Interna event
Använd ett event för att samla ditt team kring era långsiktiga mål
För att lyckas med er framtida tillväxtresa behöver du samla dina anställda eller ditt team kring era gemensamma och långsiktiga mål. För att få alla med på samma resa behöver det vara tydligt vart ni är påväg, hur ni ska mäta era mål och exakt vad som krävs av varje individ för att nå dit. Event är ett bra verktyg att ta till för att samla ditt team, öka kunskapen krings företagets övergripande strategi och se till att alla känner sig kopplade till den strategin och förstår hur just de kommer att kunna bidra mot målen.
Att anordna ett internt event så som till exempel en kick-off, ett seminarium eller en workshop är ett utmärkt sätt att samla ditt team, mellan funktioner och avdelningar, för att gå igenom mål och visioner. Genom att få alla att känna samhörighet och ansvar kommer du snabbare att nå dit du vill. Använd därför event till att gå igenom och justera er strategi tillsammans med hela företaget. Låt också alla få en röst och involvera dem i framtiden. Kanske passar det att ordna en kreativ workshop där de anställda får delta i diskussioner och lyfta frågor som är viktiga för dem i de positioner de jobbar. Ett event får ditt team att känna sig viktiga och hörda och du får chansen att båda presentera viktig information men också att lyssna till insikter från varje avdelning och enhet.
Event ger bränsle till innovation och kreativitet
Genom att ordna ett event för ditt team kan du bryta upp silon och team genom att låta anställda samarbeta mellan avdelningar och till och med länder. Här kan det också vara värdefullt att ta dem ifrån sin vanliga miljö och ordna eventet på en annan plats än ert eget kontor. Ett byte av miljö i kombination med att jobba med nya kollegor är två effektiva metoder till att få människor att tänka kreativt och innovativt. Genom att släppa sina egna rutiner och lyssna till andra så öppnas nya perspektiv, diskussioner och därmed också lösningar. I sin tur leder detta ofta till en ökad känsla av samhörighet i företaget som stort men även ökar det på innovationstakten inom ett bolag.
Ta tillfället att lyssna på dina anställda
Som vi alla redan vet så är ett företag ingenting utan dess anställda. I sluten av dagen är det dina anställda som är din absolut viktigaste resurs. Att ordna ett internt event är ett av de bästa sätten att både prata med och lyssna till dina anställda. Hur uppfattar de företagskulturen, mår de bra som anställda, ser de möjligheter eller utmaningar från perspektiv som du som ledare ännu inte har sett? Genom att sätta upp ett format där du aktivt ber om deras insikter och åsikter kommer du dina anställda närmare, utvecklar ditt bolag och ser till att du lyssnar på dina anställda vilket kommer hjälpa dig i att behålla dem längre.
Externa event
Bygg relationer med er målgrupp
Som företag bör du i dagens klimat se till att du regelbunden träffar och bygger nära relationer med er målgrupp och framtida kunder. För att lyckas med detta måste du skapa möten där ni som företag agerar rollen som expert snarare än säljare. Här är event återigen ett bra verktyg. Även om ditt slutmål är att generera affärer och öka era marknadsandelar så är kunskapsdrivna event, där du och ditt team är de som utbildar inom ämnet, ett bra sätt att skapa nära relationer till er målgrupp som bygger på nyfikenhet och tillit.
Vad eventet ska handla om beror på vad som är relevant för er målgrupp och vad ni som bolag kan agera experter inom. Idag är ett företags värderingar, politik och “way of life” ofta viktigare än produkten i sig när en konsument utvärderar och väljer ett varumärke. Genom att ordna ett event kan du visa upp och diskutera era värderingar med er målgrupp för att göra den både verklig och trovärdig för dem.
Skapa minnesvärt innehåll
Innehållet i ditt event är vad dina gäster kommer för att uppleva så satsa mycket av dina krafter här. De som kommer till ditt event vill lära sig och är i rätt forum för att absorbera kunskap. Genom att skapa innehåll till event skapar ni automatiskt också innehåll till era andra marknadskanaler såsom sociala medier, blogg och press. Detta gäller också för att filma och fota under själva eventet som du sedan kan dela vidare. När du planerar ditt event kom därför ihåg att också skapa innehåll till andra kanaler för att få ut så mycket som möjligt av eventet.
Om inte du ordnar ett event så kommer dina konkurrenter att göra det
Idag är event en viktig del i många företags marknadsföringsstrategier. Genom att ha en tydlig eventstrategi lyckas varumärken vara relevanta och intressant för sin målgrupp. Missa inte chansen och låt inte dina konkurrenter ta upp den platsen hos dina framtida kunder. Kanske kan det då sluta med att dina kunder försvinner till dem istället?
Vill du lära dig mer om hur du bygger en eventstrategi för tillväxt. Läs vår Growth Playbook “Events as a tool for Business Growth”. Du hittar den här.