En stor kreativ frihet och möjlighet att forma sin egen arbetsroll lockade Albin Sturesson till att hoppa på Homages tillväxtresa. Nu firar han snart ett år på byrån där ingen dag är den andra lik.
– Mitt ansvarsområde är brett, jag är med och påverkar allt som har med design och det visuella uttrycket att göra. Jag är delaktig från start till mål i både små och storskaliga projekt, berättar Albin och fortsätter:
– Det kan röra sig om allt från framtagning av förpackningar och möbler till visuella identiteter och kampanjer. Jag har också varit med och designat butiker och fysiska miljöer i såväl stadskärnor som mitt i naturen.
Runt sig har Albin ett kreativt team inom design och konceptutveckling som han jobbar tight med för att komma på unika varumärkesupplevelser.
– Mina kollegor har bakgrunder inom allt från arkitektur och 3D-design till digital marketing och creative direction. Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka och vi jobbar väldigt nära varandra under processens gång.
Hur kan en kreativ process se ut?
– Det börjar med att vi läser på ordentligt om kunden och vad som efterfrågas. Ibland har kunden en tydlig vision framför sig och ibland är det upp till vårt team att ta fram en idé från scratch. När vi satt oss in i kundens brief kan vi ibland plocka ut ett gäng nyckelord att arbeta från och skapar moodboards för att få en så tydlig bild som möjligt. Sedan sätter vi igång och skissar tills vi är nöjda med resultatet.
Ett högpresterande team
De varierade projekten skapar utrymme för vardagslärande och det är tydligt att inblandade parter sätter ribban högt i varenda projekt.
– Vi försöker alltid att utmana våra kunder och argumenterar gärna utifrån våra expertisområden. Och kunderna utmanar oss i sin tur när de ger oss fullt ansvar att komma på vassa idéer, säger Albin och avslutar:
– Att få se vad vi kan åstadkomma tillsammans ger ofta en surrealistisk och häftig känsla. Det har hänt att vi jämfört vår 3D-visualisering med den fysiska miljön som vi sedan byggt upp och inte sett skillnad på vad som är 3D-rendering och verklighet.