Mikael Moser är ansvarig för marknadsföringen mot distributörer och partners inom regionen centrala och norra Europa på Dell Technologies. Mikael har arbetat med events för Dell Technologies under 10 år och genomfört allt från lokala mässproduktioner till stora internationella partnerevents runt om i världen och är en av de bästa kreatörerna vi har på att våga tänka nytt. När pandemin slog till i början av 2020 var Dell Technologies ett av de första bolagen att snabbt fatta beslut om att ställa in alla fysiska möten under hela 2020, något som sedan skulle utökas till att även gälla 2021.
Detta krävde en snabb helomvändning av hela marknadsplanen, IT branschen var fortfarande en av de branscher som gick bra i början av pandemin, på grund av ökningen av hemarbetet, så en fortsatt satsning på marknadsföring var viktig. Parallellt med avvecklingen av redan bokade fysiska events påbörjades sökandet efter nya typer av verktyg för engagerande och effektiva digitala events. Eftersom Dell Technologies länge samarbetat framgångsrikt med Onemotion IMC inleddes även här en dialog om hur en ny plattform för digitala events kunde utformas för att ge bästa upplevelsen. Onemotion var beredda att ta chansen att utveckla ett eget verktyg baserat på sina tidigare erfarenheter från fysiska events, men översatt till digitalt format – och i samverkan med några andra av Onemotions nyckelkunder kunde utvecklingen snabbt inledas. Redan under Maj kunde konceptet Dell Technologies Local Update hållas i en virtuell miljö som innehöll såväl produktutställningar som föreläsningar och möjlighet för Dell Technologies partners att få exponering. Den virtuella miljön och möjligheten att nätverka gav en interaktiv miljö som höll besökarna kvar i plattformen och ökade engagemanget. Även om utvecklingen hade gått fort var besökarna väldigt nöjda med eventet och upplevelsen var långt bättre än andra virtuella evenemang som hölls i samma tid. ”Vi gjorde ett klokt val som vågade satsa på en produkt vi verkligen trodde på, säger Mikael Moser och fortsätter, Jag skulle aldrig kompromissa med upplevelsen och här fick vi möjligheten att producera ett event som var lika banbrytande som när jag anordnar fysiska evenemang.”
Under hösten vidareutvecklades konceptet och ett flertal mindre möten hölls i ett flertal olika format och plattformar. I november anordnades det mer påkostade formatet Dell Technologies The Morning Awards Show som spelades in i TV kvalitet i en av Onemotions streamingstudios, en riktigt färgsprakande talkshow med Al Pitcher som talk-show värd. Konceptet blev en succe bland de som tittade och projektet lyftes som ett best practise case globalt. Framgångsreceptet låg i att våga satsa på högre kvalitet på inspelningen och en mer avancerad förproduktion, med bl.a. utsända filmteam som besökte de lokala teamen för intervjuer, men också en riktigt maxad studioinspelning med starka visuella intryck innehållande prisutdelningar live och en förlängning av upplevelsen i den virtuella plattformen vVenues. Eventet blev så bra att man häromveckan genomförde även årets Dell Technologies Partner Awards Show digitalt i samma format, denna gång med över 1.100 deltagare från hela regionen med bland annat Loreen på scen och Al Pitcher som värd även för detta års event. Årets event höjde ribban ytterliggare och blev snabbt i folkmun beskrivet som det bästa virtuella eventet Dell Technologies levererat world wide.
Under Pandemin har Mikael och hans team genomfört ett 10tal olika virtuella events av olika omfattning. Här samlas hans viktigaste tips.
- Våga göra bra produktioner. Det går att göra minst lika bra digitala som fysiska produktioner. Engagemanget hos besökarna kan med rätt verktyg hållas minst lika högt eller högre. Betrakta inte det digitala som en nödlösning som skall genomföras enkelt och billigt, utan satsa på kvalitet i varje detalj. Tack vare en större spridning och att resekostnaderna kan undvikas blir digitala events ändå mer kostnadseffektiva.
- Våga vara kreativ, satsa på en bra show med ett välskrivet manus, en bra scenografi och en bra värd, detta är en show – tänk TV i produktionen – krydda sedan med en riktigt bra plattform och utnyttja möjligheten att stoppa in mycket extra material i det digitala formatet. Eftersom eventet kan leva mycket längre digitalt än fysiskt kan du få fler att uppleva mer.
- Välj en etablerad partner att samarbeta med och med stora resurser, gärna en leverantör för allt vilket minskar risken för glitchar i produktionen och att saker hamnar mellan stolarna. Det är mer utmanande att genomföra ett bra digitalt event än ett fysiskt eftersom det är svårare att hantera hela kedjan, allt skall fungera från produktionen i studion, plattformen för upplevelsen men också hela distributionen med olika streamingverktyg, brandväggar och digital logistik. Här gäller det, i synnerhet om man vill göra mer avancerade produktioner, att välja någon med erfarenhet eftersom utmaningarna är många och det är dumt att göra nybörjarmisstag när erfarenheten redan finns.
- Välj format med omsorg, vissa möten är bäst fysiska, andra blir faktiskt bättre digitala. Vi har höjt deltagarantalet och spridningen ordentligt med digitala events, det ger ett bredare engagemang, detta gör att vi i längden når ut till fler personer vilket är hela syftet.
Hur ser då Mikael på eventmarknaden framöver?
Naturligtvis längtar han tillbaka till storslagna fysiska events, framförallt längtar han efter att få samla den nord- och centraleuropeiska partnerstyrkan för en oförglömlig experience till sydligare breddgrader igen. Den typen av arrangemang är oslagbara för att bygga nära och starka relationer, så sådant ligger redan på planeringsbordet. Dell Technologies kommer inte gå tillbaka till normala F2F events utan har antagit att alla events i framtiden ska vara hybrida, detta för att vara mer inkluderande och samtidigt låta deltagarna ta till sig informationen på ett sätt som passar deras vardagsliv. Gällande digitala events är han därför övertygad om att det kommer fortsätta vara ett viktigt format, ”vi har lärt oss att ta del av digitala events och upptäckt hur effektiva de är i att få ut sitt budskap till stora volymer av besökare. Vi skall inte glömma att branschen också tagit enorma kliv i form av upplevelse och smarta funktioner för hur digitala events produceras riktigt bra”. Utöver det är digitaliseringen är ett av de mest effektiva verktygen i att göra events mer hållbara.
Onemotion IMC och Dell Technologies har ett mångårigt samarbete inom såväl digitala som fysiska evenemang. Det nära samarbetet har varit en avgörande faktor under året för hur digitala events har kunnat utvecklas så snabbt. En del av de digitala events som genomförts under 2020/2021 har genomförts av andra leverantörer och i andra plattformar på grund av praktiska skäl eller internationella avtal. Mikael menar dock att många av framgångarna har rönts tillsammans med Onemotion IMC, ”de var snabbt ute och revolutionerade de upplevelsebaserade digitala eventen med utvecklingen av vVenues plattformen och deras egna studios, varje leverans har flutit på bra och även om vi fått lära mycket tillsammans har vi känt en oerhörd trygghet inför varje slutprodukt. Att kvaliteten på produktionerna varit så bra att flera av dem blivit internationella best-practise får vi dela på äran för.”