eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-11-05 | Annons | Koncept & Event | Native

Story: Sakta men säkert börjar det faktiskt bubbla

Efter en mörk vår, en sommar av hopp och en sensommar av bakslag så börjar vi äntligen glimta lite ljus i tunneln. Handbromsen är ur och viljan att aktivera och engagera är åter. Det är ett steg i rätt riktning i en verklighet som inte är det vi brukade kalla för vardag och som troligen aldrig blir det vi tidigare kallat för ”normalt” igen.

Niklas Åstrom Koncept och event Eventeffect
På Bild: Niklas Åström

För åtta månader sedan fick jag det första samtalet från en kund angående Covid-19, ”Vad tror du, kan vi genomföra konferensen?”. Några dagar senare stod jag och min kollega Sara Shalabi utanför Art Factory, en riktigt häftig lokal i Porvoo utanför Helsingfors, vi skulle genomföra en två dagars kickoff. Det är dagen före genomförandet, trailern med teknik är på plats, jag och Sara sitter i möte med krögaren, vi är redo. Då kommer samtalet, ”Vi ställer in”.

Ironiskt nog tog det bara några minuter innan nästa samtal kom som gällde en konferens vi skulle genomföra i Barcelona två veckor senare, ”Vi ställer in”. De kommande veckorna var de mest devalverande veckorna jag upplevt som företagare. Telefonen ringde konstant, den har aldrig ringt så mycket. ”Vi ställer in”, ”Vi ställer in”, ”Vi ställer in”. På bara några veckor gick vi från att ha det bästa bokningsläget vi någonsin haft till flera månader med helt tomma böcker.

Dagarna gick till att diskutera avbokningsvillkor med både kunder och leverantörer, göra justeringar i teamet och permittera. Presskonferenserna avlöste varandra med nya paket, nya stöd, ändrat stöd osv. Tillväxtverket sa en sak ena dagen, en annan sak nästa dag. Det jag kommunicerade till personalen ena dagen, fick jag ändra nästa.

Försökte skapa en bild av läget i eventbranschen

Vi kämpade stenhårt med att få tag på våra kunder och prata med leverantörer för att försöka skapa oss en bild av läget. Vad händer? Hur ser ni på framtiden? Blir det en sommarfest? Hur tänker ni kring höstkonferensen? Planerar ni att genomföra resan? Det tydliga beskedet var att man inte visste men att handbromsen, den var i. Vi funderade, vart finns horisonten? Om det är något jag verkligen har lärt mig av den här pandemin, så är det att allt jag trott om just pandemin alltid varit fel. När allt stod som mest stilla så var det enda som rörde sig den där horisonten, och vi kan nog konstatera att den fortfarande rör på sig.

När den värsta ”avbokningsanstormningen” lagt sig, vi är nu någonstans i början av april, började vi på allvar diskutera de digitala alternativen. Vi tog fram vårt eget koncept Live & Dine som kom att bli ett väldigt starkt koncept och som jag tror hjälpte till att ge det ”digitala eventet” ett ansikte. Ett ansikte som i vad det faktiskt kunde innebära att producera i en studio. Bakgrunden till Live & Dine var just att vi funderade kring vad vi kunde göra för att skapa engagemang kring den digitala kommunikationen som distribueras via studion. Vi gör än idag många Live & Dine-körningar men de flesta förfrågningarna kring konceptet landar i något mer individuellt för just den kunden.

Vårt digitala erbjudande för aktiviteter, kundevent, webinarier och möten

Vi jobbade hårt med att få ut konceptet och vårt digitala erbjudande under maj och juni och till slut lyckades vi få ihop ett par gig innan det var dags för midsommar och semestrar. Ett inställt Almedalen var ytterligare en rejäl smocka, för att inte prata om den där telefonen som började gå varm igen, nu var det hösteventen som skulle bokas om eller av istället. Men under sommaren började det så smått ljusna lite och det öppnades dialoger, jag tror att kunderna började landa i hur deras egen verksamhet förändrats och kunde börja se framåt igen.

Hösten har verkligen tagit fart i vår studio och nu genomför vi kontinuerligt flera uppdrag i veckan, det är alltifrån Employer Brandning-aktiviteter till konferenser, kundevent, webinarier och investerarmöten. Det fantastiska med digitalt och studioevent är att det börjar bli en kanal, en kanal med enorma möjligheter. Vi har gjort en hel del produktioner nu under hösten som jag kan garantera aldrig kommer bli fysiska igen.

Utveckling och nytänkande har forcerats fram

Att kunna sända digitalt gör att det blir lättare att öka räckvidden i sitt budskap då det inte finns några antalsbegränsningar, det minskar också resandet vilket både är kostnadseffektivt och bra för miljön och det skapar en tillgänglighet som kommer underlätta massor för deltagare. Tänk att sitta på sitt kontor och titta på sin skärm istället för att viga en hel dag eller ibland flera dagar inklusive resande för att fysiskt ta del av olika budskap. Självklart finns det massor av andra, framförallt sociala, fördelar med att träffas fysiskt och många event kommer såklart att återgå till att vara fysiska. Men möjligheten till mixen, den är spännande.

Pandemin har också forcerat fram att vi, och många andra, behövt utvecklas inom och tänka nytt, vi har behövt bli mycket mer produktionsfokuserade och vårt erbjudande och våra kompetenser har breddats rejält. Något vi ska se till att dra nytta av i framtiden. Vi kan mer och våra kunder kommer vilja köpa flera tjänster av oss, det är en möjlighet. I slutändan är det precis vad kriser skapar, det skapas möjligheter. Marknadsandelar rör sig, momentum byts, resurser flyttas. I slutet av dagen är det den modige, innovative och lösningsfokuserade som kommer vinna. Där ska vi se till att vara när vi kommer ut på andra sidan. Det är en lång väg kvar att vandra – men nu bubblar det i alla fall igen.

Niklas Åström
CEO, Creative Director & Founder
070 818 27 88

koncept och event

Vi utmanar oss själva för att bygga moderna koncept som verkligen ska attrahera våra kunder. Vi utmanar våra leverantörer för att skapa kostnadseffektivitet. Vi gör det för att maximera värdet och kundnyttan av vår tjänst. Helt enkelt ett modernt erbjudande paketerat på ett effektivt sätt.

Vi är Sveriges effektivaste och modernaste eventbyrå.

Kontakta oss

WWW.KONCEPTOCHEVENT.SE

Viktor Ekström
Försäljningschef & Partner
Mobil: 070 570 56 40
Mail: viktor@konceptochevent.se

Niklas Åström
VD, Grundare & Kundansvarig
Mobil: 070 818 27 88
Mail: niklas@konceptochevent.se

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet
  • Verkställande direktör till Svenska Möten
  • Projektledare till PassionLab
  • Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

Svenska Möten om pandemilagen

Det här innebär pandemilagen för hotell – och konferensanläggningar

Hur många deltagare får företag samla till slutna möten på konferensanläggningar? Svenska Möten tagit fram ett material som hjälper hela industrin att navigera rätt när den nya pandemilagen börjar gälla.
jonkoping

Jönköping växer som mötesplats

Nu är byggnationen av nya Science Park Towers igång. Med sitt centrala läge och som granne till Jönköping University, kommer Science Park Towers att vara en självklar mötesplats där entreprenörskap och innovation möter utbildning och kunskap.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”
stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

uppsala konsert kongress

Uppsala Konsert & Kongress tar in två nya talanger

På nytt jobb

Uppsala Konsert & Kongress fick en ny ägaridé tidigare i år och för att möta denna gör nu bolaget en rad satsningar inom flera områden.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

covidcleanrmecafe

Runö Möten & Events är CovidClean-certifierade

Annons

Att Covid-19 kommer påverka oss under överskådlig framtid står helt klart, och att säkerheten och hälsan för våra gäster och vår personal alltid prioriteras är en självklarhet. För att hantera det har vi på Runö Möten & Events utvecklat rutiner och arbetssätt för att följa dom lagar och rekommendationer som gäller under den pågående Coronapandemin.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff