
Vad är det bästa med att vara en gammal räv?
– Att man har en hel pool av erfarenhet att håva ur. Jag kan snabbt förstå vad ett projekt behöver och jag kan jobbet. Det är också härligt att konstatera att det fortfarande är lika roligt att jobba med events och jag lär mig nya saker hela tiden.
Svea Fröjd arbetar som senior producent på Business Service Club. BSC är eventbyrån som tar sig an stort som smått och arrangerar allt från exklusiva middagar till internationella digitala konferenser med otaliga talare och tusentals inbjuda.
– Vi är duktiga på att skapa nära relationer med våra kunder på ett professionellt sätt. Det är jag stolt över. Som person är jag lojal mot den som ger mig förtroendet. Mina kunder får mitt yttersta.
Hur är det att jobba med dig?
– Jag är känd för att utse chefer. Det är jätteviktigt att alla som jobbar med ett event förstår att allas insats är lika värdefulla, stort som smått och jag är bra på att delegera ansvar.
Idag är Svea Fröjd senior i eventbranschen, men det började i Örebro med jobb som försäljare, lite sång och uppdrag som konferencier vid sidan om. När önskan om att stå på scen växte sa hon upp sig och flyttade till Stockholm. Hon tog lektioner vid en privatteater, agerade och regisserade.
– På teatern lärde jag mig att man måste ta allt på största allvar för att slutresultatet ska bli bra. Min lärdom blev att detaljerna betyder allt och att det krävs repetition för att tajmingen ska sitta.

2001 var året när Friends vann Melodifestivalen med låten Lyssna till ditt hjärta och Svea fick ett ovanligt uppdrag. Com Hem ville erbjuda sina kunder en sändning via internet under tiden huvudsändningen visades på tv. Det var en av de första digitala sändningarna i Sverige. Svea Fröjd agerade flygande reporter med ett par kollegor bakom kamera och i en liten OB-buss. Man blandade live med förinspelade intervjuer med både medverkade och sminköser. Under rösträkningen sprang Svea och hennes crew runt i green room och intervjuade artisterna. Com Hems abonnenter fick det året en helhetsupplevelse.
Året därpå gjorde Melodifestivalen helt om, man gav sig ut på turné och nu fick alla ta del av stämningen i green room.
Hur har arbetet som digital producent förändrats genom åren?
– Tekniken har såklart utvecklas, men jobbet är detsamma. Digitala sändningar handlar om att blanda inspelat material med ett bra flöde live.
Vad betyder hybridsändning och är det dyrt?
– Det är inte svårare än att man sänder från olika destinationer. Det kan vara lite kostsamt, men en hybridsändning är i sig inget svårt och man kan välja att göra det kostnadseffektivt såklart. Det blir ofta en roligare upplevelse för tittaren.
Innan vi skiljs passar jag på att fråga om det är några events som hon drömmer lite extra om att få jobba med nu när pandemin är över. Svea Fröjd ler och svarar:
– Mitt hjärta slår för galor. Jag älskar att jobba med den där typen av riktigt stora komplexa events.
För mer info: www.bsc.se