– Många sökte sig vidare till andra arbeten under pandemin, säger Lasse Frisk vd på Space Production. Men nu verkar de leta sig tillbaka exempelvis från byggbranschen.
– Då vi ofta jobbar med mycket stora projekt så har vi alltid ställts inför problemet att det ”saknas” personal och att lösa det är en del av vår vardag.
När det gäller mässor, event och showroom är Space Production etablerade såväl i Sverige som andra länder. Företaget har funnits i över 30 år och finns numera även i Tyskland genom dotterbolaget Space Production GmbH. Men i pandemins spår har mycket förändrats. Den snabba uppstarten av mässor och event som började förra året har varit positiv för många av branschföretagen men uppstarten gick överraskande snabbt.
– Den största lärdomen från pandemin har nog varit att människor verkligen vill träffas fysiskt, säger Lasse Frisk. Mot slutet av våren förra året tog det fart och hösten var en riktig utmaning med rekordförsäljning. Det är signifikativt att det första vi gjorde i januari 2022 var att riva den stora streaming-studio som vi hade byggt upp i våra lokaler. Platsen behövdes för att hantera material för alla fysiska mötesplatser som vi skulle börja bygga igen.
Trots att nedstängningen endast varade i två år har en hel del förändrats nu när branschen åter startats upp. De nya trenderna ställer bland annat betydligt större krav på mässföretagen när det gäller flexibilitet. Detsamma gäller ökade krav på hållbarhet med fokus på miljön.
– Vår största utmaning är alltid den korta framförhållningen. Det känns som att det blir kortare och kortare planeringstider, säger Lasse. Exempelvis krävs det av fordonstillverkarna att de ska presentera nya modeller allt tätare. Det innebär oftast i sin tur kortare tid för planering och förberedelser.
En trend som är tydlig som man även märkt av på Space Production är den ökande miljömedvetenheten hos mässföretagens kunder, vilket Lasse anser vara en positiv utveckling.
– En del kunder har blivit mer konkreta, säger han. De vill exempelvis se redovisning av vilka material vi använder, i vilka mängder, och vad som händer med materialet efter ett event. Förmågan att både kunna beräkna och minimera miljöpåverkan kommer då bli en viktig kompetens för oss att utveckla vidare.
Det finns även andra trender som ligger i tiden och kan komma på längre sikt. Men i dagsläget är främst det nyvaknade intresset för fysiska besök av event och mässor som dominerar.
– Vi trodde tidigare att det skulle komma en hybrid-trend, där event skulle planeras både för fysiska och digitala besökare, säger Lasse. Att det exempelvis skulle bli norm att göra live-streaming från både egna event och montrar. Det har ännu inte slagit igenom. Men vi tycker fortfarande att det är viktigt att se till att vi har kompetensen ifall våra kunder efterfrågar den.
Mäss- och eventbranschen är en sektor som under åren utvecklats en hel del och för de som arbetar i branschen gäller det alltid att ligga steget före. Men med det följer också utmaningar, inte minst när det gäller att kunna se i vilken riktning utveckling går.
– Att se framåt är alltid svårt, säger Lasse. Vi har en del kunder, särskilt inom mässmontrar, som har en ganska jämn och förutsägbar volym. Där ser vi att det är tillbaka till ” business as usual” och att våra kunder deltar på samma mässor som de gjorde innan pandemin.
– Merparten av vår försäljning kommer inte från mässmontrar, utan från kunders egna event, som exempelvis produktlanseringar. Och där är det ofta oklart både om det blir av, när det blir av och hur stort jobbet blir.
Det som många mässföretag även Space Production erfar är att kravet på flexibilitet ökat.
– Våra kunder behöver vara flexibla och följa marknadens förutsättningar, och förväntar sig att vi är lika flexibla, säger Lasse. Det är där vi har vår största konkurrensfördel – att vi kan ta oss an stora, ofta komplexa projekt. Där konkurrerar vi oftast med utländska företag snarare än svenska.
Av: Karin Urbina Rutström