Peter Winitsky
Ålder: 46 år.
Född: Malmö.
Bor: Lidingö, Stockholm.
Familj: Hustru och tre barn på 13, 14 och 21 år, varav det äldsta barnet flyttat hemifrån. Barnen vill ha en hund men pappa Peter sätter stopp för tillfället.
Gör: Vd och grundare av eventbyrån Creative Meetings och driver Eventpodden.
Det är en solig tisdagsförmiddag i en annars så grå månad, som Eventeffect ringer upp Peter Winitsky för en pratstund. Han låter pigg och börjar genast berätta att Creative Meetings firar 20 år i november.
– Vi har vuxit försiktigt och lyckats presentera svarta siffror i våra bokslut sedan starten år 1999. Under tiden har vi också gått igenom två tunga lågkonjunkturer, säger Peter Winitsky nöjt.
Nya ägarförhållanden
År 2018 fick bolaget en ny ägare – Unlimited Travel Group. Det är en koncern bestående av tolv rese- och eventbolag, som alla drivs fristående med egna varumärken, där samarbeten mellan bolagen inte är ovanliga. Koncernen äger 70 procent av Creative Meetings.
– Den största förändringen är att jag tidigare endast svarat inför mig själv. Unlimited Travel Group är börsnoterat, vilket ställer högre krav på oss gällande struktur. I år gör vi vårt bästa år hittills – vi kommer landa på cirka 150 miljoner kronor i omsättning. Hade det sett ut som förut, skulle jag fått vårt bokslut av revisorn, informerat personalen och sedan gått hem och gjort en high five med mig själv. I dag finns ägare som vi svarar inför, vilket har gjort det hela lite mer spetsigt. Men bara till det bättre – det gör att vi är på tå, menar Peter.
Anledningen till att majoriteten av Creative Meetings sålts är att bolaget bland annat saknat de finansiella muskler som behövts för att växa till nästa nivå.
– Även om jag är på gränsen till osmakligt övertygad om min egen förträfflighet och teamet jag har här, så inser jag också att bolaget inte kan växa hur mycket som helst på egen hand. Det behövs ytterligare resurser – kloka människor och finansiella muskler, säger Peter, som börjar blicka mot nästa delmål; 200 miljoner kronor i omsättning år 2021.
Inte bara fest
Creative Meetings startades inte helt ovanligt med en annan företagsidé än vad bolaget nu har som huvudsaklig sysselsättning. År 1999 var Peter kung i baren men trött på kroglivet. Han var 26 år och hade sedan 17-års ålder drivit allt från skoldiskon, skolresor till nattklubbsturnéer och event med kändis-bartenders.
Han flyttade från Malmö till Stockholm som relativt ung, och jobbade nära nattklubben Spy Bar. Han var även en av de första som anlitade kändisar som bartenders på olika nattklubbar runt om i landet.
– Efter några år insåg jag att jag ville bli vuxen, säger Peter.
Till sina föräldrars glädje började han studera till jurist på Stockholms universitet, men insåg efter halva utbildningen att hans hjärta brann för någonting helt annat – att arrangera event.
Dags att bygga bolag
Så Peter gick på magkänslan och hoppade av juristlinjen. Istället skulle han satsa på att bygga upp ett eventbolag.
– År 1999 insåg jag att jag började bli för gammal för att harva runt på nattklubbar. Jag bestämde mig, efter lite research i Gula sidorna, att jag skulle starta ett eventbolag. På den tiden fanns det inte så många arrangörer, som det hette då, menar Peter.
Han började med att anställa Dan Epel, delägare i bolaget, och en kollega som fortfarande finns kvar vid Peters sida.
– I början var tanken att bara arrangera företagsfester. Men bolaget har utvecklats med tiden och i dag jobbar vi med två verksamheter: eventproduktion, möteskommunikation och innehåll, säger Peter.
Event skapar förändring
På frågan vad Peter tycker är det bästa med sitt jobb, svarar han att han fortfarande tycker att det är roligt med en riktigt bra och kreativ fest. Men att han ännu mer gillar att se när event verkligen kan leda till en förändring hos en kund.
– Det är fantastiskt när man suttit med en arbetsgrupp hos en kund i upp till ett år och jobbat med budskap samt effekt och sedan får se att konferensen gör skillnad, säger Peter och berättar att han även har en förkärlek för mätbara resultat.
– Jag tycker alla borde mäta sina event. Jag har slagits för det jättelänge och det är fortfarande event, även bland våra kunder, som inte mäts ordentligt. Vågar man bara göra sin hemläxa från början så får man en mycket bättre utväxling på sin investering, menar Peter.
”Vi är inte bra på pitcher”
Creative Meetings verkar på en fragmenterad marknad. De konkurrerar med småbolag på festsidan och med de stora eventjättarna när det gäller att göra evenemang med kommunikationsbehov. Men samtidigt säger Peter att de sällan konkurrerar med någon alls.
– Våra kunder byter sällan ut oss. Vi är också restriktiva med att gå in i pitcher. Det finns garanterat ingen byrå som tackar nej till så många förfrågningar som vi gör, säger Peter, och medger att han hyser stor respekt för de byråer som går in med huvudet först i en pitch.
– Vi har aldrig blivit riktigt bra på pitcher. Det är ett medvetet val att inte skala upp arbetet. Vi skulle kunna satsa, gå in och kriga, men vi gör inte det, förmodligen för att vi inte är tillräckligt motiverade. Men det är en sak vi skulle kunna satsa på i framtiden, för att få bolaget att växa, säger Peter.
Det kan väcka en del frustration att behöva lägga ned så mycket tid och pengar på en pitch, som sedan inte ger någon utdelning. Hur ser du på det?
– Det blir en utdelning för någon. Men har du fem lika duktiga byråer, och alla lägger ned 100 timmar i en pitch, och får jobbet var femte gång, så är det en enkel matematik. De får 20 procents beläggning på timmarna de lagt ned och vi tycker inte att den affärsmodellen passar oss, berättar Peter och fortsätter:
– Vi lägger hellre ned mer tid på de kunder vi har och tar kanske lite för lite betalt emellanåt. Men vi får nästan alltid betalt för den tid vi lägger ned. Plus att det är ett sådant humörssänk att ge sig in en pitch, veta att man gjort ett grymt jobb och så säger kunden tack, men nej tack. Det skaver ju på självförtroendet.
Önskar du att det kunde se ut på ett annat sätt?
– Jag förstår att man som kund behöver göra pitcher. Men så som de går till i dag passar inte oss. Vi är bara med när kunden förstår att det är två saker de ska titta på. Vilka är människorna som ska jobba i samarbetet? Vad har byrån gjort tidigare? Det ska inte vara en snitsig säljare som går i pitchen, utan människorna som ska vara med i projektet, säger Peter.
Fotbollen – en pojkdröm
Förutom passionen för att arrangera event, brinner Peter också för fotboll och framför allt Malmö FF. Om han inte skulle jobba med event så hade ett jobb inom Malmö FF:s organisation varit en dröm, i alla fall en pojkdröm.
Men på frågan om vad han vill göra om tio år, svarar han snabbt:
– Jag gör precis samma sak som i dag, och har utvecklat verksamheten. Jag har inte gjort annat än att arrangera event i hela mitt liv, och har svårt att se mig göra någonting annat. Hittar man sin passion är det synd att inte våga stanna i den, säger Peter.
Vad gör du en typisk söndag?
– Jag är som vanligt vaken tidigast i familjen. Jag bor med ett gäng som gillar att sova. Själv sover jag max sex timmar per natt sju dagar i veckan. Först knäpper jag på Viaplay och ser några avsnitt av The Blacklist, sedan lagar jag frukost till familjen. Det är den enda måltiden jag klarar av att laga, då jag är usel i köket. Sedan tar jag en långpromenad med hustrun eller hinner med ett gympass, för att ta hand om min gamla kropp. Jag passar även på att jobba några timmar. Kvällen spenderas med familjen framför tvn, säger Peter.
5 snabba frågor
1. Vad läser du gärna just nu?
– Jag läser det otroligt nördiga fotbollsmagasinet Offside som jag tycker är det bästa som finns. På boksidan läser jag mest biografier. Senast Min historia av Michelle Obama.
2. Vad tycker du om att göra på fritiden?
– Hänga med familjen, motionera när jag är på det humöret och följa Malmö FF slaviskt runt om i landet.
3. Kan du berätta något vi inte visste om dig?
– Jag hade en karriär i 20-års åldern där jag var med i fem olika dejtingprogram på tv. Exempelvis programmen Tur i kärlek och Casanova. Lyckligtvis hittade jag inte min fru i något av programmen. Henne hittade jag när vi var på sommarkollo – jag var 14 år och hon var 15 år. Vi var stormförälskade. Men jag bodde i Malmö och hon i Stockholm, så vi hade en paus på nästan 15 år innan vi hittade tillbaka till varandra.
4. Vad har du alltid med dig till ett event?
– En dator, utprintade tekniska körscheman och en tjock rulle silvertejp – det är alltid något som behöver tejpas på ett event.
5. Hur ser ditt drömevent ut?
– Drömmen är att rodda hela OS-invigningen när Stockholm slutligen får ett OS att ta hand om. Att få producera hela invigningseventet. Då kan jag nog ta ned skylten och gå i pension efter det.