eventeffect.se
Lars_Aggestedt

Lars Aggestedt skapar säkra möten med uteaktiviteter och avskildhet

Hallå där...

Fysiska möten spelar fortfarande en viktig roll och numer inkluderar vi gärna uteaktiviteter på våra konferenser och möten. Lars Aggestedt, hotelldirektör på Krägga Herrgård, berättar om konferensgästernas förändrade beteende. 

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Rider
    • Sture
    • Inadra
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-08-05 | Annons | Koncept & Event

Story: Våren 2020 och Live & Dine

För sex månader sedan hade vi snällt passat en förfrågan om ett digitalt event vidare till någon annan aktör. Efter den här våren och nu med facit i hand hade vi väldigt fel om oss själva. Skam den som ger sig, vi kan ju det här också.

Om jag enkelt beskriver vårt värde så är Koncept & Event en byrå som levererar minst lika bra som konkurrenterna men vi gör det genom en mer kostnadseffektiv lösning. Vi skapar alltid samma kundnytta men erbjuder den till ett bättre pris. Den enkla beskrivningen stämmer, det gör den absolut, men den är samtidigt långt ifrån hela sanningen om vår fulla kompetens.

Förra året genomförde vi en god bit över 300 uppdrag, vilket är riktigt coolt i sig, men framförallt producerade vi fler event av större dignitet och med högre omsättning än tidigare. Det jublade vi såklart stort över men pengarna i kassan får ändå stryka på foten då värdet på utvecklingen av våra resurser, vår produkt och vårt erbjudande är den mest värdefulla intäkten för framtiden. Under våren var det planerat att vi skulle genomföra en handfull dussin event och därtill hade vi uppdrag utomlands värda massor, mycket och mer än så men framförallt var det många omfattande, långtgående och utvecklande uppdrag, för Koncept & Events räkning, som inte kunde genomföras. Den erfarenhet vi förlorar där är nog den tuffaste förlusten för oss, som team och familj, på vår eventbyrå. Jag, precis som hela bolaget, hyser givetvis också stor respekt för våra kunders problematik och vill rikta ett stort tack till våra kontaktpersoner för hur ömt vi tillsammans lyckats vårda de extrema situationerna och hittat bästa möjliga lösning.

Att proklamera ovan blir lättare för mig eftersom jag vet att vi står starka ekonomiskt, jag vet att företaget alltid har drivits och styrts med en sund inställning och med fokus på framtiden. Vi står starka nu för att vi varit riktigt bra sedan start och alltid varit beredda att ta jobbet. Med det sagt är jag respektfullt medveten om effekterna av uteblivna intäkter, tro inget annat, för utan intäkter har vi förstås ingen framtid hur mycket vi än vill, hur innovativa vi än är och hur hårt vi än jobbar.

Enligt de internt överenskomna bullets den här texten skulle bygga på så är de tre första styckena en tydlig “solo ride”, vilket absolut inte är ett medvetet negligerande av vad jag egentligen ska skriva om (vägen fram till vårt digitala koncept Live & Dine), utan det handlar såklart om att de egna intrycken och tankarna tar över när man ska berätta och redogöra för en annorlunda, utvecklande, nervös, osäker, innovativ, spännande och utmanande vår som anställd på en eventbyrå. Men nu så.

Vi måste såklart fortsätta handla av varandra och vi ska fortsatt aktivera, inspirera och engagera inom team, avdelningar, arbetsplatser, hela branscher och gentemot kunder. Oavsett hur man väljer att göra det så är kommunikation ett måste, men glöm inte att kommunikation och information utan interaktion inte har mycket att bygga vidare på. Det leder oss tillbaka till ingressen för den här storyn (ursäkta att du behövt läsa ända hit för det) och det är just några ord vår VD säger rakt ut i mitten på april som får vinden att vända för oss. Mitt i alla avbokningar, ombokningar och allt annat bolagsmässigt strul hörs de optimistiska orden; “Nu har jag det!”.

800x300px mailutskick 4 800x300 1

Vi vägrade erbjuda en nyckel till en studio, med fin utrustning men utan koncept och innehåll, i utbyte mot en faktura. Efter att branschledande sajter informerade om att det fanns 30 (trettio!) studios tillgängliga för “digitala event” gick vi äntligen live med vår take på digital information i kombination med det vi alltid levererat; kommunikation, aktivitet, engagemang och gemenskap. Vilket var Live & Dine.

Live & Dine är ett digitalt Employer Branding-event där kunden håller i en business update, en paneldebatt eller annat önskat upplägg för att dela information innan en matlagningsaktivitet drar igång. Det kan göras från vår studio eller från annan extern plats, vi har också rullat en del förinspelat material och även kopplat in samtal via Zoom och FaceTime till studion. På vårt kontor, där vi bygger upp studion (big up till vår hyresvärd Hitta.se! och alla kontorskollegor på St Eriksgatan 121), med avancerad teknik och skillad personal från Mevida leder de välrenommerade kockarna, Jens Dolk och Hanna Normark, deltagarna som lagar en trerättersmeny hemma i sina egna kök. Vår programledare och en moderator sköter samtidigt integrationen med deltagarna då alla kan ställa frågor direkt in till studion. Matkassarna med alla ingredienser har vi såklart levererat hem till dörren dagarna innan eventet och det är K-Märkt i Garnisonen som hanterar och packar alla kassar åt oss.

800x300px mailutskick 3 800x300 1

Innan vi jobbade fram upplägget med K-Märkt hade vi diskussioner med några av de största aktörerna på matvaror-hem-till-dörren-marknaden men det föll egentligen alltid på att det inte kunde göras flexibelt och tidseffektivt nog. Vi behövde beställa 5-6 veckor innan eventet och det blev förstås helt tokigt för oss, vi ville komma igång direkt och siktade snarare på att genomföra den första livesändningen max 3-4 veckor från där och då. Vår befintliga relation i form av eventköpare hos Jens och Hanna på K-Märkt hjälpte förstås till men det slutade med att vi nu stänger onlinebokningen på våra kundanpassade eventsajter en vecka innan det ska lagas mat. Det är riktigt, riktigt bra sett till hur det såg ut initialt och just den segern ska tillskrivas vår VD och Creative Director Niklas Åström som verkligen inspirerat, gått i bräschen och lett våra styrkor under affärsutvecklingen av Live & Dine, men också vår take på digitala evenemang i stort.

digitalt virtuellt event konceptochevent 9 1 800x449 1

Någon månad innan dess hade det allra mesta kastats omkull, vi visste att ett helt gäng av våra största uppdrag för våren hade blivit eller skulle bli inställda och vi förstod att konsekvenserna skulle bli fler, större och mer omfattande. Men förhoppningsvis inte, helst inte. Mitt i uppdagandet av pandemin slogs vi så hårt för vår tjänst att vi lyckades bygga om en samlad konferens med gäster från hela norden, på mindre än en vecka, till ett hybridevent där konferensen skulle streamas live från original-location i ett land till venues i de tilltänkta resande gästernas hemländer. Det må ha fallit på mållinjen tillslut men lösningen vittnar om mycket som är positivt med Koncept & Event, och de grymma resurser vi sitter på, som spelare i en eventbransch som ingen kan veta var den är på väg. Externt kan vi inte göra så mycket mer av det uppdraget än raderna ovan men internt betyder det mycket för oss och visst är det väl så att alla erfarenheter är just erfarenheter, oavsett natur.

digitalt virtuellt event konceptochevent 3 1 800x449 1

Under kvartal två förra året hade vi ganska precis 100 uppdrag i kalendern men vid det här laget stod det väldigt klart att 2020 blir en resa för sig. Vi var beredda att utföra nya och annorlunda uppgifter och vi var ju såklart redo att göra vad som än krävdes för att anpassa oss till situationen. Vi körde runt med våra elbilar och levererade matkassar istället för att ta emot hundratals gäster simultant på olika ställen i city. När vi stod där i vår specialbyggda studio på kontoret i början av maj, när de sista sekunderna räknade ner, hade vi fortfarande aldrig någonsin genomfört ett digitalt evenemang. Vi både tvingades och behövde lära oss något nytt på vägen och tillsammans med partners och erfarna underleverantörer har vi tagit ett stort steg in på den nya spelplanen.

digitalt virtuellt event konceptochevent 1 1 800x449 1

Det vi inte kunde vara säkra på, samtidigt som vi hoppades mycket, var att det skulle sända precis rätt signaler till kunder och prospekt och ge det gensvar på sajten, i inkorgen och på SoMe som vi upplevt sedan premiären och framåt. Vi ville såklart berätta att vi kan hantera och erbjuda digitala event och att vi gör det minst lika bra som konkurrenterna och minst lika bra som våra tidigare ordinarie tjänster även fast förutsättningarna är andra. Nu räknar vi på och pitchar för alla möjliga digitala uppdrag, både helt nya förfrågningar men också redan signade uppdrag där vi och kunden tänker om, anpassar och skapar nytt.

Vi må ta emot fler förfrågningar än någonsin för just digitala evenemang men vår verksamhet är fortsatt långt ifrån ordinarie. Allt annat är en glorifiering. Vi har ritat en plan för flera olika scenarier och hoppas fortsatt på bättre tider men samtidigt är vi helt säkra på att det aldrig kommer bli som förut. Oavsett hur förutsättningarna ser ut är vi redo för det nya normala. Vi ger oss inte. Skam den som ger sig, var det.

Trevlig sommar!

Fredric Gustafsson
Head of Marketing & Art Director
fredric@konceptochevent.se
0735220024

koncept och event

Vi utmanar oss själva för att bygga moderna koncept som verkligen ska attrahera våra kunder. Vi utmanar våra leverantörer för att skapa kostnadseffektivitet. Vi gör det för att maximera värdet och kundnyttan av vår tjänst. Helt enkelt ett modernt erbjudande paketerat på ett effektivt sätt.

Vi är Sveriges effektivaste och modernaste eventbyrå.

Kontakta oss

WWW.KONCEPTOCHEVENT.SE

Viktor Ekström
Försäljningschef & Partner
Mobil: 070 570 56 40
Mail: viktor@konceptochevent.se

Niklas Åström
VD, Grundare & Kundansvarig
Mobil: 070 818 27 88
Mail: niklas@konceptochevent.se

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vara Konserthus söker konferens- och eventansvarig
  • Branschens bästa inom försäljning och bokning
  • Sundsgården söker en Hotell & konferenschef
  • Workplace Manager
  • Deloitte söker videoproducent

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

Eventbyrå

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke – DIVISION.

HOMAGE 18515

Uppstickaren Homage vinner Carlsberg

Affärer

Brand Experience-byrån Homage är en av tre byråer som vunnit Carlsberg Sveriges eventbyrå-upphandling.

Marten D Annette M Niclas R

Eventyr fortsätter växa – här är senaste rekryteringen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventyr kunde strax innan årsskiftet berätta att de anställt kommunikationsstrategen Martin Lee som Content Strategist. Nu inleds året med ytterligare en stark rekrytering inom området för att möta marknadens ökade efterfrågan. Ny Content Producer på Eventyr blir Annette Mörk.

Mest läst

Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.
Rikard Skärebo och Anette Ternström-Andersson, Stockholmsmässan samt Hansi Sundström, Workman Event

Workman Event ny partner till Stockholmsmässan för mattentreprenad och eventproduktion

Som resultat av en riktad upphandling har Stockholmsmässan skrivit avtal med Workman Event avseende mattentreprenad och eventproduktion. Valet av ny leverantör gjordes noggrant och i enlighet med Stockholmsmässans interna riktlinjer. Tillsammans med övriga omsorgsfullt utvalda leverantörer, blir Workman Event en viktig partner i Stockholmsmässans anpassade produktionsmodell.
Konferensansvarig Vara Konserthus

Konferens- och eventansvarig på Vara Konserthus

Vill du vara med och skapa kreativa möten mellan människor som ger energi och engagemang? Då skall du söka tjänsten som konferens- och eventansvarig på Vara Konserthus.
SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke - DIVISION.
Fredrik Annell Berger VD for Expo Stories AB

Expo Stories lanserar 12 mässor i fyra städer

Expo Stories är en modern nationell mässarrangör som går i fronten för att digitalisera mässupplevelsen. Vi tror på behovet av att fortsatt mötas fysiskt men är övertygade om att det går att göra på ett mer effektivt sätt med hjälp av digitala hjälpmedel och strukturerade processer.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Compodium

Compodium skalar upp med fyra och har fokus på att anställa ytterligare femton

På nytt jobb

I linje med Compodiums strategi att accelerera bolagets omsättning och skala upp organisationen har Compodium förstärkt sin organisation. Lin Eriksson Nordström har tillträtt som marknadschef i januari tillsammans med Magnus Godin, produktägare och utvecklingsansvarig samt Johan Morin och Lucas Lundqvist som stärker upp utvecklingsteamet samt säljorganisationen.

Isabelle Bergqvist

Isabelle Bergqvist till BANG

På nytt jobb

Kommunikations och eventbyrån BANG, Brand Arena Nordic Group rekryterar och anställer Isabelle Bergqvist som produktionsledare.

Lule Gashi

Hexanova Events utvidgar med två nya medarbetare

På nytt jobb

Hexanova Events har nyligen gjort två rekryteringar, Lule Gashi och Ola Lundquist.

Gästskribenter

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

christmas show mingelrum

Så genomför du en digital julfest

Annons

The Wondrous & Digital Christmas Show är ett helt nytt sätt att anordna julfest, helt anpassat efter hur många arbetar idag. Denna julen kommer ju inte bli som alla andra, vi kommer inte äta julbord som förut, vi kommer inte ha julfester som förut och våra organisationer kommer även ha problem att nå ut till sina anställda med en julhälsning. Genom att göra julfesten digital kan ni samla hela personalen på ett och samma ställe utan risk för trängsel eller smittspridning.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff