Narren: Stora Eventpriset
Sedan 1998 delas utmärkelsen Narren Stora Eventpriset ut av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Personen ska också vara ett gott exempel och en förebild för branschen och för sina kollegor.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren: Stora Eventpriset. Priset är eventbranschen äldsta individuella och har delats ut sedan 1998 till personer som föregått med goda exempel och gjort skillnad.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
Mikael Jansson – internationell mässexpert och prisbelönt eldsjäl med en stor ödmjukhet
Mässgurun Mikael Jansson internationell expert och prisbelönt i sitt arbete att utveckla mässbranschen. Under nästan 40 år har han guidat företag och eldsjälar i konsten att skapa mötesplatser.
-Jag brinner för det här med mässor och möten, säger Mikael. När människor med intresse för ett område samlas då sker fantastiska möten som skapar förändringar. Sedan är det arrangörens sak att se till att rätt människor träffas.
Det råder ingen tvekan om att Mikael Jansson tidigt blev dedikerad inom sitt yrkesområde trots att han som nyexaminerad civilekonom på 1980-talet hamnade där av en slump.
– Direkt efter min examen startade jag upp ett företag tillsammans med en kompis, säger Mikael. Vår enda tanke var att vi skulle hålla på marknadsundersökningar. Sedan av en slump fick vi kontakt med mässarrangören Elmia. De ville ha hjälp med att göra undersökningar bland sina besökare och utställare.
I uppdraget ingick exempelvis att ta reda på önskemål kring mötesplatser, vilken typ av människor som besökte Elmia och vad vill de ville ha ut av besöken. Syftet med undersökningen var att ta fram hur mässan skulle kunna utvecklas. För Mikael blev det upptakten till ett livslångt intresse och engagemang.
– Det var på det här sättet jag kom in i mässbranschen. Sedan har det här utvecklats genom åren. Vi har intervjuat över miljoner besökare och utställare över åren och jobbat med tusen olika mässor sedan starten.
– Basen har varit att hjälpa arrangörerna med att utvärdera mässorna. Med inriktningen hur olika mässorna ska se ut om 5 – 10 år för att folk ska vara intresserade av att komma och att mötas. Människorna gör mässan.
Med tiden upptäckte Mikael att det fanns ett stort utbildningsbehov i branschen. Det ledde till att han började att arbeta med utbildningar.
– Vi hade hand om branschföreningen för mässarrangörerna och märkte att det fanns ett stort utbildningsbehov i branschen. Det gjorde att vi började utbilda utställare.
Efter några år började idén till en bok att växa fram, vilket 2004 resulterade i bestsellern ”Mässguru – en idébok om konsten att ställa ut på mässa”.
– Jag kände att det behövdes en lärobok och fick då idén att skriva en bok som var enkelt tydlig och ”hands-on”. Det fanns visserligen några böcker, men de bestod mest av långa checklistor. Devisen var att följde man inte dessa skulle man få ett kasst resultat och då var det ens eget fel.
Mikaels bok som sålts i över 50 000 exemplar blev populär och finns numera utgiven på flera språk exempelvis danska, engelska, ryska och kinesiska.
– Försäljningssuccén handlade nog inte om att den var så bra. Utan snarare på att jag valde att fokusera på vad som är viktigt att tänka på när vi ställer ut på en mässa – varför är vi med, vilka är det viktigaste bollarna som inte får tappas bort och hur gör vi för att nå målen.
Mikaels önskan att inspirera och hjälpa andra i branschen har resulterat i flera olika böcker plus en uppdaterad version av Mässguru. Den nya versionen innehöll många bra tillskott. Bland annat en rad praktiska råd för utställare eller mässbesökare i länder där mässkulturen ser annorlunda ut. Bland annat tips och idéer för hur en utställare kan motivera sina medarbetare som ska arbeta i montern.
På sommaren två år efter att den sista boken kommit ut tog han beslut att förändra företagsverksamheten.
– Jag fyllde 60 år och beslutade mig för att fortsätta tio år till och fokusera på det som är kul och jag brinner för i branschen.
Efter årsskiftet när pandemin bröt ut var bristen på kunskap kring mäss-, event och mötesbranschen stor bland beslutsfattare och myndigheter, vilket oroade Mikael. Han valde därför att ta upp striden för branschens överlevnad. Genom att föra dialog med regeringen och myndigheter, skriva remisser och öppna brev till tidningar lyckades Mikael synliggöra mässbranschen och dess kapacitet att kunna arrangera smittsäkra evenemang. Som medlem i regeringens publikråd var han också med och planerade evenemangens återstart efter pandemin samt diskuterade riktlinjer tillsammans med Folkhälsomyndigheten.
– Vi hade inget beslutsmandat, men man rådfrågade oss och vårt arbete gav resultat. I början av pandemin nämndes aldrig mässorna men sedan vid varje presskonferens togs det alltid upp vad som gällde för vår bransch. Det är jag ganska stolt över så här i efterhand.
Efter pandemin 2022 belönades Mikael för sina insatser med utmärkelsen årets Eldsjäl på Gyllene Hjulets prisgala. Allt sedan dess har han fortsatt sitt outtröttliga arbete med att föreläsa, undervisa och inspirera andra i branschen. Mikael som snart ger ut en ny bok har även skapat nätverket Fairlink Family som ger möjligheter för utställare och andra som arbetar med att skapa mässor att dela erfarenheter, hitta fakta och få inspiration. Trots sina framgångar såväl i Sverige som internationellt är han en ödmjuk person som gärna lyfter fram och ser andra.
– Det är lätt att vara en eldsjäl i en bransch som består av eldsjälar och att se människor som tillför något det är min drivkraft. Det var roligt att bli årets eldsjäl men för mig var det framför allt ett pris till hela evenemangsbranschen säger Mikael.
Av: Karin Urbina Rutström
Fakta om den nominerad:
- Mikael Jansson, föreläsare, utbildare, handbollstränare.
- Ämnen: hjälper arrangörer att strategiskt utveckla mässor, utbildar och utvecklar utställare.
- Driver företaget Fairlink.
- Utbildning: Civilekonom, Marknadsföring, Jönköpings Högskola.
- Böcker: Mässor & Affärskontakter, 1989, Åke Flodhammar, Mikael Jansson, Lars Lindqvist mfl.
- Kunddatabasen, 1990, DM-centret, Åke Flodhammar, Mikael Jansson, Dan Browall.
- Mässguru – en idébok om konsten att ställa ut på mässa 2004, Mikael Jansson.
- Att tända en supernova, 2014. Tina Fridh, Mikael Jansson. Anders Melander.