I oktober 2020 tar Dubai över stafettpinnen från Milano som värdstad för nästa upplaga av världsutställningen, som pågår till april 2021. Temat för utställningen är ”Connecting Minds – Creating the Future” med fokus på tre områden; möjligheter (opportunity), mobilitet (mobility) och hållbarhet (sustainability).
Genom att som svenskt företag medverka på Expo 2020 ges man möjligheten att nå ut till kunder inte bara i gulfområdet utan hela världen. Men att arrangera ett event under utställningen kräver sina förberedelser.
– Det finns mycket saker man måste ha koll som utställare på en av världens största mässor, inte minst då Förenade Arabemiraten som nation skiljer sig en hel del både regulativt och kulturellt. Men med ett lokalt kontor i Dubai sedan många år och lång erfarenhet av sådana här typer av evenemang har vi stenkoll på vad du som utställande företag måste veta, säger Oskar Gillström, Corporate Director på MCI Scandinavia.
Här är Oskar Gillströms tips på saker att tänka på inför ni drar igång;
- Ta reda på vad som gäller kring regler och bestämmelser – både på nationell och mässnivå. Bra att veta till exempel är det är UPS som transporterar allt inne på området.
- ATA-carnet – ett internationellt tullpass som kan användas för varor som tillfälligt ska exporteras till länder utanför EU och som gör det smidigare, enklare och snabbare vid tullförfarandet och gränspassagen. Med ett ATA-carnet behöver ni inte fylla i utländska tulldokument vid gränspassage och lämna någon deposition hos den utländska tullen.
- Logistik och säkerhet – tänk till exempel noga igenom allt som rör logistik och fixa en mellanlagringsplats då det inte finns något lokalt lager i den svenska paviljongen.
- Boende och resor – med 192 deltagande länder gäller det att tänka på detta i tid!
- Pass och visum – för nordiska medborgare utfärdas turistvisum direkt vid ankomst till Förenade Arabemiraten och gäller i 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Tänk på att passet måste vara giltigt i minst sex månader efter datum för utresa. Tillfälliga och provisoriska pass accepteras inte.
Inte för sent att hoppa på
Den globala eventbolaget MCI Scandinavia är officiell sponsor till den svenska satsningen för Expo 2020 – The Forest. Enligt Oskar Gillström på MCI Scandinavia är det ännu inte för sent för företag medverka som utställare och genomföra möten och events på plats. För att underlätta för företag som önskar delta har de tagit fram erbjudandet “Concept Store”, där MCI Scandinavia löser allt från planering, produktion till genomförande.
– Det enda ni behöver göra är att bestämma er för att vara en del av den kanske mest storslagna och fullmatade Expo-upplevelsen någonsin, så löser vi resten! avslutar Oskar Gillström.
Är du intresserade av att veta mer hur ert event kan se ut på Expo 2020?
Vi hjälper er gärna att göra ett lyckat event i Dubai, välkommen att anmäla ert intresse så kontaktar vi er! För intresseanmälan, besök https://allinone2020.se/.