Invajo är den välkända eventhanteringsplattformen som fungerar som grundbult i mötes- och eventhanteringen för hundratals företag. Tack vare en nystart där företagen Memlin och AppInConf år 2020 förvärvades in i bolaget har företaget också fått nytt blod, nya visioner och tagit över nya kundsegment.
”Tack vare förvärvet har vi en nästan helt ny personalstyrka, utöver en ny marknads- och supportavdelning,” berättar vd Christian Ramel.
“Det har gett oss tillgång till marknaden för mer komplexa event såsom akademiska konferenser, mässor, sportevent och festivaler. Målbilden är att släppa ett komplett system där arrangörer enkelt kan hantera både stora och komplexa event och mindre återkommande möten och konferenser, beroende på prisplan och behov.”
Möter framtiden med nya visioner och gedigen erfarenhet
Med i ryggen har han erfarenheten från Mickaela Persson, säljchef och del av ledningsgruppen. Mickaela har hand om företagets större kunder och har byggt upp en stor del av Invajos kundbas.
”Vi vill inte förlora enkelheten som Invajo är kända för. Många av våra kunder är företag som snabbt vill kunna få ut bokningssidor och ta ut deltagarinformation till sina CRM och ekonomiska system. Vår vision är att behålla användarvänligheten, samtidigt som vi utökar systemets kompetens med hjälp av kunskapen från AppInConf, och Memlin,” förklarar Mickaela.
“Invajos plattform används redan av stora eventarrangörer för medicinska och akademiska kongresser,” berättar Joakim Birgersson, CTO. “Men den är också subjekt för intensiv vidareutveckling – bakom kulisserna. Det vi fokuserar på nu är att få in användarvänligheten för våra mer komplexa erbjudanden, att plattformen även där ska bli self-serve. Tanken är att vi ska kunna erbjuda ett komplett affärssystem för all typ av eventhantering.”
Ser nya affärsmöjligheter inom eventbranschen
Pandemin har snabbat på den redan intensiva utvecklingen av evenemangsbranschen, med tillhörande växtvärk. Många större, mer komplexa arrangemang kräver idag tillgång både på distans och på plats vilket ställer höga krav på tekniken hos arrangörerna. Samtidigt ser Invajo att det också möjliggör en helt ny era för eventhanteringssystem med en ny, utökad räckvidd och nya inkomstmöjligheter.
“Kongresser, mässor och liknande har hittills varit väldigt platsbundna,” berättar Joakim. “Men det ändrades snabbt under pandemin. Helt plötsligt skulle alla arrangemang vara hybrida, med parallellt strömmade sessioner, sparade scheman, inlogg för deltagare och så vidare.
Vi ser potentialen för denna utveckling att fullkomligt revolutionera evenemangsbranschen och hur vi tänker kring event. Räckvidden för evenemang som inte är platsbundna är enorm, och möjligheten att nå ut till en större demografi och hitta nya inkomstvägar är minst lika stor. Vi ser också en möjlighet för arrangörer att leva längre på sina arrangemang, som nu kan spjälkas upp och säljas bitvis, även efter att eventet är över.
Nu handlar det om att vi inom branschen ska hitta smarta vägar för att nyttja dessa möjligheter, tekniska lösningar som möjliggör vägen dit. Där har Invajo kommit en bra bit på väg.”
Vill bli det självklara systemet för alla branscher.
”I framtiden kommer alla företag ha ett eventhanteringssystem,” fortsätter Christian Ramel. ”Det kommer vara lika självklart som att ha ett CRM eller ett finansiellt system. Istället för att använda en uppsjö olika program för att hantera bokningssidor, e-mailutskick, strömning och deltagarlistor så kommer allt vara samlat på samma ställe. Det kommer i slutändan spara både tid och pengar för kunden och möjliggöra ett effektivare organisationsarbete.
”Det är utifrån den visionen vi på Invajo bygger framtidens system.”