BAKGRUND:
Chefsnätverket Close samlar idag närmare 2 000 chefer vid 200 tillfällen per år. När vi samlas delar våra medlemmar med sig av sina utmaningar och framgångsexempel med syfte att sprida kunskap och erfarenhet inom gruppen. Genom åren har vi samlat ovärderlig kunskap kring svenska chefers agendor och utmaningar. Vi ser tydliga trender både inom specifika chefsroller, men också inom ledarskapet som helhet. Vi vill dela med oss av våra insikter och aktuella slutsatser, som grundats i verkliga förhållandet på våra arbetsplatser idag.
Vi summerar verkligheten som den är just nu. Ett kvartal i taget.
I Close-Up vill vi berätta vad Sveriges chefer pratar om just nu. Vår förhoppning är att det ska hjälpa dig som ledare att vara beredd på förändringar som är på väg.
Ta del av vad VD, Ekonomichefer, HR-chefer, Inköpschefer, Marknadschefer, Försäljningschefer, Kommunikationschefer, IT-chefer, Kundservicechefer, CSR/hållbarhetschefer, och chefer generellt, arbetar med och utmanas av just nu.
Över tid kommer vi att kunna uppmärksamma förändringar, tolka trender och samtidigt ge dig som chef och ledare en aktuell omvärldsbevakning.
Läs vår första Close-UP – kvartal 4 – 2019 nedan. En övergripande summering av de ämnen som diskuterats mest.
Kvartal 4, 2019, övergripande
Förändringsledning, att leda i förändring. Gemensamt för alla chefsgrupper är att förändringsledning är i fokus. De två områden rubriken ofta kopplas ihop med är:
Transformation genom Digitalisering – många verksamheter genomgår digitalisering och kundens köpbeteende ändras i ett allt högre tempo.
Generationsskillnader i (framförallt) digitalt beteende – ”yngre” och ”äldre” medarbetare och kunder innebär att både möjligheter och utmaningar uppstår.
Nästa ämne som har stort fokus nu är; Kultur och Värderingar – och det hänger nära ihop med ovan nämnda förändringsledning. Många pratar om hur företagets kultur och värderingar är viktigare än någonsin när man ser stora skillnader i hur ”yngre” och ”äldre” medarbetare ser på t.ex. ansvar och syfte i arbetet. Samtidigt öppnar allt fler företag upp för att arbeta på distans med mindre kontroll, och även detta talar för ökad vikt av kultur och värderingar i organisationer och ledarskap.
Engagemang, pulsmätning och mjuka KPI:er är frågor som det pratas om i de flesta chefsgrupper, både inom personalintensiva chefsroller, men också mer än tidigare inom t.ex. Ekonomi, Inköp och IT, dvs områden som är mer kända för att titta på ”hårdare” KPI-värden.
Kanske lite i kontrast mot en allt mer digital värld, att vi samtidigt tittar mer på människan också, hur vi mår, hur motiverade och engagerade vi är. Det är en tidig indikator på kommande resultat.
Digitalisering och AI är ämnen som har diskuterats en tid, och är fortsatt viktiga. Fler och fler branscher och verksamheter är inne i en digital transformation och företagsledare ser det som allt viktigare att lägga tid på och följa med utvecklingen. Vissa branscher effektiviserar och förbättrar sina erbjudanden och organisationer, medan det för andra är en överlevnadsfråga.
Social hållbarhet är en fråga som blir allt vanligare i diskussioner. Allt fler ser vikten av företagens ansvar i detta och vill ha hjälp för att kunna utveckla sina verksamheter bättre i frågan. Enligt Folkhälsomyndigheten betyder social hållbarhet ”Ett socialt hållbart samhälle är ett jämställt och jämlikt samhälle där människor lever ett gott liv med god hälsa, utan orättfärdiga skillnader. Ett samhälle med hög tolerans där människors lika värde står i centrum, vilket kräver att människor känner tillit och förtroende till varandra och är delaktiga i samhällsutvecklingen.”
Kvartal 4, 2019 – respektive chefsgruppering
HR-chefer: i våra HR-chefsgrupper så är det flera av de redan nämnda frågorna som ligger högt upp, och det är först och främst hur vi kan skapa och mäta engagemang utifrån dessa frågorna internt, som är viktigt för HR-chefer.
Marknadschefer: fyra områden dominerar.
Mjuka KPI:er, hur & vad mäter man, parallellt med mer traditionella mätetalen.
Datadriven marknadsföring. Var är vi, hur utvecklas detta, är det rätt för vår verksamhet, osv. Byråupphandlingar och samarbeten. När och hur, i en allt snabbare förändrande företagsvärld. Marknadsfunktionens roll och plats, nu och i framtiden.
Försäljningschefer: att leda i förändring har diskuterats mycket även i försäljningschefsgruppen. Frågorna hur man bäst rekryterar, bedömer, utbildar och behåller säljare är hela tiden frågor som är aktuella för gruppen. Hur får man sälj och marknad närmare varandra, att arbeta mer tillsammans. Frågan har länge varit viktig men aktualiseras då sälj-, marknads- och kommunikationskanalerna utvecklas allt snabbare.
IT-chefer: det största ämnet inom it-chefsgrupperna just nu handlar om Office 365 med många olika frågeställningar. De handlar bl.a. om lagerstrategier, back-up & säkerhet, märkning, samt hur vi följer & trackar varor, och det mest diskuterade frågan inom Office 365 handlar om Teams.
Övriga frågor inkluderar Digital Avtalshantering och Digitala Signaturer.
Ekonomichefer: främsta diskussionsämnen handlar om ekonomifunktionens organisation, kultur, värderingar och ledarskapet.
En annan är utmaningen med många konsulter som ofta är utspridda. Frågan om mjuka KPIer och mjuka värden blir allt viktigare för ekonomicheferna som annars i första hand diskuterar mer direkta ekonomiska KPI:er. Förändringsledning är också här en vanlig fråga, och i slutet av året så diskuteras såklart budgetering och prognostisering.
Kundservicechefer: Här handlar de flesta frågorna om Personal och då specifikt personalomsättning och hur man kan skapa motivation och arbetsglädje. Många vill prata om vilka värden man bör följa tillsammans med varför och hur. Fokus på mjuka värden och KPI:er.
Förändringsledning är även här en stor fråga tillsammans med Digitalisering och effektivisering av kundhantering.
Inköpschefer: Nyckeltal/KPI:er är viktigt för de flesta – både mjuka och hårda. Diskussionerna handlar om hur man kan addera mervärde, mäta nytta, tydliggöra besparingar och hur man kan visa vad inköp faktiskt bidrar med.
Så här jobbar vi på Chefsnätverket Close:
Omvärlden förändras snabbt och som chef blir det allt viktigare att hålla sig – och sin verksamhet uppdaterad. Alternativet är att omvärlden springer ifrån oss.
De flesta chefer har idag en sak gemensamt, och det är en känsla av att ha för lite tid. Vi vet att vi behöver utveckla vår verksamhet och oss själva, men spenderar i själva verket ofta stor del av tiden med att släcka bränder.
Vill du ta del av erfarenhetsutbytet med hur andra gör, vad som gått bra och mindre bra, och lyssna till Sveriges främsta föreläsare som ger sina perspektiv på utmaningarna, så hör av dig så berättar vi mer om hur vi arbetar för att ge chefer Inspiration, Kunskap & Relevanta Kontakter.