eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-01-30 | Annons | Svenska Möten

Därför behöver du en Mötespartner

Boka en konferenslokal kan väl vem som helst göra? tänker du kanske. Jo, så klart. Och ibland är det just så enkelt. I alla fall för mindre möten och de som vi internt i branschen kallar ”Kalukamöten” (kaffe-lunch-kaffe). De kan man enkelt boka själv, till och med online dygnet runt. Men större möten och konferenser kräver något annat. Det kräver att du har koll på hundratals detaljer och det kräver kunskap och tid. Massor av tid.

automatiskt utkast

Att ”bara” boka en lokal för företagets årliga konferens, är faktiskt inte så lätt som det låter. Du ska inte bara veta datum, tid, syfte, budget, ha koll på olika typer av sittningar, agenda och vilka aktiviteter som stärker budskapet som du vill förmedla. Du ska också skicka inbjudningar, hålla koll på avbokningsregler och datum, deltagarlistor, teknisk utrustning, allergier, talare och vem som lämnat återbud. Du kanske även har ansvar för att planera innehållet, reka lokalen och anläggningen, välja rätt mötesmodell och leda en workshop. Du fattar. Det är alltså väldigt mycket mer än man kan tro att hålla reda på inför möten som överstiger 20 deltagare. Inte minst tar det mycket längre tid än man kan tro.

– Tidigare fanns det vd-assistenter eller sekreterare som var proffsiga på projektledning av den här typen och som kunde mötesanläggningarna utan och innan. Idag finns det sällan dedikerade personer som sköter events- och möten på ett företag, utan uppgiften delegeras ofta till någon som aldrig bokat ett möte förut. Och än mindre har någon erfarenhet av att projektleda ett. Tyvärr blir resultatet ofta därefter, säger Bibi Rydbacken, marknadschef på Svenska Möten.

Därför väljer många företag att outsourca mötesbokningen till en Mötespartner. Varför?

– Genom att upphandla eller skriva avtal med en Mötespartner får personen som får i uppgift att boka företagets möten och konferenser mycket hjälp, stöd och guidning genom hela processen.

– En Mötespartner kan sina anläggningar och kan opartiskt matcha rätt företag med rätt anläggning beroende på syftet. Bokaren får några alternativ och jämförbara offerter att välja bland och sparar därmed dyrbar arbetstid på att göra research och sammanställa offertförfrågningar från flera olika anläggningar. Platsen gör skillnad!

– Förutom snabb hjälp och stöd till bokarna, får företag som tar hjälp av en Mötespartner dessutom överblick och kontroll över organisationens alla möten och hur stora resurser som läggs på möten och konferenser.

– Genom en Mötespartner kan du, förutom möteslokaler, också boka aktiviteter, talare, moderatorer, artister, transporter eller mer avancerad projektledning och deltagarhantering. Enklare möten kan du snabbt själv boka online med en smidig bokningsmodul på det egna intranätet.

– En Mötespartner kan samla alla fakturor från de olika parterna, ex. anläggningen, artisten, bussbolaget och talarförmedlingen. När alla fakturor kommer från en och samma leverantör kommer ekonomiavdelningen att tacka dig. Och för dig blir det superenkelt att kontrollera totalkostnaden för alla möten!

– En Mötespartner kan också hjälpa dig att ta ett grepp om ditt företags möteskultur. För företag som arbetar aktivt med denna fråga, innebär det en massiv besparing i form av effektivare arbetstid och nöjdare medarbetare.

– Att använda en Mötespartner är kostnadsfritt för dig som kund. Det är istället anläggningen som betalar en provision till bokningsbolaget. Säkerställ att bokningsbolaget inte tar ”mutor” i form av att acceptera erbjudanden om högre provisioner för att rekommendera vissa anläggningar, som kanske inte alls är den bästa för dina syften. Kräv transparens!

Det finns alltså allt att vinna på att samarbeta med en Mötespartner – och ingenting att förlora! Genom att kanalisera dina mötesbokningar till en partner får du full kontroll över ditt företags möten, samtidigt som du sparar tid och pengar. Så eftersom en Mötespartner bevisligen tillför ett stort värde, bör frågan snarare vara: Varför har inte ALLA en Mötespartner?

Källa: Svenska Möten

svm logga 250

Boka ditt möte eller konferens med hjälp av Sveriges mötesexpert!

Vi guidar dig genom hela mötesplaneringen och ser till att du bokar ditt möte på rätt plats beroende på syfte. Vi är din mötespartner och hjälper till med mötesbokning, projektledning, deltagarhantering, mötespolicys, aktiviteter och transport – och allt däremellan!

10 1

Följ med i vår Mötesskola!

Vår Mötesskola består av en serie korta, animerade filmer där vi med konkreta tips och tricks hjälper dig till bättre möten på ditt företag. Vi är övertygade om att framgång sker när erfarenheter och kunskap möts och att bra möten får människor och företag att blomma ut.

På vår blogg hittar du det senaste från Svenska Möten, från krönikor till mötestips och nedladdningsbara guider för bättre möten.

https://www.svenskamoten.se/nyheter/

Kontakta oss!

0771-505 500

bokning@svenskamoten.se

Konferensförfrågan

Vill du ha personlig hjälp med din bokning av våra erfarna mötesplanerare? Fyll i dina önskemål, så återkommer vi med förslag som passar dig – oftast inom bara ett par timmar. 

Boka-själv-verktyg

Det här är alternativet för dig som snabbt, enkelt och smidigt vill hitta din anläggning och möteslokal, se lediga datum och priser, boka och få bekräftelse direkt. 

svmö00 300x250

Häng med oss!

LinkedIn

Twitter

Facebook

Instagram

Youtube

Blogg

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nationalmuseum söker behovsanställda eventmedarbetare
  • Digital Marknadsförare
  • KAM till Eventyr
  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

unnamed 64

Massvaccinering kan liknas vid ett stort publikt event som eventbolag är experter på

Här bjuder David Klint Le Pactes grundare och Managing partner på sina tankar om hur eventbolagen skulle kunna hjälpa till att klara av massvaccinering.
quality hotel friends solna

Digitala möten skapar ny efterfrågan

De mest efterfrågade konferenserna just nu är hybridmöten där deltagarna sitter i små grupper på olika platser och samlas på samma möte.
Kaj Edanius, vd för Space Production

Space Production fyller på kassan och siktar på fygitala möten

Space Production AB tar in nytt kapital genom aktivt ägande och står nu starka att möta framtidens mötesbransch efter pandemin.
ny vd till nobis hotel

Ny vd till Nobis Hotel

Han började sin karriär som diskplockare på Café Opera. Närmast kommer han från Miss Clara där han arbetade som vd i fyra år.
Hybridmötet står i fokus på Scandic.

85 hotell i Sverige utrustas för hybridmöten

Utrullningen påbörjas i januari och kommer att fortsätta under 2021.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

patrik olderius

Han är ny vd för Tjolöholms Slott

På nytt jobb

Han har ägnat sig åt destination- och affärsutveckling större delen av sin karriär. Nu ska han axla rollen som vd på Tjolöholms Slott.

johan eriksson

Han är ny vd för Vasaloppet

På nytt jobb

Han har arbetat på Vasaloppet sedan 2013 som bland annat sportchef och utvecklingschef. Nu ska han axla rollen som vd.

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Trippus eventeffect årsmöte

Dags för Årsmöte 2021 – kommer det ske digitalt i år?

Annons

Under perioden mars till maj genomförs det väldigt många årsmöten, det är allt ifrån aktiebolag, organisationer till föreningar och den gemensamma nämnaren är ju att det blir svårt att genomföra detta fysiskt i år. Under 2020 genomfördes många årsmöten digitalt och vi på Trippus fick förmånen att hantera ett hundratal för våra kunder. Efter en viss tvekan i början blev många positivt överraskade hur smidigt det gick samt att de för det stora flertalet blev ett möte med många fler deltagare än normalt då det blev mer lättillgängligt.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff