Den svenska event byrån Succé Event och den norska byrån Gyro bildar ett nytt eventbolag i Sverige, GS Event AB.
Gyro ifrån Norge fyller i år 30 år. med Kunder som Circle K, Schibsted, Nobel Stiftelsen, Telenor, DNB, Orkla, Clas Ohlsson, IKEA för att nämna några gjorde att de totalt 71 personerna som jobbar i bolaget i fjol omsatta runt 245 miljoner. Det mest prestigefulla uppdraget i år är kanske Nobels Fredskonsert.
Succé Event AB som grundades 1999 av Mats Larsson har levererat event till kunder som Statoil Fuel & Retail, Microsoft, Scania, Kristallen, Däckia, Pirelli för att nämna några. Tillsammans med med Ola Ahlvarsson och hans partners har Succé också starkt bidragit till att http://www.sime.nu blivit ett av norra Europas viktigaste event inom Internet, Media och Entertainment med imponerande produktioner på anrika Cirkus.
– Vi hade behov av att skapa en ny struktur i eventbolaget i Sverige, säger Mats Larsson som äger Succé Event och som själv producerat de allra flesta av Succé event och Komon – Stageways produktioner.
Vår lilla och i och för sig kostnadseffektiva struktur gjorde att vi tyvärr inte fick möjlighet att vara med på de lite större upphandlingarna och det var en av orsakerna till att ändra struktur. För oss var det naturligt att först gå till Komon – Stageway men vi kom inte till någon lösning med ägarna där och efter några månaders förhandlingar med Gyro har vi nu hittat en bra modell som ser väldigt stark ut säger Mats i ett pressmeddelande.
– Gyro har i många år tittat på Sverige som en naturlig utveckling av verksamheten då många kunder sträcker sig över landsgränsen. Kunder som Telenor, Schibsted, Cirkle K gör många event i både Norge och Sverige. Vi har haft stor respekt för kulturskillnaderna i de båda länderna och har tidigare inte känt att vi har varit mogna, säger Harald Stokke Administrerande direktör i Gyro.
– Nu när denna möjlighet dök upp så ser vi att våra kunder kommer att få bästa möjliga effekt där vi med ovärderlig kunskap kan skapa väldigt bra synergier. Informationen om det nya bolaget släppte vi internt i Gyro och Succé i måndags och reaktionerna var väldigt bra. I en första kontakt med några kunder samma dag var också responsen positiv avslutar Harald.