eventeffect.se
Fotografen: Vikten av visuell kommunikation

Fotografen: Vikten av visuell kommunikation

Hallå där...

När Marie-Therese gick sista terminen på 4-årig teknisk linje sommarjobbade hon hos en fotograf vilket blev vändpunkten för Marie-Therese då hon valde att inte fullfölja sin plan efter avslutade studier. Hon bytte spår till att bli fotograf i stället. Här guidar hon oss varför den visuella kommunikationen är så viktig för dig och ditt företag.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2020-03-02 | Annons | MCI Scandinavia AB

Så lyckas du med ditt event på Expo 2020

I år äger världsutställningen Expo 2020 rum i Dubai - ett ypperligt tillfälle att nå ut och visa upp sitt företag, produkt och tjänster. Men för att lyckas med sitt event finns det en hel del saker att tänka på. MCI Scandinavia delar här med sig av sina bästa tips för ett lyckat event på Expo 2020 Dubai.

Så lyckas du med ditt event på Expo 2020

I oktober 2020 tar Dubai över stafettpinnen från Milano som värdstad för nästa upplaga av världsutställningen, som pågår till april 2021. Temat för utställningen är ”Connecting Minds – Creating the Future” med fokus på tre områden; möjligheter (opportunity), mobilitet (mobility) och hållbarhet (sustainability).

Genom att som svenskt företag medverka på Expo 2020 ges man möjligheten att nå ut till kunder inte bara i gulfområdet utan hela världen. Men att arrangera ett event under utställningen kräver sina förberedelser.

– Det finns mycket saker man måste ha koll som utställare på en av världens största mässor, inte minst då Förenade Arabemiraten som nation skiljer sig en hel del både regulativt och kulturellt. Men med ett lokalt kontor i Dubai sedan många år och lång erfarenhet av sådana här typer av evenemang har vi stenkoll på vad du som utställande företag måste veta, säger Oskar Gillström, Corporate Director på MCI Scandinavia.

Här är Oskar Gillströms tips på saker att tänka på inför ni drar igång;

  • Ta reda på vad som gäller kring regler och bestämmelser – både på nationell och mässnivå. Bra att veta till exempel är det är UPS som transporterar allt inne på området.
  • ATA-carnet – ett internationellt tullpass som kan användas för varor som tillfälligt ska exporteras till länder utanför EU och som gör det smidigare, enklare och snabbare vid tullförfarandet och gränspassagen. Med ett ATA-carnet behöver ni inte fylla i utländska tulldokument vid gränspassage och lämna någon deposition hos den utländska tullen.
  • Logistik och säkerhet – tänk till exempel noga igenom allt som rör logistik och fixa en mellanlagringsplats då det inte finns något lokalt lager i den svenska paviljongen.
  • Boende och resor – med 192 deltagande länder gäller det att tänka på detta i tid!
  • Pass och visum – för nordiska medborgare utfärdas turistvisum direkt vid ankomst till Förenade Arabemiraten och gäller i 90 dagar under en 180-dagarsperiod. Tänk på att passet måste vara giltigt i minst sex månader efter datum för utresa. Tillfälliga och provisoriska pass accepteras inte.
Inte för sent att hoppa på

Den globala eventbolaget MCI Scandinavia är officiell sponsor till den svenska satsningen för Expo 2020 – The Forest. Enligt Oskar Gillström på MCI Scandinavia är det ännu inte för sent för företag medverka som utställare och genomföra möten och events på plats. För att underlätta för företag som önskar delta har de tagit fram erbjudandet “Concept Store”, där MCI Scandinavia löser allt från planering, produktion till genomförande.

– Det enda ni behöver göra är att bestämma er för att vara en del av den kanske mest storslagna och fullmatade Expo-upplevelsen någonsin, så löser vi resten! avslutar Oskar Gillström.  

Är du intresserade av att veta mer hur ert event kan se ut på Expo 2020?

Vi hjälper er gärna att göra ett lyckat event i Dubai, välkommen att anmäla ert intresse så kontaktar vi er! För intresseanmälan, besök https://allinone2020.se/.

mci

When people come together magic happens!

Kontakt:
Oskar Gillström
oskar.gillstrom@mci-group.com
Telefon: +46707592116

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Informationsteknik söker en projektledare till Systeminstallation i Göteborg
  • Business Development Manager – Eventomatic
  • Evenemangspersonal till evenemangsbyrån robot
  • Produktionsledare Projektledare till evenemangsbyrån robot
  • Säljare – evenemangsbyrån robot
  • Säljande junior projektledare till Byrå Femtiotvå

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Eventbyrå

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Passion Lab blir ny partner och kommunikationsbyrå till Svensk Innebandy

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån Passion Lab blir ny strategisk och kreativ byråpartner till Svensk Innebandy och väljer samtidigt att gå in som nätverkspartner. Tillsammans ska parterna nu fortsätta att öka intresset för sporten såväl som bygga engagemanget för hemma-VM 2024 i Malmö.

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

LIWLIG förvärvar dansk eventbyrå och växer till en 100 miljoner euros eventkoncern

Affärer

Nordens största eventkoncern LIWLIG slutför milstolpe i nordisk expansion genom att förvärva danska eventbyrån Welcome A/S. Förvärvet tar hållbara events till den danska marknaden och möjliggör mer omfattande eventtjänster för sina kunder.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.
Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Välkommen till Mötesbaren den 26 januari på Epicenter Stockholm

Den första Mötesbaren för året hålls på Epicenter i Stockholm, Nordens första innovationshus. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av anläggningen. (Över 150 anmälda, fortfarande några platser kvar!)
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Branschfolk

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Helena Wennerström

Staden vid sundet har varit kärnan i Helena Wennerströms yrkesliv

Branschfolk

Sedan Helena Wennerström flyttade till Helsingborg på 90-talet så har staden varit ett återkommande tema i hennes yrkesliv. Med ledande roller på Helsingborgs Dagblad, Väla Köpcentrum och HIF så har hon staden i sitt hjärta.

Folk i karriären

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

Dan Allen blir projektledare på Visit Umeå

På nytt jobb

Från den 18 januari är Dan Allen, välkänd företagsprofil som drivit den populära restaurangen Root Tavelsjö, anställd projektledare för projektet Västerbotten Sweden på Visit Umeå. Under 3 år ska han tillsammans med representanter från hela Västerbotten arbeta för en internationalisering av regionens besöksnäring.

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

Ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa

På nytt jobb

Ulrika Bergström blir ny hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa då nuvarande direktör, Christian Madsen tar en central position som affärsområdeschef för Hotell & Möten inom Sabis. Sabis driver destinationerna: Smådalarö Gård Hotell & Spa, Krusenberg Herrgård och Fågelbrohus.

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

Informationsteknik fortsätter rekrytera välkända namn

På nytt jobb

På kort tid har flera välkända personer anslutit till Informationsteknik och nu ytterligare tre personer till teamet i Stockholm.

Gästskribenter

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Annons

Pandemin har satt nya krav på företag och medarbetare. Här berättar experten hur du skapar rätt känsla på jobbet – och bygger lönsamhet.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff