eventeffect.se
Michelle Dandenell: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Bokar du föreläsare? Här är 5 trender du behöver ha koll på

Hallå där...

Eventeffect tog ett samtal med Michelle Dandenell, en av grundarna till talarförmedlingen Mindley, för att ta pulsen på vad företag faktiskt efterfrågar när de bokar föreläsare och experter just nu.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Det enda systemet på marknaden som kunde leva upp till Svensk Handels digitala krav på ett eventsystem

2023-05-01 | Annons | Informationsteknik | Jirango

Det enda systemet på marknaden som kunde leva upp till Svensk Handels digitala krav på ett eventsystem

Den 8 mars slog dörrarna upp till Sveriges mest populära och största mötesplats för digital handel. Under två dagar arrangerades D-Congress av Svensk Handel på Svenska Mässan i Göteborg. Logistiken bakom arrangemanget har pågått i flera månader och nu var det äntligen dags att sätta allt på prov. Jirango levererade den avancerade systemlösningen till projektet.

Det enda systemet på marknaden som kunde leva upp till Svensk Handels digitala krav på ett eventsystem

Med nästan 3000 besökare och cirka 100 utställare blev årets upplaga av D-Congress en stor succé i branschen. Bakom registreringen och logistiken med deltagarhantering låg Jirango som möjliggjorde för en sömlös och problemfri upplevelse för alla inblandade. Redan förra året började nya funktioner i systemet att byggas. Registreringar sattes upp, utskick gjordes och idéer skissades på. Jirango-teamet arbetade hårt för att se till att systemet var så användarvänligt och effektivt som möjligt inför genomförandet i mars.
Pehr Hante är eventchef på Svensk Handel och var med i projektet redan innan Jirango kom in i bilden. Han beskriver projektet som avancerat och som ett projekt som kräver en avancerad systemleverantör.

– Vi på Svensk Handel ville ta ett nytt helhetsgrepp om D-Congress registrering och biljettsida, då den har ett behov utöver en vanlig standarduppsättning. Registreringen har över 100 stycken interna portalsidor inne i själva systemet så varje partner till D Congress själva kan sköta sina biljetter/registreringar men inom det stora totalsystemet. Vi ville förenkla och samtidigt få ut större möjligheter med olika rapporter.

I upphandlingsskedet av system till projektet kontaktades många aktörer inom branschen för att hitta en systemleverantör som kunde leva upp till kraven och bistå med den systemutvecklingen som krävdes. Pehr Hante fortsätter:
Flera andra kända system tackade nej till att ta sig an detta projekt med att bygga upp det helt från grunden för att de sa att det inte var möjligt. Jirango har visat dem att det visst var möjligt att göra.

Det enda systemet på marknaden som kunde leva upp till Svensk Handels digitala krav på ett eventsystem
Pehr Hante, eventchef Svensk Handel

Att bygga upp nya funktioner från grunden kan vara en utmanande och komplex uppgift. Men att Jirango kunde tänka utanför boxen och hitta en lösning visar på hög expertis och professionalitet. Nu är det bevisat att Jirango kunde bygga upp något som andra sa var omöjligt, vilket visar på hög teknisk kunskap, kreativt tänkande och förmågan att leverera lösningar som efterfrågas.

Mycket logistik och förberedelse
Jirango levererade en omfattande systemlösning som inkluderade bland annat 20 olika anmälningsflöden med en specialbyggd funktion kallad partnerportalen. En portal där både arrangören och deltagaren eller utställaren kan se hur tillhörande biljetter är fördelade och förbrukade. Att varje persontyp sedan fick en personlig bekräftelse efter att ha registrerat sig var en viktig del av den övergripande känslan. Genom att skicka ut personliga bekräftelser kunde deltagarna känna sig trygga med att deras registrering var korrekt och att de skulle få tillträde till evenemanget utan problem.

När dörrarna äntligen slog upp den 8 mars för de första deltagarna stod personalen redo i entrén. Vid flera ingångar till mässan kunde besökarnas digitala biljetter scannas och alla deltagare fick sina unika namnbrickor utskrivna. Namnskyltarna var inte bara en identifieringsmetod utan agerade också som biljetter till olika delar av evenemanget. Genom att scanna namnbrickan vid respektive ingång i mässan kunde deltagarna få tillträde till olika delar av evenemanget baserat på deras biljettyp. Dessutom innehöll varje namnskylt information om vilka måltider deltagaren betalat för, vilket underlättade för personalen vid matservering. Genom att använda innovativ teknik och digitala biljetter kunde man förenkla hanteringen av stora mängder människor och samtidigt skapa en mer personlig och anpassad upplevelse för varje deltagare.

Det enda systemet på marknaden som kunde leva upp till Svensk Handels digitala krav på ett eventsystem

Projektet har krävt väldigt mycket planering, många möten och mycket logistik för att säkerställa att allt skulle fungera smidigt på plats. Men efter det långa planerings- och utvecklingsstadiet blev projektet lyckat och hanteringen på plats gick smidigt tack vare personal från både Svensk Handel och Jirango. Personalen hade utbildats noga och var väl förberedda för att hantera eventuella utmaningar och problem som skulle kunna uppstå under evenemanget.

Andreas Hjalmarsson har varit en viktig person i projektet sedan starten i höstas. Som projektledare på Jirango har han haft en central roll i utvecklingen av projektet. Han har ansvarat för logistiken och uppbyggnaden i systemet och arbetat nära med både Svensk Handel och Jirangos team av utvecklare och projektledare. Med sin breda kunskap och erfarenhet från liknande projekt har Andreas varit en viktig resurs för att systemet skulle uppfylla kraven på funktionalitet och användarvänlighet.

– Otroligt häftigt och välorganiserat event. Det har varit utmanande men väldigt givande arbete från start till slut, säger Andreas.

Leadshantering
Mässan innehöll fler roliga funktioner för de deltagande utställarna och besökarna. En av de mest värdefulla aspekterna av att delta på en mässa är möjligheten att träffa nya människor och potentiella kunder. Genom att använda Jirango-appen kunde utställarna på mässan enkelt samla in leads och sedan kontakta intresserade besökare. Utställarna kunde även göra anteckningar om besökarna och lägga till unika kategorier, såsom “potentiell kund” eller “intresserad av ett möte”.

Denna funktion var oerhört populär på mässan och flera tusen personer blev scannade under de två dagarna. Efterfrågan att använda appen var stor eftersom utställarna fick möjligheten att snabbt och enkelt samla in värdefull information om potentiella kunder och få en överblick över vilka som var mest intresserade av deras produkter eller tjänster. Besökarna själva uppskattade möjligheten att enkelt kunna dela sin information med utställarna utan krångel.

Det enda systemet på marknaden som kunde leva upp till Svensk Handels digitala krav på ett eventsystem

Flera projekt framåt

Samarbetet mellan Svensk Handel och Jirango har varit mycket framgångsrikt och har gett upphov till flera spännande projekt i framtiden. Främst på listan hittar vi nästa års D Congress med samma upplägg som årets event. Men det är inte det enda på kartan. Flera projekt äger rum redan i vår, men även under hösten.
Andreas, som är en av projektledarna för samarbetet, är mycket nöjd med hur samarbetet gått hittills och är väldigt entusiastisk inför framtiden. Han ser fram emot ett fortsatt arbete med Svensk Handel.

– Jag tycker att kraven som ställts på systemet för att hantera ett så pass storskaligt event har bemötts väl från vår sida. Det kommer bli kul att se vad nästa års kongress kommer att erbjuda!

Behöver du också hjälp med ett storskaligt event och en avancerad systemlösning? Kontakta Jirango på [email protected] eller läs mer på jirango.com

11

Inadra / Jirango

Marknadens mest enkla sätt att bygga avancerade digitala möteslösningar.
Inadra utvecklar och levererar den nya moderna digitala plattformen Jirango för möten – event, konferenser, kongresser, stämmor mm.
Jirango används av företag och organisationer för att administrera hela kretsloppet runt ett möte; från registrering, betalning och eventwebb till genomförande av digitalt eller fysiskt möte.

Jirango-plattformen består av:
En omfattande grafisk del som gör att man, utan att koda, kan anpassa alla delar för deltagare med en grafisk mall som innehåller teckensnitt, färger, storlekar, bakgrundsbilder etc.

Digital Arena - ett helt koncept för digitala möten med alla delar från breakouts till virtuell mässa. Inkluderar funktioner för omröstningar, presentationer, statistik, agenda, deltagarlista, chat etc.

Ledande inbyggd realtids video-kommunikation med HD-video (högre upplösning än Zoom och Teams tex) och ljud för att ge bästa möjliga upplevelse för konferensdeltagaren.

Marknadens mest enkla sätt att bygga avancerade registreringar med drag-n-drop. Stöd för villkor mellan alla element på registreringssidor, rabattmodeller, videobakgrunder etc.

Betalningar - – senaste integrationerna för att skicka e-fakturor och kortbetalning snabbt och smidigt.

Utskickshantering – den enklaste och mest intuitiva mail- och sms-motorn på marknaden

Mötesbokning – one to one-meetings – både för virtuella och fysiska möten

 

Kontakta oss

Kontakta oss här 

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Operativ Byråledare till Concept Store
  • Senior projektledare Event – Centas
  • Originalare inom Grafisk produktion till Workman Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Eventbyrå

Minnesota och Hansen tar nästa steg i sitt samarbete och får gemensam ledning under Sanna Kindmark, som utöver sin roll som vd för Hansen nu också blir vd för Minnesota. Samtidigt lämnar Minnesotas grundare bolaget efter 24 år.

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Affärer

Aura Group tar stort kliv genom att förvärva Eventum och samtidigt förena Eventum med redan etablerade byråer i gruppen som Creo och Wonderland, skapas nu en helt ny byrå med över 50 medarbetare, nästan 170 MSEK i omsättning.

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Eventbyrå

För första gången i Norden har ett evenemang certifierats med Svanens nya märkning för hållbara event. Nordiska Ministerrådets Nordic Tourism Conference, som hölls den 4 juni på Kulturhuset i Stockholm, blev det banbrytande pilotprojektet. Bakom arrangemanget stod Visit Sweden tillsammans med Minnesota Communication.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Michelle Dandenell: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Bokar du föreläsare? Här är 5 trender du behöver ha koll på

Eventeffect tog ett samtal med Michelle Dandenell, en av grundarna till talarförmedlingen Mindley, för att ta pulsen på vad företag faktiskt efterfrågar när de bokar föreläsare och experter just nu.
Glass-SM - 30 finalister och en Glassmästare 2024

Här finns Sveriges godaste glass 2025

Sveriges godaste glass, tjugofyra finalister och en Glassmästare. Glass-SM är en tävling som arrangeras på Stockholmsmässan. Se hela listan med alla 24 finalister.
Lista: Svenska motorbanor

Lista: 28 svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.
De 11 bästa barerna att abonnera för fest och firande

De 11 bästa barerna att abonnera för fest och firande

Att abonnera en bar i Stockholm för en oförglömlig fest är ett perfekt sätt att skapa en intim och minnesvärd upplevelse. Oavsett om du vill hyra en bar för ett födelsedagsfirande, företagsevent eller bröllopsfest, finns det många alternativ som erbjuder fantastisk atmosfär och förstklassig service. Här är de bästa barerna som kan abonneras för att göra din kväll speciell!

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

På nytt jobb

JobbFestivalen förstärker sitt team genom att anställa Annie Grönblad, en erfaren HR‑ och hållbarhetsprofil, som ny Partner‑ och kundrelationsansvarig. Med ett brinnande engagemang för mångfald och inkludering ska hon bidra till att skapa bättre matchning och öppna dörrar dit många inte når idag.

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

På nytt jobb

Granö Beckasin stärker sin position som hållbar besöksdestination genom att tillsätta Helena Ahlgren som ny marknads- och försäljningschef. Med lång erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling ska hon leda företagets satsningar mot nya målgrupper och internationella gäster.

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Gästskribenter

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Therese Eijvergård - veckans Mindley profil

Therese Eijvergård – veckans Mindley profil

Annons

Therese Eijvergård är veckans profil på Mindley. Med sin unika kombination av beteendevetenskap, biokemisk expertis och personlig erfarenhet, hjälper hon företag och individer att optimera hälsa och energi för långsiktig framgång.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com