Svenska Möten har publicerat en trendrapport som visar förändringar i boknings- och mötesbeteenden men även den roll som mötesindustrins aktörer behöver spela i en föränderlig bransch.
– Det blir alltmer tydligt att mötesanläggningar inte kan vila på gamla meriter. Man behöver följa trenderna, uppgradera sin teknik och utveckla egna koncept för att kunna hålla sig kvar, annars är risken stor att företagen helt enkelt väljer en anläggning som gjort just det.
Här är tre trender som Svenska Möten spår bli tongivande framåt:
1. En äkta hemma hos-känsla
Vi vill inte känna oss som gäster under våra möten utan snarare själva kunna kliva in bakom baren och svänga ihop drinken vi vill ha. Platser och ställen med en genuin, äkta och unik berättelse är helt enkelt mer attraktiva än de utan – därför satsar många anläggningar på att skapa egna koncept och en miljö som fokuserar på att bygga relationer och skapa förutsättningar för social gemenskap.
2. Interaktiv teknologi
Tekniken blir alltmer avancerad och i dag är det möjligt att mäta åhörarnas intresse eller få en heads-up när en gäst är på väg in med hjälp av ansiktsscanning. Biometrics är den mest futuristiska trenden inom mötesvärlden och den lär växa markant eftersom 80 procent av mötesköparna efterfrågar interaktiv teknologi för sina möten eller konferenser.
3. En ökad delningskultur
Statusar på sociala medier, ekonomi – och nu möten. Vi delar allt mer, så det kommer inte som en överraskning att vi även börjar hyra och hyra ut spektakulära och praktiska lokaler hos andra företag för väldigt förmånliga priser. Det är inte bara positivt ur både ett ekonomiskt perspektiv och en miljösynpunkt – och eftersom delningssamhället fortsätter att växa stadigt ser den här trenden ut att etablera sig även hos vår mötes- och konferensplanering.
Besök Svenska Mötens hemsida för mer information här.
Läs även Svenska Mötens artikel Så inkluderar du alla mötesdeltagare på ditt hållbara möte här.