Berätta om din roll på Nine Yards?
Jag har rollen som Managing Director, vilket innebär att jag ska driva företaget framåt tillsammans med ägare, ledningsgrupp och medarbetare. Jag har ansvaret för verksamheten tillsammans med byråchefen i Göteborg, både inåt, utåt och framåt. Vi ska se till att vi har rätt medarbetare och att de får prestera och utvecklas på bästa sätt samt att vara coach i att leverera de bästa upplevelserna till våra kunder. För att använda den gamla idrottsliknelsen så ser jag oss som lagledare som ska lyfta laget i våra prestationer. Vi vill ju vara byrån som alla vill jobba på och med, det är ledningens ansvar att det blir så.
Vad har du tidigare gjort i branschen?
Jag har jobbat i eventbranschen med att skapa starka upplevelser som lyfter kundernas varumärken och medarbetares engagemang i 20 år. Började med eget företag år 2000 och 2013 hoppade jag på att vara med och starta upp en annan brand experience byrå, Le Pacte, med tre andra partners och nu är det sedan januari 2020 Nine Yards för hela slanten vilket känns superspännande. Har arbetat främst med B2B projekt som kickoffer, konferenser, kundupplevelser, galor och produktlanseringar, dvs ganska innehållstunga event. Om jag ska nämna några projekt genom åren så minns jag extra mycket H&M Modevisning i Dalhalla med modeller och press från hela världen, 2000 personer från Cap Gemini & Ernst & Young på Kos, Rockbjörnen, Gyllene Hjulet (vår branschgala som jag producerade i 6 år), Nokia Oops Cup, Swedish Steel Prize och många, många fler…
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
De skiljer sig ganska mycket åt faktiskt, det är det som är så roligt med den här branschen. Vissa perioder är väldigt mötestunga då det är konceptframtagning, pitcher och mycket interna möten för att säkerställa att vi alla jobbar åt samma håll. Då är det lite mindre tid på kontoret. Inför genomförande är det mycket tid vid datorn för att få till allt innehåll så det flyter på perfekt. Men jag försöker alltid att vara närvarande så gott det går. Just nu, denna konstiga period med Covid-19, så är det enormt många timmar i Zoom, Teams och Whereby för att vi ska hålla allt flytande och hålla ihop lagandan. Sedan har vi ju de dagar då vi ska köra event och då är det fullt ställ i några dygn med att se till att allt blir perfekt. Jag gillar att vara närvarande på de event vi gör, så långt det går, även om jag inte alltid har en specifik roll där och då. Det är viktigt att vara på plats och se det vi levererar och att ha en nära relation till våra kunder.
Vad ser du som den största skillnaden i hur eventbranschen och era kunder jobbar nu till skillnad från innan Corona?
Vår bransch är ju en av många som blev hårt drabbade när folksamlingar blev förbjudna, först med 500 personer, sedan ganska snabbt med 50 personer. Det vände över en natt och det tog ett litet tag innan vi, och våra kunder, insåg hur mycket detta skulle drabba oss och dem. Men jag tycker att vi ställde om fort och började fokusera på vad kan vi göra istället med all den erfarenhet vi har gällande upplevelser, innehåll och dramaturgi som finns på ett event, som vi nu kan använda vid digitala möten istället. Även om vi nu inte får ses fysiskt så måste kollegor och kunder fortfarande har en tät dialog och mötas på ett annat sätt. Och det måste vara intressant, roligt och givande att titta på en dataskärm istället. Vi lär oss varje dag och vi utvecklas nu mycket inom detta område och kommer att ha nytta av det även när det värsta är över. På fredag är det tex dags för Guldägget 2020 som blir en digital gala och för första gången genomförs via sändning istället för live.
Finns det några positiva aspekter kring hur läget i branschen ser ut just nu?
Nu, när allt lagt sig lite, så är det lättare att se att något positivt säkert kommer även ur detta. Ser man på det ut ett globalt och hållbart perspektiv så är det ju bra att t ex det onödiga resandet minskar och att vi lär oss att bli mer digitala. Folk kommer fortfarande att behöva ses fysiskt när det är tillåtet för det längtar vi efter och vår spaning är att framåt så kanske möten blir mer hybrida samt att de blir ”färre och värre”, dvs att man samlar t ex sina medarbetare lite mer sällan, men då ska det vara världsklass. Vi ser också att om företag t ex finns över hela världen eller landet så gör man fler lokala möten/event och gör en gemensam sändning av det, istället för att alla samlas på samma ställe. Jag är övertygad om att vi kommer att lära oss massor av detta som vi kommer att ha nytta av i framtiden. Som John F Kennedy sa: ”På kinesiska består ordet kris utav två tecken. Det ena står för fara och det andra står för möjligheter”.
Hur ser ditt drömevent ut?
Jag har alltid drömt om att arrangera ett OS – gärna ett sommar-OS. Det skulle vara enormt kul och utmanande. Det kanske blir ett digitalt OS där alla tävlar på olika platser i världen och det sänds ut som vanligt men lokalt. Sedan är även Eurovision Song Contest ett drömevent att ordna.
Till sist, hur tror du att hösten 2020 kommer att se ut för event och mötesindustrin?
Jag tror tyvärr inte att de större fysiska mötena kommer igång under hösten, utan där ser vi att våren 2021 är mer realistiskt. Under senhösten tror jag att de mindre eventen dvs under 500 deltagare kan komma igång och att vi kommer få se mer digifysiska event, dvs mindre live event som även deltagare kan delta på digitalt samt att många bolag kommer göra helt digitala event. Vi ser nu att våra kunder verkligen vill hitta lösningar för att kommunicera både med sina medarbetare och kunder under hösten, så vi ser fram emot att producera alternativa lösningar det kommande halvåret.
Läs mer: Nine Yards får nya byråchefer
Ålder: 50
Utbildning: Civilekonom
Tidigare arbetsgivare: Collste Produktion (eget), Le Pacte (partner)
Bor: Saltsjö-Boo
Hobby: Skärgården och golf