eventeffect.se
Anna Lilja

Borås – en stad för möten

Hallå där...

2010 bildades Borås TME AB, som ett resultat av ett treårigt projekt mellan Borås Stad och Borås Näringsliv. Anna Lilja marknadsför Borås genom möten för att få föreningar att förlägga sina årliga konferenser här.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • Eventyr Nine Yards
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Cirkus Venues
    • Fotografiska
    • Radisson Hotels
    • Octanorm
    • Bookabus.com
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Designjätten Flokk skapar ringar på vattnet med eventdriven marknadsföring

2022-08-23 | Annons | Invajo | Native | Nya mässor

Designjätten Flokk skapar ringar på vattnet med eventdriven marknadsföring

Flokk använder Invajos bokningssystem för att driva marknadsföring som bygger på riktade evenemang för kunder och partners inom branschen. På Invajo har vi märkt av Flokks många nytänkande panelsamtal och frukostseminarier, och vi slår oss ner för att samtala om nätverksdriven marknadsföring, hur man skapar ett framgångsrikt evenemang och vad som gör att de gärna använder just Invajo.

Designjätten Flokk skapar ringar på vattnet med eventdriven marknadsföring och innovativa samarbeten

Jessica Borgar är ensam marknadschef för Flokk Sverige, ett designhus som specialiserat sig på hållbarhet och gjort sig världskända för sina exceptionellt sköna kontorsstolar. En stor del av hennes arbete går ut på att skapa event där spelare inom branschen och slutanvändarna av företagets produkter kan lära sig om deras arbete med design och hållbarhet. Med en tydligt definierad kundgrupp där alla känner alla blir det viktigt med närhet, samarbete och synlighet.

”Designvärlden är som en liten pool”, säger Jessica, ”samma medarbetare går runt mellan företagen, så evenemang för nätverkande är otroligt viktigt för oss. Det är ett bra sätt att få ut nyheter kring våra projekt och att bearbeta potentiella kunder, men också ett sätt att pusha branschen i den riktning vi vill se dem gå i. Vi är marknadsledande i branschen och utvecklar gärna nya material och arbetssätt som vi sedan kan dela med oss av till andra.” Jessica nämner bland annat en stol gjord i plast från återvunna snöpinnar, som de köpt av vägföretag i Norge. ”Har vi ett sådant projekt, där vi samarbetar med ett företag som återvinner plast, då kan ju andra företag sedan köpa samma material till sina projekt, eftersom det redan är framtaget. Såna nyheter vill vi gärna dela med oss av, det gynnar ju inte bara oss – det gynnar hela branschen och framförallt miljön.”

Flokk är långt ifrån den digitala skärmhysteri som annars kännetecknat 2000-talets andra decennie – de vurmar snarare för små, fysiska event och vill gärna att de ska vara så analoga som möjligt. ”På vårt senaste evenemang hade vi inte ens en skärm för att man skulle kunna bygga ihop sin design”, säger Jessica med ett skratt. ”Kunderna fick bygga ihop sin prototyp med moduler istället.”

Men så har det inte alltid varit. Innan covid var det stora evenemang som gällde, särskilt under Stockholm Furniture Fair, då Flokk som ett av de större designföretagen brukade bjuda på en årlig fest för upp till 800 personer. ”Vi slutade nog med det före covid faktiskt,” säger Jessica. ”Det var kul men vi ville inte att folk skulle börja ta det för givet. Under och efter covid var vi så osäkra på hur vi skulle driva evenemang – hur många fick vi vara, hur skulle det gå till? Vi märkte att våra kunder och partners var mäkta trötta på webbinarier och allt vad digital omställning heter så det blev istället små, nischade events där vi kunde rikta in oss till en specifik kundgrupp och se till att leverera ett innehåll som verkligen gav värde.”

Som exempel nämner Jessica att de utvecklar en kontorsstol specifikt för labbmiljö. ”Den är gjord för att man enkelt ska kunna torka av stolen med starka medel och hålla den sanitär,” förklarar hon. ”Och gör vi ett event för utvecklingen av en sådan produkt, då kan vi vara väldigt specifika med vår marknadsföring. Vi kanske bjuder in arkitekter för labbmiljö, partners som arbetar med sådana specifika ISO-standards och så vidare. Vi ser till att de vi bjuder in verkligen träffas av innehållet.”

Jessicas tips för att bedriva marknadsföring med event som primär kanal är att fokusera på kvalitén. ”Absolut,” säger hon. ”Börja inte med tanken att du vill hålla ett event – börja med din idé för eventet. Ert företag kanske har utvecklat en ny funktion, eller så har du märkt av en ny trend i din bransch som du gärna vill bjuda in sakkunniga för att diskutera. Det är mycket bättre att börja med en bra idé och utgå därifrån än att börja med en ambition och försöka fylla eventet med innehåll i efterhand. Det kommer generera mer värde för dina besökare, och mer värde för dig.”

Flokk håller fyra panelsamtal i samband med en designutställning i A-house, f.d. Arkitekthögskolan.Utställningen heter Connect and Play, och har fyra event som anspelar på temat connect – Connect at work, Connect to ECO design, Connect with collaboration och Connect with soft materials. ”Det ska bli kul, men herregud vad det är tight!” skrattar Jessica. ”Man får verkligen hasta sig efter semestern att arrangera klart allt så det blir bra, fyra event på fyra veckor.”

På frågan varför hon använder Invajo svarar Jessica,

”Det är ett otroligt enkelt system att använda och komma igång i, vilket är ett måste för mig som har hand om så många rörliga delar och där onboarding måste gå fort. Det kombinerat med en snabb support där jag alltid får svar nästan direkt gör att Invajo har varit ett toppensystem för oss att arbeta i. Vi gillar också att slutdesignen på bokningssidan blir snygg i Invajo. Vi är ju ett designföretag, så vi kan inte skicka ut fula bokningssidor” säger hon och ler brett.

”Vi är ju ett designföretag, så vi kan inte skicka ut fula bokningssidor”

Jessica fortsätter, ”Just nu håller vi på och experimentera mycket med att ha flera bokningar på ett evenemang. Det tycker jag också är en bra funktion, att man kan skicka ut en enda bokningssida för alla event eller aktiviteter, och låta deltagarna välja vad de vill boka sig på.”

Slutligen slår Jessica ett slag för det direkta gensvar man får genom ett event. ”Man ser ju genast intresset,” säger hon, ”både från hur många bokningar man får men också responsen på själva eventet. Det är viktigt för branscher som vår som bygger just på nära relationer. Kanske är det inte lika viktigt i B2C – men för oss betyder det allt.”

Invajo – EVENTVERKTYG

Invajo är den erfarna eventplattformen som vill utmana invanda föreställningar. Vi är ett litet, agilt företag med mer än tio års erfarenhet som drivs av en hunger och en vilja att utvecklas. I nära dialog med våra kunder har vi skapat en lättanvänd plattform som erbjuder sofistikerade bokningssystem, streaming och smarta funktioner.

Med Invajo kan du skräddarsy ditt evenemang, från bokning och marknadsföring till branding och templates. Skapa en sömlös upplevelse med QR-koder, deltagarlistor som uppdateras i realtid, smarta betallösningar och uppföljning via e-mail eller sms. Som enda aktör på marknaden har vi också fått en särställning för vår hantering av abstracts och posters, en viktig ingredient inom akademiska konferenser.

KONTAKTUPPGIFTER

46 (0) 46-270 60 60
www.invajo.com
support@invajo.com

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Travel Producer – EVENTYR NINE YARDS
  • Office Manager Göteborg
  • Production Manager Göteborg
  • Artipelag söker en konditor/bagare
  • Erfaren eventprojektledare till BSC Business Service Club
  • Projektledare Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Eventum förstärker sitt erbjudande med ny strategi- och konceptavdelning

Eventum förstärker med ny strategi- och konceptavdelning

Affärer

Eventum är inne i en stark tillväxtfas med många nya kunder, vidareutvecklade relationer med befintliga kunder och en mer än fördubblad byråintäkt under 2022. Bolaget förstärker nu sitt erbjudande ytterligare genom att skapa en strategi- och konceptavdelning.

Film: Fem eventprofiler om framtidens möten

Film: Fem eventprofiler om framtidens möten

Eventbyrå

Under mässan Möten & Event bjöd Eventeffect in till ett panelsamtal om framtidens möten. Vilka är utmaningarna nu och vad väntar i framtiden?

Vinnarna av Årets byrå 2023

Vinnarna av Årets Byrå 2023

Eventbyrå

Den 8 februari gick Årets Byrå av stapeln på Cirkus i Stockholm, tävlingen arrangeras av Regis gav oss nya två vinnare inom Event & Brand Experience.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
SXSW 2023: AI genomsyrar allt och eventaktiveringar är hetare än någonsin

SXSW 2023: AI genomsyrar allt och eventaktiveringar är hetare än någonsin

Om man ännu inte besökt festivalen SXSW (South by southwest) så är det svårt att förklara denna fascinerande och i många delar briljanta mix av techkonferens, nätverkande samt film- och musikfestival, som under 9 dagar varje år lockar hundratusentals deltagare från hela världen till Austin, Texas.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Banan-Kompaniet i Frihamnen blir ny kulturscen

Banan-Kompaniet i Frihamnen blir ny kulturscen

I juni öppnar en ny kulturscen i den historiska industribyggnaden Banan-Kompaniet i Frihamnen. Byggnaden ägs av Stockholms Stadshus AB och hyrs ut till Kulturarenor, som även driver Trädgården, Fållan, Färgfabriken Evenemang, Eden och Under bron i Stockholm.
Lista: Svenska motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.

Branschfolk

Marcus Baker Mässbolaget – Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Branschfolk

Nu är mässor och event tillbaka och entusiasmen är stor efter nästan två års lock down. För många av mässföretagen har det blivit en kickstart som inneburit utmaningar. Det är kortare tidsmarginaler och önskemålen ser nu annorlunda ut.
– Det är ett högt tryck bland företag att exponera sig och fler vill nu visa sig på marknaden, både i Sverige och internationellt, vilket är superroligt, säger Marcus Baker på Mässbolaget.

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Folk i karriären

Onemotion IMC rekryterar Jessica Eriksson som ny Client Director

Onemotion IMC rekryterar Jessica Eriksson som ny Client Director

På nytt jobb

Jessica Eriksson som tidigare arbetat på byråer som SPG och Eventum ansluter nu till Onemotion IMC i rollen som Client Director. I sin roll kommer Jessica bearbeta gamla och nya kunder i syfte att utveckla affären, till sitt stöd har hon ett kreativt team och hela leveransorganisationen om totalt nästan 80 personer som ansvarar för kundleveransen.

Elin Rickardsson blir ny mässansvarig för VA-mässan

Elin Rickardsson blir ny mässansvarig för VA-mässan

På nytt jobb

Hon kommer närmast från Fastighetsägarna där hon varit näringspolitisk talesperson. Som mässansvarig ser hon fram emot att utveckla mässan tillsammans med branschen, besökare och utställare.

Christian ”Crippe” Määttä blir ny Försäljningschef på Live Nation Sverige

Christian ”Crippe” Määttä blir ny Försäljningschef på Live Nation Sverige

På nytt jobb

Christian ”Crippe” Määttä blir ny Försäljningschef för Live Nations svenska agentur. Han kommer senast från All Things Live där han under de senaste sju åren arbetade som säljare och nu senast som agent och försäljningschef. Med start den 26 maj ansluter han till Live Nations svenska agenturverksamhet.

Gästskribenter

Mässor fungerar – på många olika sätt

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expo

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Gästskribent

Eventsäkerhet är ett ord som ofta ger associationer till vakter med snäcka i örat, kravallstaket och kanske inte alltid en så inbjudande känsla. Begreppet ”trygga event” dök i princip upp under pandemin och handlade om hur man skulle kunna erbjuda ”trygga event” i innebörden att det fanns handsprit och skyltar som uppmanade att hålla avstånd.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Festivalkänsla på konferensen

Festivalkänsla på konferensen

Annons

Vimplar, popcorn, graffiti och flygande cirkusartister. Men också föreläsningar, seminarier och nätverkande. Sätt festivalkänsla på ditt event och bjud in till konferens extra allt!

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff