eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-05-28 | Annons | Runö Möten & Events

Så här fångar du ditt möte på bästa sätt

För att få ut så mycket nytta som möjligt av ditt möte så är det viktigt att ha en plan och strategi innan över hur du vill fånga upp resultatet av vad ni kommer fram till. Vem vet, kanske är en graphic recording något för ert nästa möte?

1. På whiteboard eller blädderblock

Placera ut ett flertal blädderblock eller whiteboards runt om i möteslokalen så att deltagarna på mötet kan ta gemensamma anteckningar under mötets gång. Kanske noterar en mötesdeltagare något som du själv inte uppfattat, eller så har man olika tolkningar av vad som sägs och visas. På det här sättet kan man klargöra vad som sägs och få en tydligare gemensam bild.

2. På post-it

Skriv ner idéer eller frågor på post-it-lapppar. De kan du sedan organisera i grupper, efter relevans, ämnesområden, eller kronologi.

Runo

3. Med smartphones

Utse en person som blir ansvarig för att dokumentera och fotografera de anteckningar eller skisser ni har fått fram under ett möte. De kan ni internt sedan redigera, ladda upp och mejla ut till organisationen så att ni delar vad ni kommit fram till under mötets gång.

4. Grafisk facilitering

Öka engagemanget i dina möten med bilder, för som det gamla ordspråket lyder så säger en bild mer än 1000 ord. Det här är en kreativ och samskapande metod som hjälper till att komplettera möten, samtal och processer med hjälp av egen designade bilder. Man kan också anlita någon som gör detta åt en, kallas också graphic recording. Med hjälp av bilder fångar du de viktigaste stråken i ett möte i strukturer, bilder och kopplingar som ökar förståelsen för det som sägs i rummet. Faktum är att de flesta personer tänker, pratar och minns vad som sägs i ett möte genom bilder.

Runo 1

5. SmartPen

Med en SmartPen kan du skriva anteckningar och samtidigt spela in ljudet på det som sägs under mötet eller föreläsningen. Efter mötet kan du sedan gå tillbaka, peka på ett ord och få ljudet uppspelat från samma tidpunkt du skrev just det ordet. SmartPen är ett bra hjälpmedel för dyslektiker och för att göra mötet mer tillgängligt för alla som medverkar. Det gör också att deltagarna inte behöver anteckna så mycket under själva mötet utan istället kan koncentrera sig på vad som sägs och delta bättre i konversationerna. Ljudfilerna och anteckningarna som skapas kan sparas i din dator för senare användning.

6. Använd dropbox

I slutet av mötet kan du ladda upp alla anteckningar, skisser, bilder och filmer till gemensam dropbox-mapp. Det är ett snabbt och enkelt sätt att ge alla deltagare tillgång till materialet från mötet.

7. Summering

Beroende på vad för typ av möte det är kan det vara på sin plats att göra någon form av sammanställning – te.x. redovisa de beslut som tagits, eller de värdeord som man kommit fram till, eller vilka idéer man bestämt sig för att gå vidare med.

logobild 300x180

Runö Möten & Events ligger inbäddat på en egen halvö 30 minuter från Stockholm och bara 40 minuter från Arlanda. Här arrangeras allt från små möten, stora konferenser till spektakulära events, allt med en vacker och inspirerande inramning.

Miljö, känsla, måltider och engagemang är viktiga ingredienser för att ge trygghet och mod att förverkliga en idé. Runö Möten & Events har lokalerna, hotellbäddarna, ett fantastiskt kök och de perfekta omgivningarna. Men framförallt finns lusten, kompetensen och drivet att alltid skapa det bästa mötet någonsin!

EVENTLOKALEN RUNÖHALLEN

Möten & Kongress
I Runöhallen ges mötet utrymme och fokus. Med uppdaterad teknik, möjligheter till grupparbeten i samma lokal och en kaffelounge för smidiga pauser, ges alla förutsättningar till lyckade möten för upp till 600 personer.

Mässa & Event
På Runöhallens 800 kvm möblerar du enkelt upp olika miljöer i rummet. Ta gärna hjälp av dekor och ljus för att visualisera budskapet. Det höga taket är förberett med fästen för trossar, som kan förändra lokalen helt efter tycke, smak och tillfälle. Godsentrén gör att bilar och stora produkter kan exponeras här inne och standard tekniken ingår i lokalhyran.

I den här filmen ser du hur mässhall blev till middag- och festlokal på bara några timmar.

Fest & Galamiddag
Förvandla dagens mötesplats till en festlokal med dansgolv, linnedukar och stämningsfull belysning. Ta chansen att överraska gästerna med en kväll utöver det vanliga!

KONFERENSGRUPPER FÖR UPP TILL 110 PERSONER
Ett 30-tal mötesrum i varierande utförande och storlekar ger bra möjligheter för grupparbeten. Här finns allt från små rum med fåtöljer till stora ljusa lokaler på 160 kvm. De största lokalerna passar utmärkt för grupper mellan 50 och 110 personer.

HOTELL
Här finns 220 hotellrum fördelade på nio hus. För mindre mötesgrupper erbjuds boende och konferenslokal i ett avskilt hus.

STORA AKTIVITETSYTOR
På flera platser ute och inne ges möjligheter till gruppaktiviteter. Vi samarbetar med flera duktiga arrangörer som anpassar er aktivitet till en rolig och stärkande upplevelse.

SNABBFAKTA

  • CovidClean-certifikat
  • Eventhall om 800 kvm
  • 30-talet mötesrum och 228 hotellbäddar
  • En egen halvö med ångbåtsbrygga
  • Naturreservat och perfekta ytor för utomhusarrangemang
  • Svanencertifierade och egen solcellsanläggning
  • KRAV-certifierad restaurang
  • Måltider med förstklassiga råvaror
  • Pool, bastu och 100 kvm gym
  • 700 konstverk
  • Fri parkering
  • 30 min från Stockholm och 40 min från Arlanda

bokningsförfrågan 300x180

lokaler 300x180

bildgalleri 300x180

Kontakta oss:

Boka konferens, fest eller kick oss via telefon 08-555 381 00 eller mail info@runo.se

För andra frågor kontakta Anna Modd på 08-555 382 65 eller anna.modd@runo.se

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Karlstad

Karlstad CCC erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus

Karlstad CCC erbjuder tillsammans med JK Ljud & Ljus en ny studiolösning för stora och små produktioner. Studio Sola är en flexibelt uppbyggd studio med tre inspelningsmiljöer.
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Jirango

Eventplattformen Jirango utvecklas med backstage funktioner

Den svenskutvecklade digitala eventplattformen växer vidare med nya funktioner. Nya modulen ger nu talarna möjlighet att samlas backstage helt virtuellt, där man kan förbereda sin presentation innan man går upp på scenen.
motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.
IMG 6550

Svensk innovation: Mobil padelbana

Eventeffect har pratat med serieentreprenören Christoffer Granfelt som ligger bakom SIME och Epicenter. Han är nu medgrundare till Instantpadel som har tagit fram en världsunik mobil padelbana som kan användas inomhus såväl som utomhus. Med hjälp av ett enkelt klicksystem samt stärkande stödben monteras banan upp på mindre än 4 timmar.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Hanna Johansson till Clarion Grand Hotel Helsingborg

Ny General Manager på Clarion Grand Hotel Helsingborg

På nytt jobb

Clarion Grand Hotel Helsingborg är ett av Helsingborgs mest klassiska hotell med en unik historia och atmosfär. Hotellet satsar för framtiden och nu tillträder en General Manager.

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Klövern padel Scandinavian XPO Eventeffect

Möjlighet till fler hälsosamma möten i Arlandastad

Annons

I en unik lokal med 10 meters takhöjd etableras nu 13 banor i en av Sveriges första ”padel pop-ups” av Klövern Padel i nya mötes- och evenemangsarenan Scandinavian XPO, Arlandastad.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff