Eventeffect ringde upp projektledaren Maria Andersson och ställde några frågor om Gymnasiemässans nya digitala plattform. Och om det spännande konceptet som utvecklas i samarbete med Emvico.
Eventeffect: Kan du berätta lite mer om den nya digitala plattformen för Gymnasiemässan?
Maria Andersson: Självklart. Den nya digitala plattformen är ett viktigt steg framåt för Gymnasiemässan. Vi har tillsammans med Emvico skapat en plattform som kombinerar det bästa av både digitala och fysiska event. Vårt mål är att skapa Sveriges största hybrida event.
Eventeffect: Vad är det som gör denna plattform unik?
Maria Andersson: Plattformen har flera unika egenskaper. För det första är den utformad med ”mobil first” i åtanke. Det betyder att den är främst anpassad för mobilanvändning, men den fungerar också smidigt på en laptop. En central aspekt är att eleverna registrerar sig i plattformen för att besöka mässan, och de måste använda sin personliga QR-kod vid inpassering.
Eventeffect: Kan du berätta mer om hur utställande skolor kan dra nytta av plattformen?
Maria Andersson: Absolut. Alla utställande skolor kommer att ha en egen utställarsida i den digitala plattformen. Där kan de marknadsföra sin skola genom att lägga upp bilder, filmer, information om skolan, kontaktuppgifter, kartplacering, öppet hus-kalender, information om utbildningar och annan relevant information som hjälper eleverna att göra sina gymnasieval.
Eventeffect: Hur interagerar eleverna med plattformen?
Maria Andersson: Eleverna loggar in på sin egen sida och går in på mässan med sin personliga biljett. Det finns även möjlighet för eleverna att favoritmarkera skolor och öppet hus-evenemang. All information och interaktion sparas i plattformen fram till sista dagen för omval.
Eventeffect: Hur fungerar integrationen med Skolverkets databas när det kommer till utbildningar?
Maria Andersson: Alla utbildningar som skolorna lägger upp på sina utställarsidor hämtas automatiskt från Skolverkets databas. Detta säkerställer att eleverna har tillgång till uppdaterad och korrekt information om utbildningarna.
Här kan du se den digital plattformen för Gymnasiemässan
Mer om Gymnasiemässan:
Gymnasiemässan är platsen där alla niondeklassare enkelt kan ta del av de möjligheter och val som finns inför gymnasievalet. Till mässan kommer representanter från fler än 120 gymnasieskolor och branschorganisationer, Gymnasieantagningen Storsthlm, studie- och yrkesvägledare samt en rad intressanta föredragshållare. Gymnasiemässan är öppen för alla skolelever, lärare, målsmän och föräldrar och i år är den för första gången sedan 2019 fysiskt på Stockholmsmässan och nytt för i år är att det även finns på en ny digital plattform.
– Alla som arbetar med gymnasievalet för alla niondeklassare är förväntansfulla att äntligen för första gången på fyra år få möta elever och föräldrar på Gymnasiemässan i Älvsjö. Vi längtar, säger Marisell Novoa på Gymnasieantagningen Storsthlm, som är samarrangör till mässan.
Förutom den höga närvaron av gymnasieskolor så görs i år en extra stor satsning på den psykiska hälsan bland ungdomar som syns i området ”Vägledning & välbefinnande” där flera organisationer som arbetar med sociala frågor för ungdomar medverkar. Det handlar om ämnen som rör psykisk hälsa, hemförhållanden, mobbing, sex och samlevnad med mera. På plats är Tim Bergling Foundation, BRIS, RFSU, Korpen, Mentor Sverige, Friends, killar.se, Fempowerment, Mini Maria med flera.
– Vårt arbete på Tim Bergling Foundation utgår alltid ifrån ungas röster och vad de säger sig behöva för att må bra. Därför känns det väldigt värdefullt för oss att få vara en del av Gymnasiemässan och ta del av ungas egna tankar om framtiden, säger Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation.
Fler av organisationerna från ”Vägledning & välbefinnande” finns också på plats under föräldrakvällen där föräldrarna får lyssna på ett panelsamtal som Tim Bergling Foundation modererar. I panelen deltar Mentor, Mini Maria, Stolta föräldrar och Friends.
– Vi arbetar med FN:s Agenda 2030 och med mål 3: God hälsa och välbefinnande. God hälsa och välbefinnande är social hållbarhet. Därför har vi valt att tillsammans med olika organisationer skapa en plats för elever där de kan komma i kontakt med personer som arbetar med detta. Här kan eleverna prata, få vägledning i hur de ska navigera i livet, hantera jobbiga frågor och vart de mer kan vända sig, säger Maria Andersson, projektledare för Gymnasiemässan.
Gymnasiemässan går den 21-23 november 2023 på Stockholmsmässan och på www.gymnasiemassan.nu
Öppettider
21 november klockan 8:30-16:30
22 november klockan 8:30-20:00 (föräldrakväll)
23 november klockan 8:30-16:30
Gymnasiemässan arrangeras i samarbete med Gymnasieantagningen Storsthlm. Mässan är för alla niondeklassare i Stockholm, Håbo och Gnesta och som ska göra sitt gymnasieval. Gymnasiemässan har genomförts på Stockholmsmässan i Älvsjö sedan 1992, varje år kommer det närmare 30 000 elever som ska hitta sin framtida gymnasieskola. Gratis entré.