Under de två senaste åren har vi sett en snabb förändring i den globala synen på såväl social som ekologisk hållbarhet. En insikt har spritt sig bland företagsledare, politiker (av nästan alla färger bortsett från några nyanser av brunt), tjänstemän, artister, medier, idrottsrörelser, ja snart sagt alla delar av vårt samhälle.
En insikt att vi inte längre kan använda gårdagens energi för att överkonsumera morgondagens resurser, att vi inte kan fortsätta exportera utsläpp eller bristande arbetsmiljö till utvecklingsländer, eller låta förtroendet i såväl vårt eget samhälle som mellan nationer, fortsätta att erodera. Kort sagt vi måste börja planera för ett hållbart samhälle.
Det nya samhället
Rent praktiskt ser vi hur Agenda 2030 med de 17 hållbarhetsmålen börjar bli en del av den dagliga verkligheten, hur omsvängningen till ett fossilfritt samhälle börjar gå så fort att man runt Stureplan, i London City och vid Wall Street, börjar se om sitt hus och divestera. Vi ser hur kraven på icke finansiell rapportering för större företag som kommer igång i år, förhoppningsvis kommer att bidra till att utveckla hållbarhetsrapportering till att också transparent visa på vad man ännu inte gör och var det brister.
I vår bransch ser vi hur Visita som första branschförbund inom svenskt näringsliv (mig veterligen), tar ett modigt ställningstagande att sätta ett energireduktionsmål för en hel sektor. En sektor som traditionellt inte haft samma kraft till gemensamma åtaganden som de gamla industrisektorerna.
De kommande fyra åren går även svensk besöksnäring samman för att sänka sin energiförbrukning med 20 procent.
Räcker då detta? Ja, om vi parallellt med besparingarna också ställer om till förnybar energi. Och ställer krav på våra kommunala fjärrvärmebolag att fasa ut det sista fossila, själva ser till att inte använda bilar med gårdagens teknik och fallande andrahandsvärden utan välja el, biogas, biodiesel, etanol eller hybrider av dessa. Och inser att en varierad kost där kött är mer av en delikatess än en basråvara.
Branschens åtagande är ett stort steg i rätt riktning
Den kommer göra skillnad. Nu gäller bara för vår bransch, precis som för alla andra, att inte ”bara” göra det, utan också låta hållbarhet i alla dess former bli en självklar del av våra strategier. Som alltid är det då bra att luta sig mot vetenskap. En beprövad och globalt erkänd guide på vår gemensamma väg till en hållbar framtid är . Gör som 34000 andra och titta på videon som är första träff på YouTube när man söker på hållbarhet.
Besöksnäringen kännetecknas av en vilja att ge service och omtanke och att underlätta för våra gäster, besökare och resenärer. I takt med att intresset ökar globalt för hållbara lösningar, så har vi en sällan skådad möjlighet att som land vara den destination som kan leverera en säker och positiv upplevelse med tydliga hållbara förtecken, låt oss inte missa den.
Det är ”Grädde på moset” för att bygga sitt varumärke, attrahera nya medarbetare och hålla kunder och gäster övertygade om att man inte bidrar till rovdrift av vare sig natur eller människor.
Av: Jan Peter Bergkvist – hållbarhetsrådgivare – sleepwell.nu