I oktober varje år arrangerar Riksteatern Anbud Live, då arrangörer reser från hela Sverige för att få smakprov ur den kommande repertoaren. Josefine Lindström, som tidigare bland annat arbetat på byråerna Minnesota Communications och Nine Yards, tycker att det är roligt att jobba med en så flexibel lokal som Hangaren.
– Det ställer krav på oss men samtidigt kan vi göra lite vad vi vill. Vi kommer till exempel inte täcka in väggarna utan istället använda projektioner och ljussättning för att dra nytta av det råa uttrycket i lokalen.

Anbud Live är ett stort projekt med många människor inblandade. Utöver Riksteaterns egen projektgrupp, som består av såväl projektledare som scenografer och innehållsproducenter kommer många människor röra sig på området under genomförandet.
– Det är en klar tillgång att Produktionshuset ligger i anslutning Hangaren eftersom det är så många produktioner som ska visas. Det blir 50-70 artister och ett stort antal funktionärer under de två dagarna som evenemanget pågår. Då är det bra att ha ett kök, flera loger och kunna skapa ett green-room, berättar Josefine Lindström.

Lindström berättar också att årets Anbud Live kommer att skilja sig en del från tidigare år.
– Inte bara lokalen är ny, vi har även utformat programmet annorlunda i år. Det blir mer utrymme för samtal och reflektion. Det kommer att bli spännande att se hur det nya kommer att tas emot av besökarna. Både roligt och lite läskigt!
Samarbetet med Subtopia tycker hon har flutit på bra.
– Än så länge har vi haft ett par tre produktionsmöten tillsammans. Vi får alltid snabba svar och det känns som att vi är i trygga händer.

Läs mer om Subtopias arena Hangaren här
Läs även ”Titta in i Subtopias lokaler”