Kommunikationsbyrån BANG Agency beskriver sig själva som en utmanare – en mix av reklam, event, PR, content, design och teknik. Att kombinera de olika områdena har visat sig vara en framgångsrik strategi, något som vinsterna i olika tävlingar blivit ett kvitto på.
– Att mixa olika affärsområden ger oss en unik konkurrensfördel. Många av våra kunder väljer att jobba med oss då vi har förmågan att sköta många av deras kommunikationsområden. Det är också en anledning till att vi är en av få, om inte den enda, byrån som har kapacitet att vinna både Guldägg och Gyllene Hjul, säger Alba Montheli, tävlingsansvarig på byrån.
Att delta i kreativa tävlingar har blivit en viktig del av BANG Agencys verksamhet, och ett sätt att kvalitetssäkra sig. Det har dessutom blivit ett sätt att nätverka med branschkollegor, samtidigt som det ger en möjlighet att se konkurrenters arbete på nära håll. Något som inte bara motiverar, utan även utmanar till att bli ännu bättre.
– Att delta i kreativa tävlingar är ett sätt att kvalitetssäkra oss själva. Allt i världen är relativt och om det inte finns något att jämföra med, hur vet man då om något är långt eller kort, bra eller dåligt? Att tävla är en del i att vet om vi håller måttet, säger Lars Andersson, planner på BANG Agency.
Under det senaste året har BANG Agency bland annat kammat hem ett Guldägg och ett förstapris i Publishingpriset för filmserien “Straight outta Tampere” för det finska techbolaget Wirepas. Kampanjen har även prisats i de internationella tävlingarna Epica Awards samt Transform Awards Nordics. Andra exempel på titlar som BANG plockat hem under 2022 är Grand Prix, bäst eventbyrå, mest kreativ strategi, bäst varumärkesupplevelse, mest hållbara eventet, bästa offentliga eventet, mest kreativ användning av copy och bäst B2B event. Totalt 15 priser för kunder som bland annat Försvarsmakten, UNICEF och GoLow.
– Det finns många anledningar till att vi väljer att delta i olika kreativa tävlingar. Det ger förstås bra PR och det ökar vår trovärdighet som byrå, samtidigt som det blir ett kvitto på att kommunikationen som vi skapar håller måttet i branschen. Själva färdigställandet av tävlingsbidragen ger oss dessutom en extra möjlighet att se på vår verksamhet och våra projekt med ett utifrånperspektiv, vilket öppnar upp för kritiskt tänkande, säger Alba Montheli.