Det spenderas mer i sponsring och partnerskap än någonsin tidigare, samtidigt som färre bolag mäter effekterna av sin sponsring i jämförelse med traditionell reklam.
– Vi vet också att många företag inte sätter affärsmässiga mål med sina sponsorsamarbeten. Vi vill bidra till att företag arbetar mer professionellt med sin uppföljning av satsningar inom sponsring, eftersom vi är övertygade om att ökad kunskap, mer engagemang och medvetet lärande är det bästa sättet att få företag att vilja investera i större, mer effektfulla och långsiktiga sponsor- och partnersamarbeten.
Med utgångspunkt från kundens uppsatta syften och mål arbetar man på Upplevelseinstitutet efter en utvärderingsmodell som säkerställer att aktiviteterna som genomförts leder till att målen uppnås. Man använder följande steg i utvärderingsmodellen för att kunna värdera framgången av sponsorsamarbeten:
- Målsättning: Definiera de övergripande och specifika målen med sponsorskapet, som kan inkludera varumärkeskännedom, ökad försäljning, kundlojalitet eller andra affärskritiska mål.
- Aktiviteter: Inkluderar marknadsföringskampanjer, eventdeltagande och andra insatser som är tänkta att driva mot de satta målen.
- Outputs: Hårda värden. Vad är levererat och mot vilka målgrupper har vi kommunicerat? Mät och följ upp konkreta outputs som distribution, exponering, räckvidd, medievärde och så vidare. Dessa är kvantitativa mått som ofta fungerar som förutsättningar för att nå riktig effekt.
- Outtakes: Bedöma målgruppens reaktioner kopplat till sponsorskapet – kännedom, liking, intresse, engagemang och så vidare.
- Outcomes: Utvärdera kommunikations- och de långsiktiga affärseffekterna av sponsorskapet. Detta inkluderar ökad försäljning, förbättrad kundlojalitet, och stärkt varumärkesposition.
- Återkoppling till målsättning: Efter att ha genomfört alla dessa steg, jämförs de uppnådda resultaten med de initialt satta målen för att bedöma hur väl sponsringssamarbetet har lyckats
FAKTA UI
Upplevelseinstitutet har byggt upp Sveriges största databas med en mängd statistik kopplat till evenemangsupplevelser. Databasen spänner från år 2000 och innehåller flera hundra evenemang och flera tusen sponsorobservationer. Detta möjliggör intressanta jämförelser, omvärldsanalyser och index.
Andreas Andersson Åkerling, VD Upplevelseinstitutet.
Av: Elin Bisander