Känslan av ”nu jäklar kör vi igång” är viktig efter semestern. Hur får vi till den känslan i videomötena där jag fortfarande sitter i skjorta och mysbyxor… Hur driver vi på lagandan och den kollegiala energin? Tidigare drog vi igång säsongen med en kickoff och gav alla medarbetare bilden av vart vi är på väg, vad vi nu ska fokusera på. Kan vi göra det i Teams? Zoom? Eller Whereby?
Jag tror inte det räcker, det kommer inte kännas på riktigt. Det blir bara en ytterligare videokonferens. Från att hemestra till att fortsätta jobba hemma, rent teoretiskt är det en stor skillnad men det gäller att få till det emotionellt också.
Den nya situationen kräver ett mer aktivt ledarskap när den sociala kontakten mellan kollegor försvinner. Teambuilding har kanske aldrig varit viktigare än just nu. Vi vet att man så gärna vill ses, men inser någonstans att det här kommer att ta tid.
Fram tills vi kan ses igen på större live event behöver ledningen visa att de verkligen vill göra allt de kan för att bygga teamkänsla och framåtanda.
Med dagens teknik finns möjligheten att göra bra digitala event som berör.
Event som visar på att nu sätter vi igång hösten. En snygg och proffsig produktion där man satsar på bra teknik från en studio med ett tajt och energigivande innehåll. Och då kan det även vara värt att man tar in en professionell programledare som håller ihop programmet.
Det är extra viktigt att investera i innehållsproduktionen, likt det man skulle göra på ett live event med förinspelade filminslag, vinjetter, intressanta gästtalare och engagerande interaktivitet för deltagarna. Med den stora skillnaden att man håller allt mycket kortare och snabbare likt en Tv-produktion. Produktionen blir inte billigare, men man spar mycket pengar på deltagandet, för ingen behöver resa, bo eller äta…
Ett alternativ till helt digitala event är att göra ett digifysiskt event där sändningen sker digitalt men man träffas i mindre grupper, exempelvis regionalt eller att ett event som normalt är för 160 personer görs under 4 dagar med 40 personer per gång. Det viktiga här är att ge större utrymme i större lokaler och tydligt kommunicera information. Allt handlar om att ge trygga förutsättningar med god distans när vi äntligen får se våra kollegor eller kunder igen.
Inför er uppstart tänk på:
- att investera tid och pengar i förarbetet
- hur ni attraherar målgruppen och vilken kommunikation de är i behov av
- att jobba igenom format, innehåll och paketering
- att alltid prioritera bra teknik
- och att få med interaktiva lösningar i programmet.
/Fredrik Göransson, strategisk partner på Nine Yards
Kontakta oss för att bolla era digitala möten:
Fredrik Göransson
fredrik.goransson@nineyards.se
+46 73-416 73 03
https://www.nineyards.se/digitala-moten/