Vi möts upp på Epicenter Stockholm, närmare bestämt Terrassen, eller som Pontus benämner som “Stockholms kanske luftigaste eventlokal”. Det är nu tredje månaden på Epicenter Stockholm, men med 15 år i ryggsäcken inom eventbranschen. Pontus beskriver hur han redan i ung ålder lockades in:
“Jag har alltid gillat att organisera saker och redan i tonåren började jag anordna privata event. Att skapa upplevelser, göra galenskaper och att få socialisera sig är delar som alltid lockat mig,” berättar Pontus.
Möjligheterna i Nordens största innovativa ekosystem
Just detta, att skapa upplevelser och galenskaper – det är något Pontus tar med sig in i sin roll som eventchef.
“Efter att ha jobbat i branschen i så pass många år, från eventbyråer till leverantörssidan, från projektledning och produktion till sälj i olika team, var det naturligt att kliva in i denna roll på Epicenter,” menar Pontus.
Varför det blev just Epicenter beror på de stora spelrummen och möjligheterna här – att ingen idé är för liten. Pontus förklarar det stora i att jobba i Nordens största innovativa ekosystem, hur det finns så pass många synergieffekter i huset som kan nyttjas samt den stora bredden av lokaler som utmärker sig, “Allt från luftiga Terassen, lekfulla Epicenter Store eller populära Disruption Hall,” beskriver Pontus.
För att förstå potentialen och dessutom känna av pulsen tipsar Pontus om att besöka Epicenter, exempelvis under HealthTech Summit 30e mars eller SIME 4e-5e maj.
Receptet för ett lyckat event
Nu till frågan som många söker svaret på – vad krävs för ett lyckat event? Först och främst krävs rätt planering för att säkerställa framgång, att skapa sig själv rätt förutsättningar. Med en självklarhet säger Pontus,
“Koppla på ett team som matchar innehållet. Styrdokument som matchar omfattningen. Attityd som matchar kunden”
Förutom att sätta rätt matchningar och förutsättningar utefter innehåll, omfattning och kund frågar vi om tre konkreta tips för ett lyckat event: “Syfte, format, planering samt ROI. Nu blev det fyra,” säger Pontus.
Hur kunden alltid investerar i människor
Med sin erfarenhet inom eventindustrin finns det många råd att hämta, och för dig som är ny i branschen tipsar Pontus om att alltid försöka vara lösningsorienterad och kreativ. Att kunna vara äventyrlig, men samtidig en organiserad säljare som kan paketera och projektleda för att kunna producera kvalitetssäkert event inom utsatt tidslinje. Pontus tillägger med glimten i ögat,
“Glöm aldrig att kunder investerar i människor, så det är alltid ett plus om du är en asskön person i hela denna processen,” menar Pontus.
Om Epicenter – eventbyrå & eventlokaler i ett
Epicenter är ett innovationshus i hjärtat av Stockholm som hjälper ditt företag att accelerera innovation och tillväxt. Förutom en in-house eventbyrå som hjälper dig med strategisk utveckling av koncept och genomföring av ditt event, erbjuds unika eventlokaler.
Förutom den nämnda, luftiga Terrassen erbjuds bland annat Epicenter Store, lekfull lokal för mindre events, samt Disruption Hall, Epicenters mest populära lokal för fysiska/digitala/hybrida konferenser och summits med en 12-meters LED-skärm och plats för upp till 300 gäster.
Kontakta Pontus för att höra mer / boka en visning: pontus@epicenterstockholm.com
Utforska Epicenter och alla eventlokaler här