Hallå där… Erik Ohlsson, vd på artist- och brand experiencebyrån Jubel. Här berättar han om hur de mitt i en tillväxtfas ställde om
– Vi på Jubel har sedan pandemins start kastat oss in i en digitalisering av hela verksamheten. I mars lanserade vi Sveriges största digitala festival och sett till besökare den största svenska festivalen någonsin. Detta gjorde vi för att stötta en utsatt industri och vi har under året betalt ut över en miljon till tekniker och artister, säger Erik Ohlsson och fortsätter:
– Parallellt lanserade vi dramatix.tv som är en konsertventue och biljettjänst för digitala gig. På den kanalen har vi sedan starten producerat cirka 20 spelningar. Följden av denna satsning var att vi kom in i en höst då vi hade lärt hela bolaget att jobba med digitala event.
”Alla var lyriska”
I september producerade de ett hybridevent för fastighetsbolaget Diös där Micael Dahlén var föreläsare.
– Vi hade två studios, han var i Stockolm, jag var i Östersund. När jag satt i studion och kollade på honom i monitorn insåg jag att det här är lika bra som att se honom live. Så under hösten gjorde vi först en föreläsning med Micke som vi sedan sålde till företag, säger Erik och fortsätter:
– Tio bolag deltog och delade på upplevelsen med sina anställda. Alla var lyriska och särskilt hettade det till då alla fick svar på sina frågor live i sändning. Det är då man fattar att det inte är TV. Efter den succén lanserar vi nu Talkly.
”Distansarbete kräver mer av en arbetsgivare”
Talkly är en prenumerationstjänst för inspirationsföreläsningar som du betalar per månad. Nu i starten kör de en föreläsning i veckan.
– Vi kände själva ett behov av inspirerande föreläsningar. Speciellt nu med en personal som slitit både fysiskt och psykiskt under året. Distansarbete kräver mer av en arbetsgivare för att hålla gnistan uppe hos sina anställda, säger Erik.
Vill bli bäst inom digitala event
Nu satsar Jubel på att bli bäst inom digitala konserter och event.
– Kontoret på Birger Jarlsgatan 76 kommer efter årsskiftet ha två kompletta streamingstudios och en poddstudio för att erbjuda våra artister som de företag vi jobbar med. På företagssidan ser vi att intresset växer ju närmare årsskiftet vi kommer då bolagen planerar för ett eventår utan att veta om vi kommer få träffas, berättar Erik.
Jubel hade vuxit från en till 20 anställda på fyra år. Erik Ohlsson står som ensam ägare, med endast investerat aktiekapital och utan några djupa fickor. Det gällde därför att agera snabbt när pandemin slog till.
Erik hade två val
– Då fokus varit tillväxt har vi på Jubel inte byggt upp det starkaste egna kapitalet. När pandemin riskerade radera 98 procent av årets omsättning hade jag två val; låsa dörren till kontoret och ge upp eller att ta med hela organisationen och springa mot något nytt och outforskat, säger Erik och fortsätter:
– Vi valde det senare, vilket jag är glad för idag. Vi lyckades behålla alla fastanställda på företaget. Dessutom har vi kunnat plocka upp hela gänget på 100 procent efter ett halvår av permitteringar.
Målet var en omsättning på 50 miljoner
Under 2019 omsatte Jubel 29 miljoner och de hade målet att nå 50 miljoner under detta året.
– Vi landar runt 20 miljoner men med bättrade marginaler. Såklart ingen önskvärd resa men jag känner mig lyckligt lottad att ha en organisation som vågat ställa om, säger Erik och avslutar:
– Nästa år vrider vi upp målen igen och börjar en ny tillväxtresa med ett bolag i ny form där vi tydligt delar upp verksamheten i en artistbyrå och en experiencebyrå.
12 miljarder i köpkraft
Det finns cirka 12 miljarder i köpkraft inom konsert-, event- och mötesindustrin som just nu inte går att konsumera menar Erik.
– Efterfrågan på liveupplevelser i grupp har inte minskat. Du får bara inte genomföra det på samma sätt som förr. Se till marknaden och begränsningar och välj något att fokusera på, säger Erik och fortsätter:
– Det finns massor att göra och den som springer snabbast vinner mest. Jag kan personligen knappt stänga ögonen på nätterna för jag ser så många möjligheter som jag önskar jag hann genomföra. Välj att se lösningen snarare än problemet.