eventeffect.se
Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Hallå där...

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Destinationsutveckling
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Uthyrning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • Eventyr Nine Yards
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Cirkus Venues
    • Fotografiska
    • Radisson Hotels
    • Octanorm
    • Bookabus.com
    • Lyyti
    • Adapt
    • Space
    • Meetly
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

2020-11-03 | Mercell | Annons

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag
CPV-koder – vad är det och varför behöver du känna till dem?

CPV-koder är ett gemensamt europeiskt ramverk för att kategorisera varor och tjänster inom offentlig upphandling. Syftet med CPV-koderna är att standardisera beteckningarna som uppdragsgivarna använder för att beskriva vad kontrakten ska omfatta. Genom att gruppera anbudsförfaranden efter olika CPV-koder blir det enklare att söka efter intressanta upphandlingar.

CPV-koderna börjar med ett tal och följs av en beskrivning. Koderna har en struktur där den översta nivån har många undernivåer. Ju fler nollor i koden, desto mer generell är den. Vi rekommenderar därför att du tar dig tid att identifiera de mest relevanta koderna för ditt företag, så att du kan söka på CPV-koder i stället för ord och begrepp som uppdragsgivarna använder i upphandlingsbeskrivningarna. Men se upp! Var försiktig när du söker efter upphandlingsannonser. Du bör bara använda CPV-koder eller sökord var för sig annars riskerar du att sökfiltret ger färre träffar. Du kan också använda Mercell för att få en överblick av den potentiella marknaden och kommande upphandlingar genom våra mejluppdateringar.

Bevakning: förhandsmeddelanden, kommande upphandlingar och utgående avtal

Med en bevakningstjänst slipper du lägga dyrbar tid på att söka efter aktuella upphandlingar och kan använda tiden till andra och mer produktiva uppgifter.

Få tillgång på aktuella ramavtal här

Du missar heller inte möjliga upphandlingar, och du får ett meddelande så snart upphandlingen publiceras. Förutom att spara tid får du mer tid att jobba med anbudet. Mercells bevakningstjänster kan också ge dig information om utgående avtal.

Jo, det stämmer. Du får en avisering när ett avtal mellan en uppdragsgivare och en av dina konkurrenter är på väg att löpa ut. Detta ger dig goda möjligheter att ta kontakt med uppdragsgivaren redan när de börjar planera nästa upphandling.

Välj en strategi, hur ska du vinna upphandlingen?

Grunden för en anbudsstrategi ligger i tilldelningskriterierna. Det är dessa som uppdragsgivaren kommer att använda för att utse en anbudsvinnare. Tänk på att kontrollera viktningen mellan kriterierna.Ska du lägga dig på ett lågt pris och satsa på att få höga poäng på priset, men lågt på kvalitet? Det kan fungera när priset är högt viktat. Eller ska du satsa på att bli branschens Rolls-Royce och fokusera på hög kvalitet och högt pris? Det kan kanske fungera när kvalitet är högt viktat i förhållande till priset.

Var lite kritisk när det gäller vilken upphandling du ska lägga tid på. Det är ingen idé att lämna anbud på måfå. Ha i stället koll på vilka upphandlingar som ditt företag har en verklig chans att vinna.

Inled en dialog med aktuella kunder i upphandlingar

Tvärt emot vad många tror så är det inte förbjudet att kontakta aktuella kunder i den offentliga sektorn. Många inköpare är genuint intresserade av att göra bra inköp och vill lära känna marknaden. Du behöver alltså inte vara rädd för att ta kontakt med potentiella beslutsfattare i den offentliga sektorn för att informera dig om marknadssituationen och vad de eventuellt efterfrågar och saknar på dagens marknad.

Till exempel har de flesta kommuner en lista över anställda på hemsidan och du har därför möjlighet att hitta både telefonnummer och e-postadress till personer i organisationen som arbetar inom ditt fackområde. Men du bör gå försiktigt fram. När du är ute för att sondera terrängen bör du inte presentera dig och fyra av hisspresentationen det första du gör.

Presentera dig och säg var du arbetar, och berätta att du vill orientera dig om marknaden. Glöm inte att du bara är ute efter att lyssna på uppdragsgivarens utmaningar, och om personen du kontaktar anser att marknaden saknar något. Lyssna och lär.

Om du får reda på att uppdragsgivaren planerar en upphandling inom ditt segment har du nu möjlighet att lämna några synpunkter och bidra till att skapa ett förtroende för ditt företag och dina lösningar.

Tänk på att även om uppdragsgivaren inte känner till ditt företag sedan tidigare, så känner de garanterat till en eller flera av dina konkurrenter. Många leverantörer upplever också att vinstchanserna är mycket högre i upphandlingar där de har varit med i bilden innan upphandlingen publicerades än i upphandlingar där de inte har haft samma möjlighet.

Vem fattar besluten i anbudsförfaranden?

Detta är en fråga som inte så många tänker på, men när anbuden i en upphandling ska utvärderas kan det antingen vara många personer inblandade eller så kan det vara en enskild handläggare som utvärderar och bestämmer vem som vinner kontraktet.

Du bör därför försöka skaffa dig en inblick i beslutsprocessen och ta reda på vem som till slut avgör valet av leverantör. Är det en grupp eller en jurist? Är inköparen eller gruppen kompetent nog att utvärdera anbudens fackmässiga innehåll?

Om det är en grupp med fackkunniga personer som ska utvärdera anbuden är chanserna goda till en bra utvärdering av anbudens kvalitativa egenskaper.

Skapa bra anbudsrutiner

Att skriva anbud och besvara alla krav är ofta en omfattande uppgift. Om ni är flera i företaget som har olika kompetenser och fackområden är det bra att sätta ihop ett anbudsteam där var och en har sina uppgifter.

Men ett team är inte tillräckligt. Ni måste se till att alla i teamet har en gemensam förståelse för vad som behövs för att vinna ett anbud. Det kan mycket väl vara så att Sofi är duktig på teknisk dokumentation, men om uppdragsgivaren inte förstår vad hon skriver så hjälper det ju inte hur duktig hon är.

Skapa bra rutiner och se till att dokumentationen som ni upprättar är lättillgänglig och kan återanvändas i flera upphandlingar. Se till att ni har ett bra system för arkivering av dokumentationen, så att ni inte behöver lägga värdefull tid på att leta efter gamla dokument. Gör checklistor där alla uppgifter har en tidsfrist och en ansvarig. Det låter kanske som mycket besvär och arbete, men vi lovar att ni sparar tid längre fram. Bra rutiner är nyckeln till bättre anbudssvar, ökade vinstchanser, fler kontrakt och mer pengar.

Men om vi inte är kvalificerade?

Stränga krav är ofta ett hinder för många att delta i offentliga upphandlingar. Många känner sig utestängda från den offentliga marknaden eftersom man inte har de rätta referensuppdragen som krävs för att delta. Utan uppdrag, inga referenser.

I sådana fall kan du samarbeta med andra företag som har de nödvändiga kvalifikationerna. Du kan till exempel slå dig ihop med ett enmansföretag med specifik nyckelkompetens så att ni tillsammans blir kvalificerade. Detta kan gagna båda parter, och kan bli starten på ett givande samarbete som gör att båda får möjlighet att växa.

Vad gör du om du förlorar en upphandling?

Alla kan inte vinna, det finns trots allt bara en pallplats, och till en början kommer ni antagligen uppleva att ni förlorar fler upphandlingar än vad som känns rättvist.

Då är det viktigt att ta reda på varför ni faktiskt förlorade. Läs noga igenom brevet från uppdragsgivaren för att förstå vad som behöver förbättras till nästa gång. Skaffa dig kunskap om konkurrenternas fördelar, och hur ni kan matcha dessa på ett bättre sätt i nästa upphandling.

Behåll kunden – tänk nytt vid nästa upphandling

Det är inte säkert att ni är en sämre anbudslämnare än konkurrenterna, men ni kanske inte fick fram budskapet på ett bra sätt. Kanske fokuserade ni för mycket på förhållanden som ni anser vara en fördel för kunden, medan uppdragsgivaren har lagt vikt vid andra saker i anbuden. Kontrollera därför tilldelningskriterierna innan ni skriver anbudet.

Det är inget som hindrar att ni kontaktar uppdragsgivaren och ber om mer information om tilldelningen, men vänta gärna tills tidsfristen för avtalsspärren har löpt ut och kontraktet är tecknat. Då kanske uppdragsgivaren kan vara lite mer öppen och ge konkret feedback på anbudet eftersom det inte längre är någon risk för att ni ska överklaga och skapa problem för uppdragsgivaren. Använd er av denna information; den är värdefull när ni ska skriva anbud i nästa upphandling.

Sammanfattning

Det finns många företag som har vuxit tack vare upphandlingsmarknaden och, som nämnts ovan, är nyckeln till framgång att:

  • Skaffa sig en inblick i marknadsmöjligheterna. Söka efter förhandsmeddelanden så att ni har möjlighet att komma i kontakt med uppdragsgivarna i konkreta upphandlingar. Detta ger er ett försprång när upphandlingen publiceras och ökar vinstchanserna.
  • Lära sig det grundläggande om regelverket. Läs mer på vår blogg och lär dig spelreglerna.
  • Lägga upp en strategi och ta reda på var ni ska sätta in stöten beroende på vilka upphandlingar ni ska delta i.
  • Skapa bra rutiner redan från start, och inrätta ett bra system för arkivering av dokumentationen så att den är lättillgänglig för alla som arbetar med anbuden.
  • Om ni inte vinner, analysera varför och gör det bättre nästa gång.

Besök Mercells hemsida för att läsa mer om våra tjänster här

mercell eventeffect

Mercell Group är den börsnoterade marknadsplatsen för offentliga upphandlingar där inköpare och leverantörer möter varandra.

Mercell-gruppen är för närvarande på en spännande internationell tillväxtresa tillsammans med Viking Venture, som specialiserat sig på att investera i nordiska B2B SaaS-företag.

Organisationens portfölj inkluderar företag som säkerställer att Mercell-gruppen kan ligga i framkant för samarbetet mellan inköpare och leverantör - både före, under och efter att ett anbudsavtal tilldelas.

Mercell-gruppen har funnits sedan 1999, är representerad i 12 länder i Europa - inklusive Danmark, Norge och Sverige - och har för närvarande 220 anställda i tio länder i Europa.

Mer än 40 000 köpare och leverantörer använder Mercells produkter varje dag.

Tjänster för dig som leverantör till offentlig sektor.
Mercells verktyg hjälper dig hitta och bevaka upphandlingar. Hålla koll på framtida offentliga investeringar och utgående ramavtal. Mercell håller även koll på dina konkurrenters affärer med offentlig sektor.

Kontakta oss

Är du intresserad av att bevaka upphandlingar i Sverige, Norden eller hela Europa?
Ring oss på 031-360 60 00 eller e-post sverige@mercell.com

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • VD till Sunlight Hotel i Nyköping
  • Branschens roligaste Hotelldirektörsjobb i Malmö och Lund
  • Projektledare inom event hos Alm Event & Dekor
  • On Air söker Head of Production
  • Sälj och projektledning för möten & event
  • Nu växlar vi upp…

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå

Byrån är nu lokaliserade i både Stockholm och Umeå och strävar att fortsatt vara en brobyggare mellan Norrland och övriga Sverige som länge varit deras expertisområde.

Eventbyrå växer med unikt koncept

Eventbyrå tar sitt koncept utanför Sveriges gränser

Eventbyrå

I linje med omvärldens såväl som mötes- och eventbranschens utveckling fortsätter Hummingbird Meetings & Events att bygga vidare på sitt koncept med fristående projektledare som knyts till bolaget.

CASE: Fotbollognesen – supporter tog plats i fotbollslandslaget kök

CASE: Fotbollognesen – supporter tog plats i fotbollslandslaget kök

Eventbyrå

I en nationell kampanj från ICA och Svenska Fotbollförbundet har fotbollsentusiaster tävlat om titeln ”Årets Fotbollognese”, samt äran att personligen få servera det svenska herrlandslaget sin alldeles egna variant av den älskade pastarätten. För första gången fick alltså en supporter ta plats i landslagets kök.

Mest läst

De mest spelade jullåtarna

De mest spelade jullåtarna 2022

För femtonde året på raken har Stim sammanställt listan över de tio mest spelade jullåtarna. Och äntligen får vi svar på frågan – är det samma trogna klassiker som ligger i topp i år igen?
Snart nypremiär för biografen Rigoletto och dess lokaler

Snart premiär för biografen Rigoletto med nytt koncept

Den stora nypremiären går av stapeln fredagen den 15 december. Med det nya konceptet Mer än bara film blir det utöver biofilmer och galapremiärer, stort fokus på musik, event, mat, dryck och helhetsupplevelsen.
DreamHack kommer till Stockholm i november 2024

DreamHack kommer till Stockholm i november 2024

"DreamHack Stockholm blir vår största festival någonsin", säger Shahin Zarrabi, VP of Festivals EFG.
Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said har solid bakgrund inom MICE, senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.
Från och med 2024 måste aktörer som säljer mat eller dryck till över 150 personer erbjuda flergångsförpackningar

Ny lag: Aktörer som serverar mat eller dryck till över 150 personer måste erbjuda flergångsförpackningar

Från 1 januari 2024 ska företag som serverar mat och dryck i engångskärl erbjuda kunden möjlighet att få maten eller drycken i återanvändningsbara kärl som matlådor eller muggar. Kravet gäller de företag som serverar mat och dryck i engångskärl till fler än 150 kunder per dag.

Branschfolk

Marcus Baker Mässbolaget – Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Branschfolk

Nu är mässor och event tillbaka och entusiasmen är stor efter nästan två års lock down. För många av mässföretagen har det blivit en kickstart som inneburit utmaningar. Det är kortare tidsmarginaler och önskemålen ser nu annorlunda ut.
– Det är ett högt tryck bland företag att exponera sig och fler vill nu visa sig på marknaden, både i Sverige och internationellt, vilket är superroligt, säger Marcus Baker på Mässbolaget.

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Folk i karriären

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

På nytt jobb

Isatou kommer senast från nätverket All of us, där hon arbetat som verksamhetschef. Dessutom är hon co-moderator för Diversity or Die, där hon utbildar kommunikationsbranschens chefer om mångfald och representation för att göra branschen bättre.

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

På nytt jobb

Bilal Said har solid bakgrund inom MICE, senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

På nytt jobb

Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som vd för Upplev Norrköping. Han har under de senaste åren jobbat som senior platsstrateg på Placebrander och vd för Destination Eskilstuna. Många känner också igen honom som tidig medlem och manager för bandet Kent.

Gästskribenter

Johnny Sundin

Debatt: Vi behöver fler ljushuvuden!

Gästskribent

Trots all kunskap som finns om vikten av att en presentatör skall få bästa möjliga förutsättningar att kunna framföra sitt budskap så missar 9 av 10 konferensanläggningar i Sverige att sätta ljus på det viktigaste instrumentet av alla – människan framför publiken! Den för stunden viktigaste bäraren av budskapet i rummet. Berättaren. Kommunikatören. Katalysatorn. Talaren. Moderatorn. Chefen. Kunden. Den som skall beröra!

Mötesexperten: Vågar du välja?

Fredrik Bauer: Vem ska gå på dina möten?

Gästskribent

Microsoft berättade nyligen att deras AI inte bara kan samla och analysera stora mängder information utan också gå på dina möten i ditt ställe. I den här krönikan spanar mötesexperten Fredrik Bauer om framtidens möten och vad du behöver göra redan idag.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Enkel lösning på knö istället för kö

Gästskribent

När jag flyttade till Göteborg förvånades jag över att folk gick på bussar genom alla olika dörrar på bussen, ofta innan alla som ville ens hunnit ut. Nu har de ändrat så påstigning endast får ske framme vid föraren. Jag väntar på att kulturen ska bli som när jag växte upp utanför Stockholm. Där stod alla i en välordnad kö, istället för att i Göteborg vänta på att bussen kommer utspridda över hållplatsen i klumpar och sedan som det heter här knö sig in.

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Gästskribent

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Gästskribent

Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte?

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Gästskribent

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Eventbyrå

Byråvärlden är enkel på många sätt. Vi säljer tid, erfarenhet, kompetens och talang. En tjänst. Hur vi än kämpat och försökt så ser byråerbjudanden luddiga och lika ut. Fråga bara en kund så får du se.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Gästskribent

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Konferensresa ansågs skattepliktig

Rättsfall: Konferensresa ansågs skattepliktig

Gästskribent

Kammarrätten i Sundsvall har i flera avgöranden den 17 mars 2023 fastslagit Skatteverkets ursprungliga beslut avseende förmånsbeskattning och skattetillägg kopplat till deltagande i en konferensresa.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

EVENTYR NINE YARDS

När vi skapade vår långsiktiga strategi att bli Nordens ledande eventbyrå 2023 så var hållbarhet ett område som vi gav stort utrymme i planen. Ingen aktör i vår bransch hade gått hela vägen på det här området och vi ville erbjuda ett alternativ där det skulle vara enkelt för kunden att välja rätt – och på så sätt göra mindre påverkan på vår planet.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Krönika: Flexibla arbetssätt kräver tydlig chef

Gästskribent

Att chefen vågar vara tydlig och gå före blir allt viktigare i takt med att arbetsvardagen blir alltmer flexibel. Läs Fredrik Bauers senaste krönika om chefens roll som ett föredöme i de organisationer som har mest effektiva möten. I slutet får du tre frågor att diskutera som snabbt gör era möten mer effektiva

Stockholm Waterfront – Cityarenan där hela världen möts

Stockholm Waterfront – Cityarenan där hela världen möts

Annons

Endast 35 steg från Sveriges största knutpunkt, ligger cityarenan som har blivit ett välkänt landmärke i Stockholm. På totalt 14 000 kvm, fördelat på fem våningsplan, möts människor från hela världen. Varje dag. Året runt. För att diskutera till exempel politik, forskningsresultat, teknik, frimärken, entreprenörskap och talang. Men också för att uppleva konst, teater, sport och musik.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff