eventeffect.se
Djurönäset rustar för framtidens möten

Djurönäset rustar för framtidens möten

Hallå där...

Inför sommaren 2025 har Djurönäset Hotell & Konferens investerat i en omfattande uppgradering av konferenstekniken – 27 mötesrum är nu utrustade med 4K-bildskärmar, videobar, inbyggda mikrofoner och högtalare. Målet? Att erbjuda smidiga hybridmöten med Plug & Play-lösning via USB‑C i toppklass.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Öppet brev avseende utspelet om att riva mässlokalerna i Älvsjö och sälja Stockholmsmässan

2023-10-13 | Debatt

Öppet brev avseende utspelet om att riva mässlokalerna i Älvsjö och sälja Stockholmsmässan

I måndags (den 9 oktober) presenterade finansborgarrådet och kommunstyrelsens ordförande i Stockholm Karin Wanngård (S) nyheten att ägarna Stockholm Stad ska sälja Stockholmsmässans mässverksamhet samt riva mässlokalerna i Älvsjö för att i stället bygga 2 000 till 2 500 nya bostäder.

Årskrönika från mässexperten: 2023 kommer att fyllas av positiv aktivitetMikael Jansson

Enligt Wanngård anser nuvarande ägarna, Stockholm Stad, att Stockholmsmässan får en bättre framtida utveckling med en annan, icke-kommunal ägare. Här har jag inga invändningar, utan det är fullt möjligt att det är så och eftersom Wanngård är ordförande i Stockholmsmässans styrelse förutsätter jag att hon är bäst lämpad att bedöma detta. Idag är det vanligt med både privata- och kommersiella lösningar och båda varianterna har sina tydliga för- och nackdelar.

Men med nästan 40 års erfarenhet från den svenska och den internationella mässbranschen i ett antal olika ledande roller finns det en hel del annat med Karin Wanngårds utspel som bekymrar både mig och många andra i mässbranschen.

 

  1. Den kommunikativa aspekten. Min första invändning handlar om den kommunikativa ordningsföljden. Att presentera att Stockholmsmässans mässverksamhet planeras att säljas och mäss- och kongresslokalerna rivas inom en 7 års-period men inte samtidigt presentera någon framtida lösning är milt sagt märkligt och trotsar all kommunikations-logik. För Stockholmsmässans verksamhet innebär budskapet bl.a. att man inte kan buda på konferenser och kongresser som ligger 7 – 8 år fram i tiden (vilket är normalt och nödvändigt), att mässor i den befintliga portföljen kommer att ifrågasättas samt stora utmaningar att lansera nya mässkoncept eller attrahera nya externa mässor. Stockholmsmässans varumärke, konkurrensförmåga och värde riskerar att urholkas snabbt så länge det finns en ovisshet om framtiden.
  1. Anläggningsaspekten. I Wanngårds utspel nämns Kistamässan och Waterfront som alternativa lokaler. Ingen av dessa anläggningar är idag i närheten av att kunna inrymma den övervägande majoriteten av Stockholmsmässans olika mässor. Dessa och andra anläggningar i regionen är helt enkelt för små. Kistamässans utställningsyta på 9 000 m2 kan inte jämföras med Stockholmsmässans över 70 000 m2. Om det inte i närtid byggs en avsevärt större anläggning i Stockholmsregionen, för att ersätta anläggningen i Älvsjö, kommer majoriteten av Stockholmsmässans mäss-program antingen tvingas lägga ned, minska i storlek eller flytta till andra delar av landet. Att i en region ha tillgång till en stor mäss- och kongressanläggning innebär fördelar genom att regionen blir en möjlig plats för större mässor och kongresser – facilitetsaspekten (SE FOTNOT 1). Om det inte finns en sådan anläggning är man inte ens med på kartan. Och konkurrensen är stor. I t.ex. Tyskland finns det idag 13 anläggningar som har större inomhusyta än Stockholmsmässan (SE FOTNOT 2). Internationellt finns det 73 anläggningar med över 100 000 m2 utställningsyta inomhus (SE FOTNOT 3). En stor anläggning skapar dessutom andra möjligheter som t.ex. under pandemin när Stockholmsmässan snabbt byggdes om till ett akutsjukhus. En möjlighet som ter sig allt viktigare i ett osäkert samhälle. Om det inte, i närtid, presenteras och byggs en ny stor anläggning i regionen är risken uppenbar att Stockholm blir unikt bland Europas huvudstäder genom att inte ha en större mässanläggning (SE FOTNOT 4).
  1. Den ekonomiska aspekten. I artikeln i DN uttalar sig Wanngård ”Men vi kan inte putta in skattepengar när mässan bara är fullbelagd några dagar vartannat år, när bygg- och fastighetsbranschens Nordbygg hålls.” Detta uttalande bör sättas i relation till att Stockholmsmässan under ett normalår genererar ca tre miljarder kronor i turistekonomisk omsättning, pengar som hamnar hos besöksnäringen som hotell, restauranger, transporter, kultur och butiker. Detta genererar i sig 4 000 arbetstillfällen i Stockholmsregionen. I en tidigare pressrelease framkom att Stockholmsmässan, 2024, kommer ha drygt 90 mässor och event och locka över 800 000 besök, varav 500 000 utanför regionen. Det är långt ifrån ”några dagar vartannat år”. Betydelsen av att ha en stor anläggning i regionen var något som inte minst hotellen och restaurangerna märkte när Stockholmsmässan tvingades hålla stängt under pandemin. Utan en snabb lösning för Stockholmsmässans framtid riskerar pandemi-verkligheten att bli en permanent verklighet för besöksnäringen i Stockholm.
  1. Kompetensaspekten. Under pandemin tvingades de svenska mässarrangörerna avskeda många av sina anställda. Branschen dränerades på kompetens, en kompetens som till viss del återställts, men inte utan problem. Många har bytt till andra branscher och rotat sig där. Med Wanngårds utspel riskerar Stockholmsregionen återigen att dräneras på mäss- och besöksnäringskompetens. En dränering som kommer att bli allt svårare att återställa inom rimlig tid.
  1. Mässornas framtid. I DN-artikeln skrivs att ”Efter pandemin har förutsättningarna för mässbranschen förändrats. Efterfrågan av mässlokaler och kundernas beteendemönster idag ser, enligt Stockholms stad, annorlunda ut än vad de gjorde för 10 – 20 år sedan.” Att kundernas beteendemönster ser annorlunda ut är sant och inte speciellt konstigt. Det mesta ser idag annorlunda ut än vad det gjorde innan millennie-skiftet. Det är både rimligt och oundvikligt. Att däremot dra slutsatsen att därför minskar efterfrågan på mässlokaler är något helt annat. Mitt företag, Fairlink, genomför årligen över 30 000 intervjuer med utställare och besökare på många av Sveriges största mässor och vår bild är helt annorlunda. Visst behöver formaten kontinuerligt förändras och utvecklas, men så har det varit genom århundraden. Behovet av tillfälliga mötesplatser där människor och företag med ett gemensamt intresse träffas och gör affärer, utbyter kunskap och skapar nätverk är idag större än någonsin. Idag handlar det inte om att välja mellan OnLine och OnLive, det handlar om att kombinera det digitala med det fysiska. Det är vad utställarna och besökarna säger till oss när vi frågar dem. Det vore intressant att få veta vad Stockholm Stad bygger sin analys på.
  1. Den långsiktiga aspekten. Inhemsk och internationell affärsturism i form av t.ex. mässor, kongresser och konferenser är viktig för att hålla en region levande. Många regioner, både i Sverige och internationellt hårdsatsar för att öka sin konkurrenskraft genom starka evenemang. De regioner som ännu inte har formulerat en evenemangsstrategi håller troligtvis som bäst på att ta fram en. Göteborg har t.ex. en evenemangsstrategi som tar sikte på 2030. I den kan man bl.a. läsa att ”Med fokus på förändringsdriv, växtkraft och upplevelsehöjd skapar vi unikt värde för evenemang i Göteborg – och på samma gång blir evenemangens genomföranden i Göteborg ojämförliga och enastående. På så vis är vårt löfte också vår lösning för att uppnå evenemangsstrategins ambitioner.”

 

Lite ironiskt kan tyckas att när Göteborg siktar med sin evenemangsstrategi på år 2030, så satsar Stockholm Stad i stället på att samma år ha rivit sin, och Sveriges, största mässanläggning. Detta utan att ha en presenterad lösning på ny anläggning.

Om det inte, snarast möjligt, redovisas lösningar både avseende nya och långsiktiga ägare till Stockholmsmässan samt nya mäss- och kongresslokaler i relevant storlek är det stor risk för att Stockholm för lång tid framåt tappat sin förmåga och roll att vara en av de starkaste motorerna i den nordiska mässbranschen. En verklighet som kommer att drabba alla från hotell och restauranger till skattebetalarna mycket hårt. Det blir dags att för gott slopa benämningen ”Stockholm – The Capital of Scandinavia”.

Mikael Jansson

VD analysföretaget Fairlink AB

FOTNOT

1) 2018 presenterade turismforskningsinstitutet ETOUR en rapport där man tillsammans med världsledande evenemangsforskare identifierade sex indikatorer som mäter evenemangseffekt (förutom det rent ekonomiska effekterna).

Samhällelig livskvalité: Berikar evenemanget vardagen för lokalsamhället eller upplevs det försämra levnadsvillkoren?

Samhällelig stolthet: Hur påverkar evenemanget känslan av stolthet över den plats man bor på?

Socialt kapital: Finns det gott om platser och tillfällen att träffas och umgås med gamla såväl som nya bekantskaper?

Gemensamhetskänsla: Hur påverkar evenemanget sammanhållningen i ett samhälle?

Samhällelig kompetensutveckling: Vilka möjligheter ger evenemanget lokalsamhället att bygga kunskaper och utvecklas?

Facilitetseffekt: Vilket fysiskt arv evenemanget lämnar evenemanget efter sig (exempelvis arenor och annan infrastruktur) som sedan kan användas av lokalsamhället.

2) Källa: AUMA.

3) Källa: UFI

4) Några exempel på utställningsytan hos den största anläggningen i några europeiska huvudstäder: Paris (264 000 m2), Madrid (200 000 m2), Berlin (180 000 m2), Rom (167 000 m2), Warszawa (130 000 m2), Istanbul (120 000 m2), Bryssel (115 000 m2), Amsterdam (112 000 m2) och London (110 000 m2)

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Varför ska du säga vad jag vill beställa?

En kund frågade mig en gång varför alla som pitchade började med att återberätta briefen. Jag vände frågan till min kontakt, som förklarade att deras erfarenhet var att det ofta blev fel annars. Fel därför att kunden trodde att de beställt ett typ av event och fick något helt annat. Så var det tydligen i hela eventbranschen — och jag började fundera på hur många andra områden jag stött på där detta var lika uttalat. Varför skulle just event säljas med ett förmodande om att kunden inte vet vad den bokar? 

Branschupprop: Stärk resmålet Sveriges attraktionskraft och konkurrenskraft 

Branschupprop: Stärk resmålet Sveriges attraktionskraft och konkurrenskraft 

Ett upprop med ambitionen att få oss i branschen att öka takten i byggnationen av Sveriges varumärke men också att inspirera vår regering att bereda väg för en än mer hållbar och framgångsrik besöksnäring.

Möten kräver bättre visualisering!

Johan Lundell: Möten kräver bättre visualisering!

Kommer du ihåg en enda mening du hörde igår? Troligen inte. Ändå är orden norm på nästan varje möte. Hur kommer det sig att vi förlitar oss på ord, när vi innerst inne vet att så få kommer att komma ihåg dem?

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Östbergs på plats i Frankfurt. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

300x250 studio puck

Tips

  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
Förstärk upplevelsen med en Ventla-app som fokuserar på människan!

Förstärk upplevelsen med en Ventla-app som fokuserar på människan!

Annons

Women in Tech Swedens event har blivit ett fenomen inom tech i Sverige; välkänt för fantastiska talare, roliga aktiveringar och en atmosfär utöver det vanliga. Vi tittar lite närmare hur deras event-app, levererad av oss på Ventla, stöttade eventets vision och aktiviteter och hjälpte till att både förenkla administration och förstärka upplevelsen för deltagarna.

Upphandlingar

  • Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation
  • Kungliga Tekniska högskolan söker eventpartner för akademiska högtider och VIP-besök
  • Kommun söker partner för framtidens eventkommunikation
  • Stockholms Konstnärliga Högskola söker scenteknisk expertis för omfattande campusprojekt

Eventarenan

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Inspiration

10 tips: Här kan du arrangera din konferens på Höga kusten

10 tips för konferens på Höga Kusten

Inspiration

Letar du efter en unik plats för din nästa konferens? Här är våra bästa tips för hur du arrangerar en lyckad konferens på Höga Kusten.

5 tips: Så maxar du din kick-off

Lista: Höstens största kickoff-trender – 20 idéer för en lyckad start på säsongen

Inspiration

Hösten är en perfekt tid för kickoff – här listar vi 20 trender och idéer som ger energi, sammanhållning och en stark start på säsongen.

Lista: 10 influencers för matevent

Influencers för matevent: 14 profiler som lyfter din matupplevelse

Inspiration

Planerar du ett matevent? Här är 14 matprofiler och influencers som kan lyfta ditt arrangemang till en ny nivå.

Lista: 13 talarförmedlingar för ditt event

Talarförmedling: 17 professionella byråer som lyfter ditt event

Inspiration

Letar du efter en talarförmedling som kan leverera rätt föreläsare, moderator eller inspiratör till ditt nästa event? Här är listan du behöver.

Kalmar slott hyllas av CNN – kunglig konferensmiljö i världsklass

Kalmar slott hyllas av CNN – kunglig konferensmiljö i världsklass

Inspiration

Kalmar slott har återigen utsetts till ett av världens vackraste slott av CNN – och erbjuder samtidigt konferensmöjligheter i historisk dräkt med modern teknik.

Waxholms Hotell siktar på fest och event

Waxholms Hotell – skärgårdsklassikern satsar på fest, mat och möten året runt

Inspiration

Efter en totalrenovering och med nya ägare i spetsen har klassiska Waxholms Hotell vaknat till liv igen – med större fokus än någonsin på gastronomi, fest och event. Vi tog ett samtal med Stefan Stömberg, som berättar hur hotellet nu utvecklas i högt tempo.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Inspiration

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från ridå till konferens – möjligheterna med event på teaterscenen

Lista: Sjutton teatrar som hyr ut sina lokaler

Inspiration

Att hålla konferensen, galan eller företagsfesten på en teater kan ge evenemanget en extra dos av magi. Runt om i Sverige hyr både anrika institutionsteatrar och mindre privatteatrar ut sina scenlokaler – unika miljöer med professionell teknik och service, men också detaljer och utmaningar att planera för.

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Checklista

Vi navigerar mellan mötesformerna fysiska, digitala och hybrida format och oavsett format är det viktigare än någonsin att engagera deltagarna och göra dem till aktiva medskapare. Med rätt teknik och metodik kan du förvandla passiva åhörare till engagerade deltagare som bidrar med sina insikter och idéer.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Workman producerar Östbergs monter i Frankfurt

Annons

Vi på Workman Event presenterar ett framgångsrikt case varje månad för att bjuda dig som jobbar med möteskommunikation på inspiration och konkreta tips. Det trevliga och utmanande uppdraget vi hade denna gång var att skapa en bra lösning för Östbergs på plats i Frankfurt. Läs om det lyckade projektet och ta del av nyttiga tips.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Vi söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Operativ Byråledare till Concept Store
  • Senior projektledare Event – Centas
  • Originalare inom Grafisk produktion till Workman Event
  • Produktionsledare till LIWLIG

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Eventbyrå

Minnesota och Hansen tar nästa steg i sitt samarbete och får gemensam ledning under Sanna Kindmark, som utöver sin roll som vd för Hansen nu också blir vd för Minnesota. Samtidigt lämnar Minnesotas grundare bolaget efter 24 år.

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Affärer

Aura Group tar stort kliv genom att förvärva Eventum och samtidigt förena Eventum med redan etablerade byråer i gruppen som Creo och Wonderland, skapas nu en helt ny byrå med över 50 medarbetare, nästan 170 MSEK i omsättning.

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Eventbyrå

För första gången i Norden har ett evenemang certifierats med Svanens nya märkning för hållbara event. Nordiska Ministerrådets Nordic Tourism Conference, som hölls den 4 juni på Kulturhuset i Stockholm, blev det banbrytande pilotprojektet. Bakom arrangemanget stod Visit Sweden tillsammans med Minnesota Communication.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Glass-SM - 30 finalister och en Glassmästare 2024

Här finns Sveriges godaste glass 2025

Sveriges godaste glass, tjugofyra finalister och en Glassmästare. Glass-SM är en tävling som arrangeras på Stockholmsmässan. Se hela listan med alla 24 finalister.
Kungliga Tekniska högskolan söker eventpartner för akademiska högtider och VIP-besök

Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival

En ny femdagars sommarfestival ska etableras mitt i centralorten under juli månad, och nu finns chansen för eventbolag att lämna anbud. Det handlar om en helhetslösning som inkluderar idéutveckling, planering, produktion, leverantörshantering, genomförande och uppföljning.
Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna och deras företag här.
Sommarens konkurser i branschen

Sommarens konkurser i branschen

Flera svenska företag verksamma inom event- och mötesindustrin har under de senaste tre månaderna tvingats till konkurs. Branschspelare från Sölvesborg i söder till Stockholm i norr har drabbats – med omsättningar som sträckte sig från några hundratusen till tiotals miljoner kronor.

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

På nytt jobb

JobbFestivalen förstärker sitt team genom att anställa Annie Grönblad, en erfaren HR‑ och hållbarhetsprofil, som ny Partner‑ och kundrelationsansvarig. Med ett brinnande engagemang för mångfald och inkludering ska hon bidra till att skapa bättre matchning och öppna dörrar dit många inte når idag.

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

På nytt jobb

Granö Beckasin stärker sin position som hållbar besöksdestination genom att tillsätta Helena Ahlgren som ny marknads- och försäljningschef. Med lång erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling ska hon leda företagets satsningar mot nya målgrupper och internationella gäster.

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Gästskribenter

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

Annons

Med ett stort utbud av boenden, nöjen, restauranger och härliga aktiviteter är Åre den självklara orten att förlägga konferensen på. Fantastisk natur och en mysig by-känsla skapar en härlig atmosfär, vilken i kombination av smidiga transporter med tåg och flyg gör det enkelt att samla företaget för en härlig konferens eller kick off. Här delar några av Åres lokala experter med sig av sina favorittips för en lyckad konferens i Åre.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com