vVenues innehåller funktionalitet för digitala möten, partnerutställningar och mässor, streamade events med stora möjligheter för interaktivitet och dialog. Syftet var att snabbt kunna ersätta de event som annars skulle ha ställts in, nu börjar dock fördelar som hållbarhet och kostnadseffektivitet väga över som drivkrafter när en ny generation av digitala möten växer fram. Första eventet på plattformen genomfördes i början av maj 2020 sedan dess har över 150 events hållits i plattformen med totalt över 300.000 registrerade besökare.
Under vintern har utvecklingen fortsatt med oförminskad intensitet och nu lanseras ett flertal stora nyheter i plattformen, som gör den ännu mer lik det fysiska eventet. Fokus har legat på att skapa ett effektivt nätverk inom plattformen. Bland annat ges nu möjligheten för stora och små grupper att samlas i videomöten inom plattformen, detta ger större möjligheter till workshops, runda-bordssamtal, nätverkande och spontana intressegrupper – eller socialt mingel. Via en särskild ny funktion kan besökarna även enkelt finna nya affärsrelationer direkt i ett speed-meeting-sökverktyg där besökaren matchas mot nya intressanta kontakter baserat på den personliga profilen man angivit när man anslöt till. Vill man sedan fortsätta dialogen görs detta enkelt från sökfunktionen i plattformen där man enkelt söker upp andra deltagare eller grupper för att skapa chatt och videomötesgrupper. I utställarmontrar kan partners se vem som besöker den virtuella montern och inleda dialog via chatt eller videomöten, här kan också demonstrations och mötesrum placeras.
”Vi har utvecklat en internationellt konkurrenskraftig produkt som erbjuder ett bra alternativ till det fysiska eventet med fokus på nätverk och att leverera mervärden till partners och utställare, vi har fått fantastisk feedback från de genomförda evenemangen och ser även över tid detta som ett naturligt komplement till de fysiska eventen.” säger Mats Mileblad VD på Onemotion IMC som utvecklat plattformen.
Sedan start har många visat intresse för plattformen och ca etthundrafemtio större events är genomförda under året, däribland Women in Tech, Business Arena och Gyllenehjulet galan. Eventen skiljer sig åt på många sätt, för vissa blir vVenues ett verktyg för effektiv extern eller intern kommunikation för andra ersätter den en traditionell kongress med mässutställning och många olika utställare, gemensamt är dock att presentationer och interaktion serveras på ett mer intuitivt och underhållande sätt jämfört med traditionella streamingtjänster.
”I de events som nu genomförts i den nya miljön har vi fått utmärkta användaromdömen, över 90% tycker att plattformen tillför värden framför webbinarplattformar. 85% upplever att de besökt ett fysiskt evenemang.”
Läs mer på www.vvenues.com