eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2021-03-05 | Annons | Native | Uppsala Konsert & Kongress

Nya erfarenheter ger bättre möten efter pandemin

I ett år har vi nu levt mitt i en pandemi och digitala möten har blivit en naturlig, om än påtvingad, del av arbetsdagen. Att de digitala mötena kommer att finnas kvar råder det nog inga tvivel om, så hur påverkar det dem som idag arrangerar fysiska möten?

UKK digitala möten

”Det fysiska mötet är inte dött” säger Gabriella Gullberg, Chef för Möten & Event på UKK. ”Med erfarenheterna från pandemin kommer företag att bli mer selektiva och göra mer medvetna val om huruvida mötet blir bäst i digital, hybrid eller fysisk form.”

Ökat miljömedvetande hos både privatpersoner och företag samt den rådande pandemin har förändrat sättet att se på möten. Det har format utvecklingen och ställer nya krav på mötesbranchen, bland annat vad gäller resande, teknik, mat och logistik. När man väljer att ses öga mot öga blir det därför extra viktigt att mötet ramas in väl med rätt lokal, bra teknik och en positiv matupplevelse.

Covid -19 skyndade på utvecklingen och tvingade näringslivet att snabbt anpassa sig till nya arbetsformat. Nytt kan kännas jobbigt, men också lite spännande och det är en möjlighet för en organisation att växa och utvecklas. Framöver kommer företag att bli mer selektiva kring vilka möten som passar i vilken form och göra mer medvetna val om det är i digital, hybrid eller fysisk form. Att anläggningar som UKK kan anpassa lokaler och teknik efter kundens behov blir en nyckelfaktor för att kunna genomföra lyckade möten.

Årets erfarenheter har nog ändå överraskat oss i hur lätt och välfungerande ett digitalt möte kan vara. Tekniken är billig, miljövänlig, enkel och mer effektiv med utsatta tider, agendor och färre spontana avbrott. ”Många möten kommer även i fortsättningen ske digitalt eller som hybridmöten. Här har vi under pandemin sett att tekniken spelar en stor roll”. Säger Gabriella Gullberg.

Det fysiska mötet är inte dött, utan tvärtom så värderar vi dem högre efter denna pandemi. Framtidens möten kommer att bli mer genomtänkta och det kommer att läggas tid på att fundera över om det är ett möte som bör ske fysiskt eller digitalt. När det väl är beslutat för ett digitalt möte, baserat på mötets syfte och vad man vill uppnå, har vi i grunden tre olika varianter att ta ställning till:

Det digitala mötet Passar för enklare och mindre möte på plats som behöver koppla upp sig mot annan person, grupp eller plats med ljud och bild. UKK använder Videobar för bättre teknisk kvalitet på mötet. Deltagare i båda ändarna av samtalet hör varje ord klart och tydligt. Kameran känner av var i rummet deltagarna sitter och när någon pratar så riktas kameran automatiskt mot denne.

Digitalföresläsning med studio –envägskommunikation. Lämplig till att sända intervju, föreläsning, intimt möte, pressträff och presentation. Rekommenderas för 1-2 deltagare. Från studioscenen kan du sända live eller göra inspelningar för att få ut information digitalt till exempelvis kunder, medarbetare eller press.

Livestreaming/sändning med interaktion, Möjligheter finns även till att låta de digitala deltagarna interagera med er konferencier, moderator och andra deltagare via chatt, omröstningar eller t.ex. Zoom-möten. Denna lösning passar diskussion/panel med upp till fem deltagare samt föreläsning med en föreläsare i taget plus moderator. Har ni fler än en föreläsare samtidigt eller en panel med fler än fem deltagare finns möjligheten att addera ytterligare en kameraman.

Det digitala mötet kräver initialt mer av dig som mötesarrangör.  Det är också därför vi som anläggning finns här! För att hjälpa dig hitta rätt form och bidra med vår kompetens och kunnande. Önskar ni ytterligare hjälp i form av ett skräddarsytt upplägg eller program så hjälper vi er gärna att hitta rätt samarbetspartner.

UKK tipsar inför ert digitala möte:

  • Vad är syftet med mötet? Vilka vill ni nå och vad vill ni uppnå?
  • Har ni gjort något liknande innan? Vad gick bra alt. mindre bra med det mötet?
  • Vilka plattformar har ni tillgängliga på företaget?
  • Har ni ett färdigt program för dagen?
  • Har ni en moderator?
  • Behöver ni testköra innan?
  • Vad har ni för behov på möblering och scenografi?
  • Ett tips från oss är att inte göra så långa pass om ni inte är vanaviddirektsändningar. 45-60 min rekommenderas med minst 10 min paus mellan passen. (Det passar även bättre för tittarna)
Läs även: Mat ska ätas inte slängas

ukk logo namnbredvid cerise 1

Möten nära Sverige och världen

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, ligger centralt i Uppsala med utmärkta kommunikationer såväl nationellt som internationellt, endast 18 minuter från Arlanda.

Flera olika och vitt skilda typer av evenemang kan äga rum parallellt i anläggningen. Flera olika och vitt skilda typer av evenemang kan äga rum parallellt i anläggningen. Vår egen restaurang finns på entréplan och där kan upp till 850 personer sitta ner och äta middag tillsammans. Vi är självklart Svanencertifierade och maten, med inspiration från hela världen, lagas på säsongens råvaror. 

På Uppsala Konsert & Kongress får din konferens eller ditt event ett lyft av modern teknik och ljusa, tillgängliga lokaler i olika storlekar. Stora, mångsidiga ytor ger kreativiteten fritt spelrum och allt behandlas av vår personal med högsta möjliga servicekänsla.

Dina idéer sätter gränserna – välkommen att inspireras!

En av Nordens främsta mötesplatser

Uppsala Konsert & Kongress är ett levande kulturhus och mötesplats, beläget mitt i en snabbt växande storstad där kreativitet, kultur, forskning och företagande frodas.

Anläggningen har sedan invigningen 2007 etablerat sig som en av Nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser. I husets anpassningsbara lokaler anordnas varje år cirka 500 möten, mässor, små och stora konferenser, kongresser och internationella nätverksträffar.

På 14 600 kvadratmeter och fem scener genomför Uppsala Konsert & Kongress cirka 300 kulturevenemang årligen. Vi presenterar ett utbud som präglas av mångfald, angelägenhet och hög kvalitet.

se vÜra lokaler 1

bokningsfîrfrÜgan

Hör av dig till oss med din idé!

Ann Eriksson 5x7
Ann Eriksson
018 727 90 24
ann.eriksson@ukk.se

Victoria 5x7

Victoria Lindgren
018 727 90 23
victoria.lindgren@ukk.se

Caroline Holm
018-7279029
caroline.holm@ukk.se

Besök oss online

Uppsala Konsert & Kongress är Uppsalas mest digitala företag 2018 enligt digitaliseringsindex.se – lär känna oss på ukk.se, Facebook och Instagram.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du ...
Anna Klarheden 7A

Almedalen: Nu skippas kravet på att sända och producera från Gotland

Ledningen för Almedalsveckan i Visby har nu justerat förutsättningarna för deltagandet i den digitala veckan, och tillåter nu att sändningarna sker från valfri plats. Vi på Eventeffect kontaktade i veckan några eventföretag och frågade om hur de förbereder sig för årets digitala Almedalsvecka.
Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.
Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för ...
Projektledare

Creative Meetings söker eventprojektledare

Komsi, komsi… Creative Meetings är en eventbyrå som skapar smarta och effektiva B2B-events. Vi är 16 passionerade medarbetare på vårt kontor runt hörnet från Östermalmstorg. Vi genomför varje år allt från stora tunga innehållsbaserade konferenser till rent sociala events som jubileum, fester etc. Vi arbetar dels i vårt Kommunikativa Team och dels i vårt Produktionsteam. 2019 omsatte vi 154 msek. 2020 ...

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Sofia Eklund

Ny strategisk projektledare på Onemotion IMC

På nytt jobb

Kommunikationsbyrån Onemotion IMC fortsätter växa, anställer ytterligare en Senior projektledare och utökar därmed eventteamet ytterligare.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Women in tech

Women in Tech dubblade antalet besökare genom att göra eventet digitalt

Annons

#witswe2021 – biljetterna tog slut första dagen, över 4000 besökare samlades och över 100 presentationer drogs av kvinnor världen över när Sveriges viktigaste plattform för kvinnor i tech-världen storsatsade i vVenues digitala plattform inför det kommande året. Med en helt egen design och ett flertal nyutvecklade funktioner kom eventet att gå under namnet #WITswe2021. Women in Tech satte en ny standard för hur events genomförs online.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff