Chris Pettersson
Företag: Chrispettersson.se
Utbildning:
- Globalt COPC Certifierad Kundservicechef
- Globalt COPC Certifierad coach
Författare till boken: Motivation och försäljning i en digital värld.
Om utmärkelsen Narrenpriset:
Narrenpriset är eventbranschens äldsta individuella pris och delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad och som visat prov på särskild utvecklingspotential. Dessutom ska personen vara en förebild i branschen och för sina kollegor.
Chris Pettersson är en erfaren och dedikerad person i eventbranschen. Han har gjort över 550 föreläsningar, är en skicklig föreläsare och erfaren moderator med stor scenvana.
Han är populär och beskrivs ofta som kunnig, engagerad. Det som ligger honom varmast om hjärtat idag är hans arbete med att skapa kunskap och ge förståelse för psykisk ohälsa.
– Jag var en framgångsrik föreläsare inom försäljning och marknadsföring fram till 2015 då jag blev sjuk och fick diagnosen OCD. En sjukdom som av WHO klassats ha högsta risken att leda till självmord. Det blev min mörka hemlighet fram tills en dag när jag stod på perrongen vid slussen och försökte bestämma mig för om jag skulle hoppa på eller under tåget. Då tog jag beslutet att göra ett sista försök att bli frisk.
Det blev en tuff resa för Chris, men idag är han frisk och kan leva ett normalt liv.
– Numera har jag satt upp två livsmål när det gäller arbete och karriär. Det ena är att alltid göra sådant som ger mig inspiration, kunskap, glädje och mening. Det andra är att i mitt arbete alltid sträva efter att få andra att känna samma sak, om det är möjligt.
I dag berättar Chris öppet om det som hände honom och om hur det går att komma vidare. Han föreläser även om de verktyg som finns för att skapa ett hållbart mående och självledarskap. Hans föreläsningar om psykisk ohälsa riktar sig till såväl de som drabbats som deras närstående, vänner, partner, tränare eller chefer.
Psykisk ohälsa skapas ofta av undermålig arbetsmiljö och av dåliga arbetsrelationer vilket ofta är direkt korrelerat med stress och utbrändhet. Ett av målen med Chris föreläsningar är också att ge arbetsgivare eller teamchefer kunskaper om hur de kan förbättra relationerna på företaget. Något som kan ge mer välmående anställda, färre stressrelaterade sjukskrivningar, en roligare arbetsplats, och bättre resultat.
Bakgrund
Redan som 15-åring började Chris att arbeta med försäljning. Han blev tidigt i karriären en prisbelönt toppsäljare. Han arbetade sedan som säljchef på Teleperformance och C More. Chris håller utbildningar på yrkesskolor och inom områdena inköp, sälj, affärsutveckling och logistik. Var en av åtta som satt i Bonniers Telemarketing-styrelse, är medgrundare av Bonnier Consumer Sales Academy.
Steget in i eventbranschen
Under åren som säljchef på C More (ett av tv4 bolag) tog Chris, då 24 år gammal, steget upp på scenen som föreläsare. Det blev samtidigt ett naturligt steg in i eventbranschen. Han hade då ansvar för alla företagets, samarbetspartners sälj i hans kanaler. Chris arrangerade event på olika platser i syfte att öka försäljningen samt höll även försäljnings event ut mot kund. Åren på C More gav honom värdefulla erfarenheter, möjligheten att arbeta med många olika typer av människor och olika typer av event. Det innebar också en mängd samarbeten med olika eventbyråer.
– Det var fantastiskt roligt att skapa event för säljare på 10-15 olika bolag, på olika platser både i Sverige och utomlands, säger han. Det gav erfarenheter och en stor möjlighet att lära sig mycket.
Efter flera år i säljbranschen tog Chris slutligen beslutet att satsa på att arbeta som föreläsare, coach och moderator på heltid i egen regi. Då med expertområden som affärsutveckling, organisationsförändring, digitalisering, försäljning och motivation. Parallellt med att Chris blev föreläsare på heltid grundade han tillsammans med en kollega eventet Wow Women Wednesday. Syftet var att hjälpa unga kvinnliga entreprenörer att bygga upp nätverk samt att ta sig framåt i karriären. Chris beskriver det som ett inspirerande arbete. Han skapade även under denna period en kurs på Googles digitalakademin, vilket var ett självklart steg för Chris. Då han eftersträvade att skapa utbildningar och bra lärande för människor som kommit till hans föreläsningar.
Hela Sverige samlas och Chris bjuder in
Chris är en av initiativtagarna och medgrundare till ”Hela Sverige samlas” en livestreamad inspirations- och kunskapsboost som skapades under pandemin och blev en streamingsuccé. Det var ett event med 40 stycken handplockade föreläsare som drog totalt över 5000 deltagare, hade 50 livesända timmar och 17 000 tittade timmar. Deltagarna kunde följa allt live eller i efterhand i en mobil- eller webb-app. Det blev den största online-konferensen som någonsin streamats i Sverige. Syftet och idén bakom Hela Sverige samlas var bidra till att skapa något som förde människor samman och gav hopp i en tid som präglades av varsel och permitteringar på grund av pandemin.
– Det började med att jag bjöd in olika personer och småföretagare som var verksamma i eventbranschen till ett möte. Med fokus på vad vi tillsammans skulle kunna som hela branschen skulle må bra och kunna få nytta av. Därefter startade jag tillsammans med några andra Hela Sverige samlas. Syftet var att hjälpa branschen att skapa digitala event.
– Det var fantastiskt kul och vi som jobbade med här blev som ett enda stort team, säger Chris. Vi jobbade tusentals timmar utan att träffa varandra och vi lyckade ända få ihop det här stora eventet. Det finns nog ingen utbildning som kan mäta sig med allt det jag har lärt mig under den här tiden. Det är nästan som att man har fått en kandidatexamen i event, skulle man lite skämtsamt kunna säga. Vi i teamet som arbetade med det här har nog aldrig tidigare fått så mycket hejar- och hurrarop under hela vår karriär som under den här tiden”. Gensvaret har ju varit helt fantastiskt, verkligen.
Men det fanns också utmaningar. Det krävdes väl fungerande tekniska lösningar och människor som skulle kunna programmera för att få tekniken att fungera. Inför varje event gjordes fyrdubbelt koll av tekniken.
– Även om det fanns tidvis mycket nervositet fanns det också en enorm trygghet i teamet Det finns ingen chans till omtagningar när ett event körs live, säger Chris. Alla föreläsare skulle själva klara den tekniska delen där de befann sig. Men det löstes med hjälp av dialoger och bra instruktioner.
Under pandemin arrangerade Chris även en livesänd plattform med webinarium med inbjudna gäster, som sändes varje vecka och kallades ”Chris bjuder in”. Tanken var att samla människor från alla branscher, alla kön och alla samhällsklasser för att kunna skapa en ny sorts gemensam samhällshjälp.
– Vi diskuterade hur företag och personal inom eventbranschen kan tänka och handla för att mildra eller dra nytt av krisen så mycket som möjligt,
Framtiden
Hela Sverige samlas som fick en enorm respons bröt ny mark i eventbranschen. Det blev också ett typexempel som visade hur människor genom att samarbeta kan skapa nya mötesplatser, stärka och lyfta den egna branschen. Det visade också går att skapa event som kan anpassas till att fungera i en annorlunda situation.
– Jag är ganska övertygad om att alla har utvecklats av det här och det har gjort att man börjat jobba mer digitalt, säger Chris. Det kommer säkert att komma liknade event som är mer uppfinningsrika och där en del saker görs bättre. Men det som var viktigt var att vi visade att det verkligen går att skapa ett sådant här stort digitalt event där både deltagarna och många föreläsare kände det gav ett värde.
För Chris kommer det huvudsakliga syftet med hans arbete även i framtiden vara att fortsätta inspirera, motivera och engagera människor. Oavsett om han står på eller bakom scenen. Ett viktigt mål är också att fortsatt arbeta för att skapa en bransch som präglas av samarbeten där det integreras och interageras och att kvalitén är hög på eventen. Skapa en öppenhet för att det kan finnas olika lösningar för olika situationer och att det skapas event som är inkluderande, som vänder sig till alla olika typer av människor
Utmaningar med stora event och projekt
När det gäller event finns det tre delar som Chris pekar på som han menar är viktiga. En viktig del är att skapa en plan där det finns utrymme för revidering. Det är också betydelsefullt att det finns ett tydligt mål, en tydlig riktning och kompetens i teamet.
– ”Omge dig med människor som både har kunskapen och rätt inställning för projektet”, säger Chris. Samarbeta med de som har samma mål och vill samma sak. Som också förstår och har kompetensen för att kunna genomföra det som planeras. Det är viktigt att veta svaren på frågorna ”varför gör vi det här och vad är vårt slutmål? Det måste finnas ett tydligt syfte, en gemensam vision och ett gemensamt mål. Risken är annars att det blir väldigt mycket onödig dragkamp.
– När vi exempelvis arbetade med ”Hela Sverige samlas” fanns en gemensam överenskommelse, om vad vi ville skapa och hur vi skulle komma dit. Sedan gjorde vi en bra plan för det. Det var det som gjorde att det höll hela vägen. Det är också viktigt att lära sig att delegera och fördela arbetet. Det går inte att göra allting själv.
Slutligen gäller det att våga involvera kunden i processen, för att kunden ska kunna få hjälp att utveckla produkten/tjänsten de skall använda så mycket som möjligt.
Av: Karin Urbina Rutström