Hur ofta kommer deltagarna ihåg det som kommunicerats ifrån scenen?
Hur kan det man vill kommunicera förstärkas och nå ut bättre till de man vill beröra och engagera med sina budskap? Idag finns flertalet innovativa kommunikationstekniker man kan ta till som verktyg och några goda exempel är Green Screen, Virtual Reality och video mapping.
Green Screen är ett kostnadseffektivt alternativ som ger deltagarna möjlighet att smidigt förflytta sig mellan olika miljöer genom visuell och upplevelsebaserad kommunikation. Det är ett effektivt sätt att skapa dramaturgi och förstärka helhetsupplevelsen av det som ska kommuniceras och förenklar mottagandet av budskapen.
Ett exempel där Green Screen använts på ett effektfullt sätt är Polhemsfesten. En årlig galakväll med Sveriges Ingenjörer som värd och där Sveriges främsta teknikpris ”Polhemspriset” delas ut. Målgruppen som befinner sig på högsta nivå inom teknik och innovation ställer krav på innovativa mötesformat och inslag. Ett av åren var temat innovation- och teknikutvecklingens resa inom TV och filmvärlden och då var Green Screen ett av verktygen vi nyttjade för att snabbt kunna förflytta oss i programmet mellan kända filmmiljöer. Tekniken möjliggjorde även effektfullt samspel mellan programledarna där både kloning och klädesbyten kunde iscensättas och upplevas som magi.