eventeffect.se
Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Aktuellt

Den första Mötesbaren för året hålls på Epicenter i Stockholm, Nordens första innovationshus. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av anläggningen. (Över 150 anmälda, fortfarande några platser kvar!)

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2022-12-05 | Annons | epicenter | Native

Därför borde event vara en del av er tillväxtstrategi

Vi kan alla skriva under på att event är underhållande men i själva verket kan de vara så mycket mer än det - men hur? När du anordnar och håller i ett event, oavsett om de är interna, externa, fysiska eller hybrida, sätter du dig i en position att äga ditt varumärkes narrativ. Likaså är det ett bra tillfälle att möta din målgrupp öga mot öga och att positionera ditt företag och varumärke direkt mot dem. I denna artikel kommer vi gå in djupare i några olika typer av eventformat och hur de kan hjälpa dig i ditt bolags tillväxtstrategi.

Därför borde event vara en del av er tillväxtstrategi

Interna event

Använd ett event för att samla ditt team kring era långsiktiga mål

För att lyckas med er framtida tillväxtresa behöver du samla dina anställda eller ditt team kring era gemensamma och långsiktiga mål. För att få alla med på samma resa behöver det vara tydligt vart ni är påväg, hur ni ska mäta era mål och exakt vad som krävs av varje individ för att nå dit. Event är ett bra verktyg att ta till för att samla ditt team, öka kunskapen krings företagets övergripande strategi och se till att alla känner sig kopplade till den strategin och förstår hur just de kommer att kunna bidra mot målen.

Att anordna ett internt event så som till exempel en kick-off, ett seminarium eller en workshop är ett utmärkt sätt att samla ditt team, mellan funktioner och avdelningar, för att gå igenom mål och visioner. Genom att få alla att känna samhörighet och ansvar kommer du snabbare att nå dit du vill. Använd därför event till att gå igenom och justera er strategi tillsammans med hela företaget. Låt också alla få en röst och involvera dem i framtiden. Kanske passar det att ordna en kreativ workshop där de anställda får delta i diskussioner och lyfta frågor som är viktiga för dem i de positioner de jobbar. Ett event får ditt team att känna sig viktiga och hörda och du får chansen att båda presentera viktig information men också att lyssna till insikter från varje avdelning och enhet.

Event ger bränsle till innovation och kreativitet

Genom att ordna ett event för ditt team kan du bryta upp silon och team genom att låta anställda samarbeta mellan avdelningar och till och med länder. Här kan det också vara värdefullt att ta dem ifrån sin vanliga miljö och ordna eventet på en annan plats än ert eget kontor. Ett byte av miljö i kombination med att jobba med nya kollegor är två effektiva metoder till att få människor att tänka kreativt och innovativt. Genom att släppa sina egna rutiner och lyssna till andra så öppnas nya perspektiv, diskussioner och därmed också lösningar. I sin tur leder detta ofta till en ökad känsla av samhörighet i företaget som stort men även ökar det på innovationstakten inom ett bolag.

Ta tillfället att lyssna på dina anställda

Som vi alla redan vet så är ett företag ingenting utan dess anställda. I sluten av dagen är det dina anställda som är din absolut viktigaste resurs. Att ordna ett internt event är ett av de bästa sätten att både prata med och lyssna till dina anställda. Hur uppfattar de företagskulturen, mår de bra som anställda, ser de möjligheter eller utmaningar från perspektiv som du som ledare ännu inte har sett? Genom att sätta upp ett format där du aktivt ber om deras insikter och åsikter kommer du dina anställda närmare, utvecklar ditt bolag och ser till att du lyssnar på dina anställda vilket kommer hjälpa dig i att behålla dem längre.

Externa event

Bygg relationer med er målgrupp

Som företag bör du i dagens klimat se till att du regelbunden träffar och bygger nära relationer med er målgrupp och framtida kunder. För att lyckas med detta måste du skapa möten där ni som företag agerar rollen som expert snarare än säljare. Här är event återigen ett bra verktyg. Även om ditt slutmål är att generera affärer och öka era marknadsandelar så är kunskapsdrivna event, där du och ditt team är de som utbildar inom ämnet, ett bra sätt att skapa nära relationer till er målgrupp som bygger på nyfikenhet och tillit.

Vad eventet ska handla om beror på vad som är relevant för er målgrupp och vad ni som bolag kan agera experter inom. Idag är ett företags värderingar, politik och “way of life” ofta viktigare än produkten i sig när en konsument utvärderar och väljer ett varumärke. Genom att ordna ett event kan du visa upp och diskutera era värderingar med er målgrupp för att göra den både verklig och trovärdig för dem.

Skapa minnesvärt innehåll

Innehållet i ditt event är vad dina gäster kommer för att uppleva så satsa mycket av dina krafter här. De som kommer till ditt event vill lära sig och är i rätt forum för att absorbera kunskap. Genom att skapa innehåll till event skapar ni automatiskt också innehåll till era andra marknadskanaler såsom sociala medier, blogg och press. Detta gäller också för att filma och fota under själva eventet som du sedan kan dela vidare. När du planerar ditt event kom därför ihåg att också skapa innehåll till andra kanaler för att få ut så mycket som möjligt av eventet.

Om inte du ordnar ett event så kommer dina konkurrenter att göra det

Idag är event en viktig del i många företags marknadsföringsstrategier. Genom att ha en tydlig eventstrategi lyckas varumärken vara relevanta och intressant för sin målgrupp. Missa inte chansen och låt inte dina konkurrenter ta upp den platsen hos dina framtida kunder. Kanske kan det då sluta med att dina kunder försvinner till dem istället?

Vill du lära dig mer om hur du bygger en eventstrategi för tillväxt. Läs vår Growth Playbook “Events as a tool for Business Growth”. Du hittar den här.

Epicenter Logo black 700 380

Om Epicenter

Epicenter är Nordens första innovationshus. En kreativ mötesarena för snabbväxande digitala företag och storföretag som vill samarbeta, utvecklas och växla upp sin digitala affär. Medlemmar i Epicenter erbjuds allt från smarta kontor till innovationslabb, event och utbildningsprogram. Epicenter har 6000 medlemmar och finns i Stockholm, Oslo och Helsingfors. Läs mer på: https://weareepicenter.com/

På Epicenter ser vi event som en naturlig del av företags tillväxtresor och vi hjälper både mindre växande bolag och storföretag i att utveckla deras eventstrategier samt att ta fram och producera eventkoncept utöver det vanliga. Vi har ett flertal eventlokaler mitt i centrala Stockholm med allt från konferensrum, till biosittning för 200 personer, till en fullt utrustad digital studio.

Vi ses på Epicenter!

Kontaktuppgifter

Matilda Muhr Göransson

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Informationsteknik söker en projektledare till Systeminstallation i Göteborg
  • Business Development Manager – Eventomatic
  • Evenemangspersonal till evenemangsbyrån robot
  • Produktionsledare Projektledare till evenemangsbyrån robot
  • Säljare – evenemangsbyrån robot
  • Säljande junior projektledare till Byrå Femtiotvå

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Eventbyrå

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån Passion Lab blir ny strategisk och kreativ byråpartner till Svensk Innebandy och väljer samtidigt att gå in som nätverkspartner. Tillsammans ska parterna nu fortsätta att öka intresset för sporten såväl som bygga engagemanget för hemma VM 2024 i Malmö.

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

Affärer

Nordens största eventkoncern LIWLIG slutför milstolpe i nordisk expansion genom att förvärva danska eventbyrån Welcome A/S. Förvärvet tar hållbara events till den danska marknaden och möjliggör mer omfattande eventtjänster för sina kunder.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.
Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Den första Mötesbaren för året hålls på Epicenter i Stockholm, Nordens första innovationshus. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av anläggningen. (Över 150 anmälda, fortfarande några platser kvar!)
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Så här såg det ut i Scandinavia XPO under OSSE-mötet som hölls i december 2021.

Scandinavian XPO har öppnat dörrarna för EU:s toppmöten

Scandinavian XPO välkomnar Regeringskansliet som har inlett det första ministermötet i mötes- och evenemangsarenan. Scandinavian XPO kommer under årets första sex månader stå som huvudarena för majoriteten av de möten som hålls.

Branschfolk

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Helena Wennerström

Staden vid sundet har varit kärnan i Helena Wennerströms yrkesliv

Branschfolk

Sedan Helena Wennerström flyttade till Helsingborg på 90-talet så har staden varit ett återkommande tema i hennes yrkesliv. Med ledande roller på Helsingborgs Dagblad, Väla Köpcentrum och HIF så har hon staden i sitt hjärta.

Folk i karriären

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

På nytt jobb

Från den 18 januari är Dan Allen, välkänd företagsprofil som drivit den populära restaurangen Root Tavelsjö, anställd projektledare för projektet Västerbotten Sweden på Visit Umeå. Under 3 år ska han tillsammans med representanter från hela Västerbotten arbeta för en internationalisering av regionens besöksnäring.

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

Ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

På nytt jobb

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa då nuvarande direktör, Christian Madsen tar en central position som affärsområdeschef för Hotell & Möten inom Sabis. Sabis driver destinationerna: Smådalarö Gård Hotell & Spa, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus.

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

På nytt jobb

På kort tid har flera välkända personer anslutit till Informationsteknik och nu ytterligare tre personer till teamet i Stockholm.

Gästskribenter

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Webinar: Attrahera fler deltagare till event med digitala verktyg

Webinar: Attrahera fler deltagare till event med digitala verktyg

Annons

Eventbolaget Trippus bjuder in till ett kostnadsfritt webinar om hur du attraherar fler deltagare med hjälp av digitala verktyg.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff