En monter stod ut särskilt på Nordbygg under 2018, och det är inte för inte som Svenska Fönster har nominerats i två (!) kategorier till Gyllene Hjulet. Så vad ligger egentligen bakom en framgångsrik design och en hållbar produktion?
Design och produktion
Ljust. Fräscht. Transparens. Stramt och minimalt har varit norm i många år. Mottrenden är här där materialval och texturer får sätta tonen i exklusivare montrar och inredningar, och då gärna naturmaterial. Industriella influenser, excentriska inslag, art deco och återvunna material har reflekterat en längtan från det minimalistiska i designvärlden.
Många trender ha en tydlig dragning mot naturen; vi odlar på balkonger, plockar svamp och frågar efter ursprunget på de varor som vi konsumerar.
Monterdesign handlar till en del om trender, men främst om att lyfta kundens budskap. Ju tydligare mål utställaren har med sitt deltagande, desto mer kan en skicklig designer lyfta. Svenska Fönster ville lyfta sitt råmaterial och dess ursprung; furu från Hälsinglands skogar. Stures team av designers, kreativa projektledare och konstruktörer kombinerade inte bara naturmaterial, utan själva naturen, med subtil teknik och en tvåvåningsmodul, till en mötesplats i skogen.
Montern fick till och med de som har sett allt att reagera, Stockholmsmässans ansvarige hörde av sig till Svenska Fönster med orden: ”Vad läckert det blir med träden i er monter, många montrar har passerat oss här på mässan men er monter i år är något extraordinärt.”
Det krävs stort mod att skapa en miljö som bygger på känsla och atmosfär; det ställer stora krav på hela kedjan från visualisering till tekniskt genomförande.
Skogen utsöndrade skogsdoft, ett fyrkanaligt ljudsystem skapade miljöljud så som 36 slumpade fågelläten. En himmel med rörliga moln projicerades på ett nät som spänts över montern. ”Solens” strålar lyste genom trädkronorna och ljuset skiftade som under en molnig sommardag med hjälp av 46st programmerade lampor. På kvällen blev det skymning över den äkta mossan och de hänförda besökarna som stannade på en after work efter mässans stängning.
Produktionsarbetet uppgick till 790 timmar, planering och design tog 105 timmar och byggnationen på plats utfördes av 11 man, under 670 timmar. I projektet engagerades förutom projektledare, designer och produktionsledare även grafiker, tekniker, monterbyggare, arborister, mossexperter, elektriker, truckförare, smeder och många fler.
Tillsammans skapade Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Events ett vinnande recept till en lyckad mässa!
Intrycket från skogen blev bestående hos kunderna, hela 80% av besökarna hade efter mässan fått en mer positiv bild av Svenska Fönsters fokus på miljö och hållbarhet.
Trovärdighet och hållbarhet
Trovärdighet är ett nyckelord i moderna affärsrelationer. Svenska Fönster månade om hållbarheten i produktionen av montern, valet av leverantör föll på Sture Exhibitions and Events som är branschens enda miljöcertifierade företag.
Avancerad produktion
Ett finskt företag levererade mosstäcket, som räddats från skogar som ska avverkas. Mossan vattnades två gånger per dag för att behålla sin fräscha stuns och doft. Träden i montern var planerade för avverkning, och köptes in av arborister vars uppdrag även innefattade att återvinna dem korrekt efter eventet. De 11 tallstammarna, med en diameter om 70cm rekonstruerades av arboristerna på plats med trädkronorna på 4,5 meters höjd.
Att transportera riktigt stora stenar med den vackra skogspatinan bevarad är ett omöjligt projekt. Att tillföra rinnande vatten till dem inom rimliga kostnader är heller inte görbart. Med jätteblock av frigolit, en motorsåg, dekorfärg, en vattenpump, lite mossa och stor yrkesskicklighet tillverkades helt enkelt de stenar som behövdes. Med inbyggd fontän och allt.
Marken täcktes med grus, flis, mossa och växter. En myrstack stod på önskelistan, men då ingen kunde garantera vare sig djurens säkerhet eller att de skulle stanna på sin arbetsplats fick idén strykas!
Gyllene Hjulet är den viktigaste branschtävlingen för alla verksamma inom event och sponsring. Den 11e april avgörs årets tävling, vi håller tummarna för Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Events med sin kreativa monter!