Hallå där… Niclas Mellbin vd på Realise Communication i Göteborg som tackat ja att medverka i juryarbetet för utmärkelsen Årets Eventchef.
Vem är du och vad gör du i branschen?
Jag har jobbat i Eventbranschen sedan 1998 och till större delen i egen verksamhet. Den första byrån jag startade 2003 var voice event som såldes till PS Communication 2012 där jag sedan arbetade i 4 år innan jag startade Realise Communication tillsammans med tre kollegor. Jag är idag VD för Realise och arbetar framförallt med strategisk kommunikation och konceptutveckling.
Vad har du för utbildning?
Jag har en magisterexamen i ekonomi med inriktning på nationalekonomi vilket varit oväntat värdefullt i mitt arbete med strategier och omvärldsbevakning.
Hur kom du in i branschen?
Jag blev rekryterad för att utveckla försäljningsorganisationen på en av branschens tidigaste strategiska eventbyråer i Göteborg. Mycket av en tillfällighet och jag hade inte någon tydlig uppfattning om vad en eventbyrå gjorde innan jag tog jobbet.
Vad gör du nu?
Jag är VD för Realise Communication med kontor i Stockholm och Göteborg.
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn?
Jag ser att det är väldigt viktigt att eventbranschen utvecklas via kvalificerade köpare som ställer rätt krav på byråer och övriga aktörer i branschen. Det är viktigt att inte enbart fokusera och premiera byråernas prestationer utan lika viktigt, köparnas bidrag till framgångsrika samarbeten.
Vad tror du att utmärkelsen Årets Eventchef kan göra för branschen?
Våra beställare har skiftande vana av att köpa våra tjänster där jag tror det finns ett stort värde av att visa på goda exempel på starka samarbeten och hur dessa kan utvecklas. Alltifrån pitchprocesser, samarbetsformer och mätning av resultat är områden som branschen som helhet skulle ha stor nytta av att utveckla. En utmärkelse som årets eventchef kan tjäna som en benchmark och inspiration för branschen som helhet.
Berätta om ett lyckat event du jobbat med?
Vi genomförde i januari Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings kick-off. LFF har från starten 2006 vuxit till bli Sveriges tredje största mäklarkedja med 800 medarbetare i landet. LFF närmar sig konstant huvudmålet att bli den största mäklarkedjan i Sverige vilket också var huvudfokus i briefen. I pitchen tog vi fram temat ”Formula One”, formeln för att bli nummer 1. Vi utvecklade temat i två dimensioner, dels formeln ur ett analytiskt perspektiv, vilka beståndsdelar behöver vi för att bli störst samtidigt som vi associerade till sporten, Folmel 1, som kommunicerar fart, precision och viljan att vinna. Kick-offen blev rankad som den bästa i LFFs historia framförallt för en tydlig röd tråd och ett format som var engagerande och lättillgängligt. Ingredienser ur innehållet var en köraktivitet med 700 deltagare för att visa på styrkan i samverkan och ett antal filmade personporträtt med medarbetare som lyfte fram olika delar av LFFs framgångsformel.
Vill du komma i kontakt med Niclas Mellbin når du honom här.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som fastställs av utmärkelsens jury. Teamet på Eventeffect som står bakom utmärkelsen kommer ha ett öppet nomineringsförfarande på sajten Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Fyra vinnare kommer presenteras på Mötesbaren centralt i Stockholm under november:
- Årets Eventchef B2B
- Årets Eventchef B2C
- Årets Eventchef B2E
- Årets Eventchef B2G
Under maj och juni kommer du kunna lära känna övriga medlemmar i juryn för Årets Eventchef i liknande personprofiler.
