eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-11-03 | Annons | Mercell

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

mercell upphandlingar eventeffect
CPV-koder – vad är det och varför behöver du känna till dem?

CPV-koder är ett gemensamt europeiskt ramverk för att kategorisera varor och tjänster inom offentlig upphandling. Syftet med CPV-koderna är att standardisera beteckningarna som uppdragsgivarna använder för att beskriva vad kontrakten ska omfatta. Genom att gruppera anbudsförfaranden efter olika CPV-koder blir det enklare att söka efter intressanta upphandlingar.

CPV-koderna börjar med ett tal och följs av en beskrivning. Koderna har en struktur där den översta nivån har många undernivåer. Ju fler nollor i koden, desto mer generell är den. Vi rekommenderar därför att du tar dig tid att identifiera de mest relevanta koderna för ditt företag, så att du kan söka på CPV-koder i stället för ord och begrepp som uppdragsgivarna använder i upphandlingsbeskrivningarna. Men se upp! Var försiktig när du söker efter upphandlingsannonser. Du bör bara använda CPV-koder eller sökord var för sig annars riskerar du att sökfiltret ger färre träffar. Du kan också använda Mercell för att få en överblick av den potentiella marknaden och kommande upphandlingar genom våra mejluppdateringar.

Bevakning: förhandsmeddelanden, kommande upphandlingar och utgående avtal

Med en bevakningstjänst slipper du lägga dyrbar tid på att söka efter aktuella upphandlingar och kan använda tiden till andra och mer produktiva uppgifter.

Få tillgång på aktuella ramavtal här

Du missar heller inte möjliga upphandlingar, och du får ett meddelande så snart upphandlingen publiceras. Förutom att spara tid får du mer tid att jobba med anbudet. Mercells bevakningstjänster kan också ge dig information om utgående avtal.

Jo, det stämmer. Du får en avisering när ett avtal mellan en uppdragsgivare och en av dina konkurrenter är på väg att löpa ut. Detta ger dig goda möjligheter att ta kontakt med uppdragsgivaren redan när de börjar planera nästa upphandling.

Välj en strategi, hur ska du vinna upphandlingen?

Grunden för en anbudsstrategi ligger i tilldelningskriterierna. Det är dessa som uppdragsgivaren kommer att använda för att utse en anbudsvinnare. Tänk på att kontrollera viktningen mellan kriterierna.Ska du lägga dig på ett lågt pris och satsa på att få höga poäng på priset, men lågt på kvalitet? Det kan fungera när priset är högt viktat. Eller ska du satsa på att bli branschens Rolls-Royce och fokusera på hög kvalitet och högt pris? Det kan kanske fungera när kvalitet är högt viktat i förhållande till priset.

Var lite kritisk när det gäller vilken upphandling du ska lägga tid på. Det är ingen idé att lämna anbud på måfå. Ha i stället koll på vilka upphandlingar som ditt företag har en verklig chans att vinna.

Inled en dialog med aktuella kunder i upphandlingar

Tvärt emot vad många tror så är det inte förbjudet att kontakta aktuella kunder i den offentliga sektorn. Många inköpare är genuint intresserade av att göra bra inköp och vill lära känna marknaden. Du behöver alltså inte vara rädd för att ta kontakt med potentiella beslutsfattare i den offentliga sektorn för att informera dig om marknadssituationen och vad de eventuellt efterfrågar och saknar på dagens marknad.

Till exempel har de flesta kommuner en lista över anställda på hemsidan och du har därför möjlighet att hitta både telefonnummer och e-postadress till personer i organisationen som arbetar inom ditt fackområde. Men du bör gå försiktigt fram. När du är ute för att sondera terrängen bör du inte presentera dig och fyra av hisspresentationen det första du gör.

Presentera dig och säg var du arbetar, och berätta att du vill orientera dig om marknaden. Glöm inte att du bara är ute efter att lyssna på uppdragsgivarens utmaningar, och om personen du kontaktar anser att marknaden saknar något. Lyssna och lär.

Om du får reda på att uppdragsgivaren planerar en upphandling inom ditt segment har du nu möjlighet att lämna några synpunkter och bidra till att skapa ett förtroende för ditt företag och dina lösningar.

Tänk på att även om uppdragsgivaren inte känner till ditt företag sedan tidigare, så känner de garanterat till en eller flera av dina konkurrenter. Många leverantörer upplever också att vinstchanserna är mycket högre i upphandlingar där de har varit med i bilden innan upphandlingen publicerades än i upphandlingar där de inte har haft samma möjlighet.

Vem fattar besluten i anbudsförfaranden?

Detta är en fråga som inte så många tänker på, men när anbuden i en upphandling ska utvärderas kan det antingen vara många personer inblandade eller så kan det vara en enskild handläggare som utvärderar och bestämmer vem som vinner kontraktet.

Du bör därför försöka skaffa dig en inblick i beslutsprocessen och ta reda på vem som till slut avgör valet av leverantör. Är det en grupp eller en jurist? Är inköparen eller gruppen kompetent nog att utvärdera anbudens fackmässiga innehåll?

Om det är en grupp med fackkunniga personer som ska utvärdera anbuden är chanserna goda till en bra utvärdering av anbudens kvalitativa egenskaper.

Skapa bra anbudsrutiner

Att skriva anbud och besvara alla krav är ofta en omfattande uppgift. Om ni är flera i företaget som har olika kompetenser och fackområden är det bra att sätta ihop ett anbudsteam där var och en har sina uppgifter.

Men ett team är inte tillräckligt. Ni måste se till att alla i teamet har en gemensam förståelse för vad som behövs för att vinna ett anbud. Det kan mycket väl vara så att Sofi är duktig på teknisk dokumentation, men om uppdragsgivaren inte förstår vad hon skriver så hjälper det ju inte hur duktig hon är.

Skapa bra rutiner och se till att dokumentationen som ni upprättar är lättillgänglig och kan återanvändas i flera upphandlingar. Se till att ni har ett bra system för arkivering av dokumentationen, så att ni inte behöver lägga värdefull tid på att leta efter gamla dokument. Gör checklistor där alla uppgifter har en tidsfrist och en ansvarig. Det låter kanske som mycket besvär och arbete, men vi lovar att ni sparar tid längre fram. Bra rutiner är nyckeln till bättre anbudssvar, ökade vinstchanser, fler kontrakt och mer pengar.

Men om vi inte är kvalificerade?

Stränga krav är ofta ett hinder för många att delta i offentliga upphandlingar. Många känner sig utestängda från den offentliga marknaden eftersom man inte har de rätta referensuppdragen som krävs för att delta. Utan uppdrag, inga referenser.

I sådana fall kan du samarbeta med andra företag som har de nödvändiga kvalifikationerna. Du kan till exempel slå dig ihop med ett enmansföretag med specifik nyckelkompetens så att ni tillsammans blir kvalificerade. Detta kan gagna båda parter, och kan bli starten på ett givande samarbete som gör att båda får möjlighet att växa.

Vad gör du om du förlorar en upphandling?

Alla kan inte vinna, det finns trots allt bara en pallplats, och till en början kommer ni antagligen uppleva att ni förlorar fler upphandlingar än vad som känns rättvist.

Då är det viktigt att ta reda på varför ni faktiskt förlorade. Läs noga igenom brevet från uppdragsgivaren för att förstå vad som behöver förbättras till nästa gång. Skaffa dig kunskap om konkurrenternas fördelar, och hur ni kan matcha dessa på ett bättre sätt i nästa upphandling.

Behåll kunden – tänk nytt vid nästa upphandling

Det är inte säkert att ni är en sämre anbudslämnare än konkurrenterna, men ni kanske inte fick fram budskapet på ett bra sätt. Kanske fokuserade ni för mycket på förhållanden som ni anser vara en fördel för kunden, medan uppdragsgivaren har lagt vikt vid andra saker i anbuden. Kontrollera därför tilldelningskriterierna innan ni skriver anbudet.

Det är inget som hindrar att ni kontaktar uppdragsgivaren och ber om mer information om tilldelningen, men vänta gärna tills tidsfristen för avtalsspärren har löpt ut och kontraktet är tecknat. Då kanske uppdragsgivaren kan vara lite mer öppen och ge konkret feedback på anbudet eftersom det inte längre är någon risk för att ni ska överklaga och skapa problem för uppdragsgivaren. Använd er av denna information; den är värdefull när ni ska skriva anbud i nästa upphandling.

Sammanfattning

Det finns många företag som har vuxit tack vare upphandlingsmarknaden och, som nämnts ovan, är nyckeln till framgång att:

  • Skaffa sig en inblick i marknadsmöjligheterna. Söka efter förhandsmeddelanden så att ni har möjlighet att komma i kontakt med uppdragsgivarna i konkreta upphandlingar. Detta ger er ett försprång när upphandlingen publiceras och ökar vinstchanserna.
  • Lära sig det grundläggande om regelverket. Läs mer på vår blogg och lär dig spelreglerna.
  • Lägga upp en strategi och ta reda på var ni ska sätta in stöten beroende på vilka upphandlingar ni ska delta i.
  • Skapa bra rutiner redan från start, och inrätta ett bra system för arkivering av dokumentationen så att den är lättillgänglig för alla som arbetar med anbuden.
  • Om ni inte vinner, analysera varför och gör det bättre nästa gång.

Besök Mercells hemsida för att läsa mer om våra tjänster här

mercell eventeffect

Mercell Group är den börsnoterade marknadsplatsen för offentliga upphandlingar där inköpare och leverantörer möter varandra.

Mercell-gruppen är för närvarande på en spännande internationell tillväxtresa tillsammans med Viking Venture, som specialiserat sig på att investera i nordiska B2B SaaS-företag.

Organisationens portfölj inkluderar företag som säkerställer att Mercell-gruppen kan ligga i framkant för samarbetet mellan inköpare och leverantör - både före, under och efter att ett anbudsavtal tilldelas.

Mercell-gruppen har funnits sedan 1999, är representerad i 12 länder i Europa - inklusive Danmark, Norge och Sverige - och har för närvarande 220 anställda i tio länder i Europa.

Mer än 40 000 köpare och leverantörer använder Mercells produkter varje dag.

Tjänster för dig som leverantör till offentlig sektor.
Mercells verktyg hjälper dig hitta och bevaka upphandlingar. Hålla koll på framtida offentliga investeringar och utgående ramavtal. Mercell håller även koll på dina konkurrenters affärer med offentlig sektor.

Kontakta oss

Är du intresserad av att bevaka upphandlingar i Sverige, Norden eller hela Europa?
Ring oss på 031-360 60 00 eller e-post sverige@mercell.com

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet
  • Verkställande direktör till Svenska Möten
  • Projektledare till PassionLab
  • Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

Svenska Möten om pandemilagen

Det här innebär pandemilagen för hotell – och konferensanläggningar

Hur många deltagare får företag samla till slutna möten på konferensanläggningar? Svenska Möten tagit fram ett material som hjälper hela industrin att navigera rätt när den nya pandemilagen börjar gälla.
jonkoping

Jönköping växer som mötesplats

Nu är byggnationen av nya Science Park Towers igång. Med sitt centrala läge och som granne till Jönköping University, kommer Science Park Towers att vara en självklar mötesplats där entreprenörskap och innovation möter utbildning och kunskap.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”
stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

uppsala konsert kongress

Uppsala Konsert & Kongress tar in två nya talanger

På nytt jobb

Uppsala Konsert & Kongress fick en ny ägaridé tidigare i år och för att möta denna gör nu bolaget en rad satsningar inom flera områden.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

streamade kockar ukk eventeffect

Streamade kockar håller UKK kvar i besökarens tanke

Annons

När Coronapandemin begränsade verksamheten på Uppsala Konsert och Kongress började restaurangen streama recept för att finnas kvar i gästernas medvetande. Korta filmer med bra mat, ekologiskt tänk och enkla tips för att inspirera till att prova nya rätter. 

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff