eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-06-05 | Annons | Koncept & Event

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse. 

Tidigt på våren 2015 fick jag ett samtal från en gammal bekant, Robin Hildeland. Vi hade stött på varandra ett antal gånger under vår uppväxt, främst via olika idrottsevenemang och vi hade även en hel del gemensamma kompisar. Just den här dagen var jag på det 12e hålet, ett kort par 3-hål på Gripsholms GK. Gripsholm har alltid varit känt i golfkretsar för att öppna tidigt, de hade dem gjort även det året vilket kändes och avnjöts i den milda vinden.

Robin berättade att han startat ett Affärsnätverk, Business Event Network, och att det nog skulle finnas goda möjligheter till ett samarbete eftersom BEN skulle arrangera ett stort antal nätverksträffar. Jag minns att jag ryggade till när han sa att dem räknade med att göra 50 evenemang om året.

Den pessimistiska delen av mig kände nog att det var orimligt höga ambitioner, medan min optimistiska sida (min absoluta favoritsida) kände att det här kan nog vara något. Jag räknade lite snabbt i huvudet medan jag fortsatte lyssna på Robin och försökte rädda mitt par från bunkern. När vi lade på berättade jag om samtalet för pappa, ”det var en gammal bekant som ringde, han sa att dem kommer vilja arrangera en väldans massa event, 50 om året”, sa jag.

Min pappa är revisor och han är inte helt lättflörtad när det kommer till affärer, han är sådär revisoriskt (är det ens ord?) pessimistiskt och han tenderar att hitta de potentiellt negativa sidorna, vilket dock såklart kan vara superviktigt. Medan vi vandrade längs den 13e fairwayen hade min optimism kring samtalet övergått till samtal om kreditrisker…. – något som kan vara lite stökigt men också jätteviktigt i ett samarbete med en startup.

Jag och Robin bokade in ett möte och jag hade svårt att släppa potentialen i det hela. När mötet väl ägde rum på vårt gamla kontor vid Vasaparken var känslan fortsatt positiv men någonstans insåg jag att de här 50 evenemangen kanske inte riktigt låg runt hörnet. Men vi kom överens om att vi skulle arrangera det första BEN-evenemanget, för det som nu är BEN Sthlm Grupp 1. Det gjorde vi den 9 juni 2015 på M/S Molly. Det var strålande sol, det lagades grillbuffé och mitt ute på fjärden stannade vi för en RIB-tur. Det är en idag en legendarisk träff. Mycket på grund av att det just var den första, för att solen sken och att grillkocken levererade – men för mig personligen markerar det också början på ett fantastiskt samarbete.

BEN rib båt koncept och event

Jag bestämde mig för att BEN var för oss, jag gillade potentialen, jag gillade formatet och jag gillade grabbarna bakom konceptet! BEN var inte ett vanligt halvtråkigt affärsnätverk, det var ett forum där människor umgicks, socialiserade med varandra och lärde känna varandra. Jag älskar att träffa nya spännande människor och faktum är att om man gillar någon annan, så har man uppnått en grundläggande förutsättning för att skapa affärer, samarbeten och utbyten.

Vi gick även med i nätverket som medlemmar och det ledde tidigt till värdefulla kontakter både affärsmässigt och privat. För att återge några exempel så har vi hittat många fina kunder inom BEN som exempelvis Erik Olsson, Mabi, Grenke Leasing, Svea Bank, Fouredge. Vi har hittat partners i webbyrån Generation, finansiellt med Svea Bank, leadsgenereraren Qualifier och eventlokalerna Atleter23, Marriott Hotels, High Definition, Hotell Kung Carl med flera. Utöver det har jag hittat massvis av vänner och affärskontakter som jag kan utbyta erfarenheter med.

Hur skulle vi då bära oss åt för att kunna gå från det här första enskilda evenemanget med drygt 40 deltagare på M/S Molly till att göra 50 evenemang om året? Redan på ett tidigt stadie förstod vi att vi måste backa BEN med allt vi kunde, alltid. Desto bättre det gick för BEN, desto mer evenemang skulle vi få arrangera. Vi jobbade fram ett upplägg med Svea Bank som backade upp affären, vi satte tydliga budgetar för evenemangen och vi jobbade stenhårt för att leverera roliga, unika evenemang med upplevelser i fokus. Medlemmarna skulle hela tiden vilja komma tillbaka nästa träff.

Idag, snart fyra år senare har ”grabbarna bakom konceptet” växt till ett bolag bestående av närmare tio personer. BEN arrangerar i år någonstans mellan 40-50 evenemang (vi håller såklart tummarna för 50), dem har totalt elva nätverksgrupper med olika inriktningar och totalt ca 600 medlemmar. Vilken fantastisk utveckling för både oss som kund men också som leverantör av ett supernätverk som vi alltid kommer vilja vara en del av.

BEN rib båt koncept och event

Business Event Network i korthet:
  • 11 nätverksgrupper
  • Ca 600 medlemmar
  • Arrangerar ca 45 event 2019
  • Arrangerar ca 160 Business Tables 2019
  • Finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås
  • Skapar förutsättningar för att ca 100 000 samtal/möten mellan olika människor äger rum varje år

Business Event Network säljer medlemsskap i nätverksgrupper om ca 50-60 personer per grupp. I varje grupp är man branschexklusiv. Målsättningen med träffarna är att i attraktiva miljöer skapa träffar där deltagarna får uppleva, skratta, dricka och äta gott i attraktiva miljöer. Vi vill bygga energi, positivism och en känsla av att vi bygger ett helt öppet forum där både problem och roliga historier är välkomna. Det ska helt enkelt vara en miljö som är förbannat enkel och trevlig att umgås i.

/Niklas Åström
VD & Grundare på Koncept & Event och nöjd medlem i affärsnätverket Business Event Network
niklas@konceptochevent.se
070 818 27 88

Niklas Åström BEN

koncept och event

Vi utmanar oss själva för att bygga moderna koncept som verkligen ska attrahera våra kunder. Vi utmanar våra leverantörer för att skapa kostnadseffektivitet. Vi gör det för att maximera värdet och kundnyttan av vår tjänst. Helt enkelt ett modernt erbjudande paketerat på ett effektivt sätt.

Vi är Sveriges effektivaste och modernaste eventbyrå.

Kontakta oss

WWW.KONCEPTOCHEVENT.SE

Viktor Ekström
Försäljningschef & Partner
Mobil: 070 570 56 40
Mail: viktor@konceptochevent.se

Niklas Åström
VD, Grundare & Kundansvarig
Mobil: 070 818 27 88
Mail: niklas@konceptochevent.se

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nationalmuseum söker behovsanställda eventmedarbetare
  • Digital Marknadsförare
  • KAM till Eventyr
  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

quality hotel friends solna

Digitala möten skapar ny efterfrågan

De mest efterfrågade konferenserna just nu är hybridmöten där deltagarna sitter i små grupper på olika platser och samlas på samma möte.
unnamed 64

Massvaccinering kan liknas vid ett stort publikt event som eventbolag är experter på

Här bjuder David Klint Le Pactes grundare och Managing partner på sina tankar om hur eventbolagen skulle kunna hjälpa till att klara av massvaccinering.
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.
Kaj Edanius, vd för Space Production

Space Production fyller på kassan och siktar på fygitala möten

Space Production AB tar in nytt kapital genom aktivt ägande och står nu starka att möta framtidens mötesbransch efter pandemin.
Hybridmötet står i fokus på Scandic.

85 hotell i Sverige utrustas för hybridmöten

Utrullningen påbörjas i januari och kommer att fortsätta under 2021.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

patrik olderius

Han är ny vd för Tjolöholms Slott

På nytt jobb

Han har ägnat sig åt destination- och affärsutveckling större delen av sin karriär. Nu ska han axla rollen som vd på Tjolöholms Slott.

johan eriksson

Han är ny vd för Vasaloppet

På nytt jobb

Han har arbetat på Vasaloppet sedan 2013 som bland annat sportchef och utvecklingschef. Nu ska han axla rollen som vd.

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Så räddade de verksamheten när allt stängde ner: ”Perfekt”

Annons

När fysiska möten begränsades drabbades deras populära kursverksamhet. Då tog Mariebergs Arkivbyrå hjälp av 7A med videokonferenser – och kunderna kom tillbaka.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff