eventeffect.se
Anders-Mildnr

Expertens tips – så väljer du talare och säkrar ditt innehåll

Hallå där...

Att börja med talaren när du ska planera ett möte är ett vanligt misstag. Anders Mildner på Altitude Meetings berättar vad du behöver tänka på innan det är dags att kontakta talare.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Rider
    • Sture
    • Inadra
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-04-08 | Annons | Sture Exhibitions

Back to the roots

– teamwork, nytänk och trendkänsla ger Svenska Fönster och Sture Exhibitions and Events två nomineringar till Gyllene Hjulet.

monter

En monter stod ut särskilt på Nordbygg under 2018, och det är inte för inte som Svenska Fönster har nominerats i två (!) kategorier till Gyllene Hjulet. Så vad ligger egentligen bakom en framgångsrik design och en hållbar produktion?

Design och produktion
Ljust. Fräscht. Transparens. Stramt och minimalt har varit norm i många år. Mottrenden är här där materialval och texturer får sätta tonen i exklusivare montrar och inredningar, och då gärna naturmaterial. Industriella influenser, excentriska inslag, art deco och återvunna material har reflekterat en längtan från det minimalistiska i designvärlden.

Många trender ha en tydlig dragning mot naturen; vi odlar på balkonger, plockar svamp och frågar efter ursprunget på de varor som vi konsumerar.

Monterdesign handlar till en del om trender, men främst om att lyfta kundens budskap. Ju tydligare mål utställaren har med sitt deltagande, desto mer kan en skicklig designer lyfta. Svenska Fönster ville lyfta sitt råmaterial och dess ursprung; furu från Hälsinglands skogar. Stures team av designers, kreativa projektledare och konstruktörer kombinerade inte bara naturmaterial, utan själva naturen, med subtil teknik och en tvåvåningsmodul, till en mötesplats i skogen.

Montern fick till och med de som har sett allt att reagera, Stockholmsmässans ansvarige hörde av sig till Svenska Fönster med orden: ”Vad läckert det blir med träden i er monter, många montrar har passerat oss här på mässan men er monter i år är något extraordinärt.”

monter3

Det krävs stort mod att skapa en miljö som bygger på känsla och atmosfär; det ställer stora krav på hela kedjan från visualisering till tekniskt genomförande.

Skogen utsöndrade skogsdoft, ett fyrkanaligt ljudsystem skapade miljöljud så som 36 slumpade fågelläten. En himmel med rörliga moln projicerades på ett nät som spänts över montern. ”Solens” strålar lyste genom trädkronorna och ljuset skiftade som under en molnig sommardag med hjälp av 46st programmerade lampor. På kvällen blev det skymning över den äkta mossan och de hänförda besökarna som stannade på en after work efter mässans stängning.

Produktionsarbetet uppgick till 790 timmar, planering och design tog 105 timmar och byggnationen på plats utfördes av 11 man, under 670 timmar. I projektet engagerades förutom projektledare, designer och produktionsledare även grafiker, tekniker, monterbyggare, arborister, mossexperter, elektriker, truckförare, smeder och många fler.

Tillsammans skapade Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Events ett vinnande recept till en lyckad mässa!

recept

Intrycket från skogen blev bestående hos kunderna, hela 80% av besökarna hade efter mässan fått en mer positiv bild av Svenska Fönsters fokus på miljö och hållbarhet.

Trovärdighet och hållbarhet
Trovärdighet är ett nyckelord i moderna affärsrelationer. Svenska Fönster månade om hållbarheten i produktionen av montern, valet av leverantör föll på Sture Exhibitions and Events som är branschens enda miljöcertifierade företag.

Avancerad produktion
Ett finskt företag levererade mosstäcket, som räddats från skogar som ska avverkas. Mossan vattnades två gånger per dag för att behålla sin fräscha stuns och doft. Träden i montern var planerade för avverkning, och köptes in av arborister vars uppdrag även innefattade att återvinna dem korrekt efter eventet. De 11 tallstammarna, med en diameter om 70cm rekonstruerades av arboristerna på plats med trädkronorna på 4,5 meters höjd.

Att transportera riktigt stora stenar med den vackra skogspatinan bevarad är ett omöjligt projekt. Att tillföra rinnande vatten till dem inom rimliga kostnader är heller inte görbart. Med jätteblock av frigolit, en motorsåg, dekorfärg, en vattenpump, lite mossa och stor yrkesskicklighet tillverkades helt enkelt de stenar som behövdes. Med inbyggd fontän och allt.

monter4 

Marken täcktes med grus, flis, mossa och växter. En myrstack stod på önskelistan, men då ingen kunde garantera vare sig djurens säkerhet eller att de skulle stanna på sin arbetsplats fick idén strykas!

Gyllene Hjulet är den viktigaste ​branschtävlingen ​för ​alla ​verksamma inom ​event ​och ​sponsring. Den 11e april avgörs årets tävling, vi håller tummarna för Svenska Fönster och Sture Exhibitions & Events med sin kreativa monter!

sture eventeffect

Vi skapar miljöer för varumärken; mässmontrar, inredningar, mötesplatser och displaylösningar som skiljer er från mängden.

Vi erbjuder kunnig och personlig service, från idé till genomförande och med ett resultat som garanterat lyfter ert budskap, er produkt och ert varumärke.

Våra designers är flerfaldigt prisbelönta, våra projektledare och konstruktörer har en samlad erfarenhet som saknar motstycke i branschen och våra snickare, montörer och grafiker har oslagbar yrkesskicklighet.

I Järfälla, 20 minuter från Stockholm City ligger vår moderna och väl anpassade produktionsanläggning.

Välkommen till StureTM

Kontakt:

Välkommen att kontakta oss för mer information!
sales@sture.se
+46 8 586 159 00

Johan Strand
+46 76 526 59 33

Mats Svensson
+46 765 265930

Följ oss gärna på sociala medier!

www.facebook.com/sture

www.instagram.com/sture.se

https://www.linkedin.com/company/sture

 

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Turistvärdar
  • Community Associate
  • Evenemang- och hyreskoordinator
  • Passionerad Inhouse Sales agent sökes
  • Vara Konserthus söker konferens- och eventansvarig

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

SPG EVENT OCH RYSKA POSTEN EVENT BLIR ĐIVISION

SPG event och Ryska Posten event blir đivision

Eventbyrå

I slutet av 2020 meddelade SPG Event och Ryska Posten Event att en ny allians bildats mellan byråerna. Nu tar de steget ut och presenterar ett gemensamt varumärke – DIVISION.

HOMAGE 18515

Uppstickaren Homage vinner Carlsberg

Affärer

Brand Experience-byrån Homage är en av tre byråer som vunnit Carlsberg Sveriges eventbyrå-upphandling.

Marten D Annette M Niclas R

Eventyr fortsätter växa – här är senaste rekryteringen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventyr kunde strax innan årsskiftet berätta att de anställt kommunikationsstrategen Martin Lee som Content Strategist. Nu inleds året med ytterligare en stark rekrytering inom området för att möta marknadens ökade efterfrågan. Ny Content Producer på Eventyr blir Annette Mörk.

Mest läst

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!
Arets Gyllene Hjulet 2020

De nominerade till Gyllene hjulet 2020

Här är alla de nominerade bidrag som har möjlighet att ta hem ett Gyllene Hjul 2020.
Helene Nilsson

Skapa effektiva möten – hur ska vi anpassa mötesupplägget i en digital värld

Helene Nilsson, projektledare på Meetagain Konferens, om varför mötesdesign är än viktigare idag i och med digitala möten.
Martin Lee, Content Strategist Eventyr

Att jobba eller inte jobba hemifrån, det är frågan…

Vi vill så gärna bekräfta vår tes med en siffra att vi bortser från det större sammanhanget, med resultatet att en stor del av alla slutsatser som dras är både förhastade och ibland direkt felaktiga.
crowd of people 1209630 960 720

Sommarfestival i Skellefteå

Missa inte möjligheten bli leverantör till en sommarfestival.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

uckf8iblwmlrmunuhnlw

Destinations-vd tar över klubban i Svensk Live

På nytt jobb

Destination Eskiltunas vd Martin Roos blir ny ordförande för Svensk Live efter avgående Andréa Wiktorsson.

Josefine

Josefine Gudmundson ny VD för Comfort Hotel Göteborg

På nytt jobb

Från Sävedalen via Leysin, Peking och Manhattan. Josefin Gudmundson tar i maj över som ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Göteborg på Skeppsbron.

Compodium

Compodium skalar upp med fyra och har fokus på att anställa ytterligare femton

På nytt jobb

I linje med Compodiums strategi att accelerera bolagets omsättning och skala upp organisationen har Compodium förstärkt sin organisation. Lin Eriksson Nordström har tillträtt som marknadschef i januari tillsammans med Magnus Godin, produktägare och utvecklingsansvarig samt Johan Morin och Lucas Lundqvist som stärker upp utvecklingsteamet samt säljorganisationen.

Gästskribenter

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

hole in one at Swing

Swing by Golfbaren öppnar igen efter 5 mån med Coronaanpassad minigolf

Annons

Hans Olofsson på Swing berättar om hur de erbjuder unikt chambre séparée på stora ytor med bra aktivering för deltagarna med hög corona-anpassning i Stockholm. Perfekt för mindre sällskap som vill umgås med känslan av helt egen lokal.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff