta deltagaren. Deltagaren är den viktigaste nämnaren i alla sammanhang; om ingen dyker upp, har du heller inget event.