Narren: Stora Eventpriset
Sedan 1998 delas utmärkelsen Narren Stora Eventpriset ut av Svenska Eventakademin. Varje år nomineras personer i branschen som gjort skillnad, visat särskild utvecklingspotential inom sitt arbetsområde och som utmärkt sig genom att kunna möta branschens ständiga utmaningar på ett föredömligt och inspirerande sätt. Personen ska också vara ett gott exempel och en förebild för branschen och för sina kollegor.
Svenska Eventakademin
Svenska Eventakademin består av personer med gedigen erfarenhet och kunskap inom mötes- och eventindustrin. Eventakademins syfte är att verka för att stimulera utvecklingen av eventbranschen samt att årligen utse en vinnare av utmärkelsen Narren: Stora Eventpriset. Priset är eventbranschen äldsta individuella och har delats ut sedan 1998 till personer som föregått med goda exempel och gjort skillnad.
Ledamöter i Svenska Eventakademin
Therése Liljedahl ordförande för SES och Kommersiell chef för Live Nation Europa, en branschprofil som vågar ta utmaningar – Nominerad till Narren: Stora Eventpriset.
Therése Liljedahl ordförande för SES och Senior Vice President Marketing Partnership för Live Nation Europa är känd för sin drivkraft, utmanande ledarstil och strategiska skicklighet. Hon är en av de som brinner för att forma och driva upplevelseindustrin framåt.
Therese Liljedahls tog tidigt steget in sponsring och eventbranschen när hon 25 år gammal axlade ett jobb på kulturfenomenet ZTV som ägdes mediaföretaget MTG. En tv-kanal som brukar beskrivas som den talangfabrik där landet stora medie-profiler skolades fram. Några exempel är Kristian Luuk, Filip och Fredrik, Mia Skäringer, David Hellenius, Eva Röse, Babsan och många fler. Listan kan göras lång.
– På ZTV var jag var ansvarig för alla kreativa samarbeten, säger Therese. Även om det var en tv-kanal så fanns det oändliga möjligheter i kreativa koncept och sponsring. Framför allt som man kunde göra inom ramen för TV-program eller artister som uppträdde för Z-TV. Vi var största konkurrenten till MTV på den tiden.
Therese blev kvar i MTG koncernen i 13 år. Under några år för deras produktionsbolag AFP Strix och sedan tog hon klivet upp till ledningsgruppen för TV och radioverksamheten på MTG.
– Produktionsbolaget Strix låg i framkant när det gällde att utveckla möjligheter för produktplanering och sponsring av TV-program, säger Therese. Allt från förfinansierade produktioner av specifika företag till produktplacering i tv-format.
– Jag var bland annat med och sjösatte den första produktionen av Förkväll som var ett program som spelades in på Centralstationen i Stockholm. Det var bland annat finansierat av stora varumärken som Fritidsresor, Nordea och Apoteket.
Under alla år som gått har det blivit mer accepterat med sponsring. Utan att överdriva kan man nog säga att Therese är en av de som inom sin yrkesroll kunnat följa och medverka till utvecklingen i branschen.
– Min roll har alltid varit och är fortfarande att vara kittet mellan den kommersiella och redaktionella världen, säger hon. Det handlar om att vara bryggan över som skapar affärsmöjligheter baserat på det innehåll vi har. Men den här typen av sponsring som rör sig mellan kommersiellt och redaktionellt kräver att man har med sig alla internt. Annars blir det varken trovärdigt eller bra.
Therese fortsatte att ägna sig åt marknadsföring och sponsring under hela sin karriär och är ett av de tunga namnen inom området. Även om hon på sätt och vis bytte bransch 2014 då hon tog klivet över till musikbranschen och började på Live Nation, Sveriges största arrangör av konserter, turnéer och evenemang.
– Det är en passionsdriven bransch, säger Therese. Musik framkallar så mycket känslor och möten mellan människor på en konsert eller festival. Det är fantastik när man ser glädjen och känns otroligt fint att få arbeta med det här i eventsammanhang.
– Det är ett hårt klimat när världsläget ser ut som det gör. Då kan stunden av två timmar på en konsert skapa så otroligt mycket positiva känslor hos människor. Det är en ynnest att få jobba med den här typen av evenemang. Då musiken skapar så otroligt mycket glädje och sammanhållning mellan människor.
I dag är Therese europaansvarig för Live Nations kommersiella verksamhet. Där arbetar hon tätt med företagets team som består av 75 personer, verksamma på 14 olika marknader. Ett arbete som hon bland annat varvar med att åka runt och föreläsa.
– Det är otroligt tydligt att våra fans som går på konserter och festivaler både skapar och letar efter nya trender inom musik. Det är jag mycket ute och föreläser om. Jag fick bland annat i år möjligheten att föreläsa på Umeå-galan och det var mycket uppskattat.
Sponsring & Event som form är fortfarande ett område som är relativt oprövat för många företag. Och något som branschen måste manifestera för att företag ska addera i sin marknadsmix.
Med sin långa erfarenhet är Therese en av de som kan tillföra kunskaper som är viktiga för många som är verksamma inom eventbranschen.
– När ett företag som köpare sätter sin marknadsplan bygger de sin marknadsplan med klassiska medier som digitalt, OOH, radio/tv reklam. Därefter kommer, möjligen sponsring och event. Det har varit en form av historisk väg.
– Tyvärr bygger väldigt få köpare sin marknadsstrategi utifrån sponsring.
Trots att den har en stor effekt och det är ett perspektiv som jag tycker är viktigt att lyfta fram. Och jag hoppas att vi kan få fler köpare att förstå vikten av att inkludera sponsring och event i grunden av sin marknads och kommunikationsstrategi.
Det finns olika generationer av fans med stort intresse för något inom musik, sport eller gaming. Dessa brukar kategoriseras inom marknadsföring med särskilda benämningar. Generation Z (födda 1990-2010) och Alfa (2010- framåt) är ofta målgrupper som kan var viktiga att nå både nu och med framtida marknadsföring menar Therese:
– Generation Z som målgrupp är otroligt duktiga på att skapa ”content”. De är artister i sig själva och väldigt duktiga kreatörer. Så de förväntar sig att bli behandlade lite som artister och är intresserade av premiumupplevelser. Det handlar generellt om att de vill känna sig viktiga och utvalda när de går på festivaler och konserter. Det gäller att skapa de här upplevelserna.
– Det vi jobbar med när det gäller sponsorer är att skapa de här upplevelserna ihop med ett varumärke. Eftersom dessa inte är något en konsument kan köpa för pengar. Det kan vara ett samarbete med ett dryckesvarumärke som skapar möjligheter för fans att gå backstage eller att få träffa sin favoritartist. Något man generellt inte kan klicka hem med ett köp nätet. Istället är det något som ett företag kan göra möjligt för dem genom sitt sponsorskap. Det är ett av många exempel på hur vi plockar upp trenden och kopplar det samman med sponsring och starka varumärken.
I sin roll som ordförande för branschorganisationen Sponsrings- och Eventsverige, SES, ser Therese att det finns stora värden i att skapa en samverkan inom upplevelsebaserad kommunikation.
– Jag tror att vår bransch framtid är ljus, eftersom det mänskliga mötet är extremt viktigt. Desto mer digitala vi blir, desto mer kommer människor att vara i behov av att behöva mötas i någon form. Då kommer vi att behöva skapa fler förutsättningar för det, där företag och plattformar är möjliggörare. Därför är samarbetet mellan branscherna expo, köpare, sponsring och event otroligt viktigt.
En annan fråga som Therese ganska omgående tog tag i när hon tillträdde sitt uppdrag inom SES var att uppdatera organisationens strategi. Något som också hela styrelsen ställde sig helhjärtat bakom.
– Uppdateringen skedde genom att vi gjorde avstamp i en kvantitativ och kvalitativ undersökning hos våra medlemmar, säger hon. Vi gick ut med ett frågebatteri digitalt till våra medlemmar och bad dem berätta vad de behöver i sitt arbete och vad kan vi göra för att stötta. Vi i styrelsen gjorde även själva djupintervjuer med valda medlemmar.
– Vårt mål är att få fram en strategi där vi identifierat vilka områden vi ska lägga fokus på. Det gör att vi nu är på god väg att ta oss in i framtiden med en bra grund i vad medlemmarna vill ha. Insiktsarbetet är något som aldrig får glömmas bort. Det är skadligt för en organisation att bara tuffa på och inte ha örat riktat ut mot sina medlemmar eller målgrupp.
När det gäller det fortsatta arbetet mer målsiktet inriktat på fram tiden ser Therese stora möjligheter. Med den kompetens och det driv som finns i styrelsen och SES verksamhet ser hon att det finns en stor potential att kunna driva utvecklingen av branschen framåt.
– Det finns inga heliga kor utan vi måste våga utmana oss själva och de beslut vi tar. När jag kom som ordförande var jag väldigt tydlig med att förklara att det finns inget som är känsligt att prata om när det gäller vad SES ska stå för. Och jag är oerhört tacksam att vi har en sådan fin styrelse och verksamhet med sådana kompetenta personer som väljer att lägga ned själ och hjärta samt tid på att driva branschfrågor framåt.
Av: Karin Urbina Rutström
Fakta om den nominerad:
Nominerad: Therése Liljedahl
- Områden: Ledarskap, försäljning och förhandling, kommunikation, marknadsföring, affärsutveckling, content, digital utveckling, underhållning, varumärkesstrategier, organisationsutveckling och kompetensutveckling.
- Företag: Live Nation Entertainment, Senior Vice President International & EMEA.
- Utbildning: Diplomerad marknadsekonom, Frans Schartaus Handelsinstitut, Kommunikation och Media, Berghs School of Communication, Marknadskommunikation, Berghs School of Communication, Mental Coach, Prestationsgruppen.
- Förtroendeuppdrag: Sponsrings- och Eventsverige, SES, Ordförande, 2022 –, Tim Bergling Foundation, Advisor 2019 –, Nils Einár Foundation, Styrelseledamot 2022 –, Songfox, Styrelseledamot 2023-, Mediehuset Fanzingo, Styrelseledamot 2021– 2023, Face2face, Stockholm, Styrelseledamot 2019-2021, Sweden Rock Festival, Styrelseledamot 2017– 2019.
- Priser och utmärkelser: We got the Power, Musikindustrin 2a plats, 2017, Framtidens Kvinnliga ledare plats 6,2012, Our Group Sales Award, Kinnevik, 1a plats, 2008, Purple People Award, Mindshare, 1a plats, 2004.