eventeffect.se
Med över 1800 platser är Filadelfia en unik plats i Stockholms innerstad.

Mötesbaren gästar nyrenoverade Filadelfia Convention Center den 19 maj

Hallå där...

Den andra Mötesbaren år 2022 hålls på Filadelfia Convention Center i Stockholm. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av lokalerna. ( Just nu, 20 platser kvar)

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2019-11-11 | Söndagsprofilen

Peter Winitsky: ”Ingen eventbyrå tackar nej till fler uppdrag än oss”

Eventfantasten och fotbollsnörden Peter Winitsky har sedan 20 år tillbaka drivit eventbyrån Creative Meetings, som aldrig visat röda siffror i sina bokslut. För Eventeffect berättar han om vägen till framgången och varför han avstår från pitcher. 

Peter Winitsky: ”Ingen eventbyrå tackar nej till fler uppdrag än oss”
På bild: Peter Winitsky

Peter Winitsky

Ålder: 46 år.
Född: Malmö.
Bor: Lidingö, Stockholm.
Familj: Hustru och tre barn på 13, 14 och 21 år, varav det äldsta barnet flyttat hemifrån. Barnen vill ha en hund men pappa Peter sätter stopp för tillfället.
Gör: Vd och grundare av eventbyrån Creative Meetings och driver Eventpodden.

Peter Winitsky: ”Ingen eventbyrå tackar nej till fler uppdrag än oss”
Peter på fotboll med familjen. Foto: Peter Winitsky

Det är en solig tisdagsförmiddag i en annars så grå månad, som Eventeffect ringer upp Peter Winitsky för en pratstund. Han låter pigg och börjar genast berätta att Creative Meetings firar 20 år i november.

– Vi har vuxit försiktigt och lyckats presentera svarta siffror i våra bokslut sedan starten år 1999. Under tiden har vi också gått igenom två tunga lågkonjunkturer, säger Peter Winitsky nöjt.

Nya ägarförhållanden

År 2018 fick bolaget en ny ägare – Unlimited Travel Group. Det är en koncern bestående av tolv rese- och eventbolag, som alla drivs fristående med egna varumärken, där samarbeten mellan bolagen inte är ovanliga. Koncernen äger 70 procent av Creative Meetings.

– Den största förändringen är att jag tidigare endast svarat inför mig själv. Unlimited Travel Group är börsnoterat, vilket ställer högre krav på oss gällande struktur. I år gör vi vårt bästa år hittills – vi kommer landa på cirka 150 miljoner kronor i omsättning. Hade det sett ut som förut, skulle jag fått vårt bokslut av revisorn, informerat personalen och sedan gått hem och gjort en high five med mig själv. I dag finns ägare som vi svarar inför, vilket har gjort det hela lite mer spetsigt. Men bara till det bättre – det gör att vi är på tå, menar Peter.

Anledningen till att majoriteten av Creative Meetings sålts är att bolaget bland annat saknat de finansiella muskler som behövts för att växa till nästa nivå.

– Även om jag är på gränsen till osmakligt övertygad om min egen förträfflighet och teamet jag har här, så inser jag också att bolaget inte kan växa hur mycket som helst på egen hand. Det behövs ytterligare resurser – kloka människor och finansiella muskler, säger Peter, som börjar blicka mot nästa delmål; 200 miljoner kronor i omsättning år 2021.

Inte bara fest

Creative Meetings startades inte helt ovanligt med en annan företagsidé än vad bolaget nu har som huvudsaklig sysselsättning. År 1999 var Peter kung i baren men trött på kroglivet. Han var 26 år och hade sedan 17-års ålder drivit allt från skoldiskon, skolresor till nattklubbsturnéer och event med kändis-bartenders.

Han flyttade från Malmö till Stockholm som relativt ung, och jobbade nära nattklubben Spy Bar. Han var även en av de första som anlitade kändisar som bartenders på olika nattklubbar runt om i landet.

– Efter några år insåg jag att jag ville bli vuxen, säger Peter.

Till sina föräldrars glädje började han studera till jurist på Stockholms universitet, men insåg efter halva utbildningen att hans hjärta brann för någonting helt annat – att arrangera event.

Dags att bygga bolag

Så Peter gick på magkänslan och hoppade av juristlinjen. Istället skulle han satsa på att bygga upp ett eventbolag.

– År 1999 insåg jag att jag började bli för gammal för att harva runt på nattklubbar. Jag bestämde mig, efter lite research i Gula sidorna, att jag skulle starta ett eventbolag. På den tiden fanns det inte så många arrangörer, som det hette då, menar Peter.

Han började med att anställa Dan Epel, delägare i bolaget, och en kollega som fortfarande finns kvar vid Peters sida.

– I början var tanken att bara arrangera företagsfester. Men bolaget har utvecklats med tiden och i dag jobbar vi med två verksamheter: eventproduktion, möteskommunikation och innehåll, säger Peter.

Event skapar förändring

På frågan vad Peter tycker är det bästa med sitt jobb, svarar han att han fortfarande tycker att det är roligt med en riktigt bra och kreativ fest. Men att han ännu mer gillar att se när event verkligen kan leda till en förändring hos en kund.

– Det är fantastiskt när man suttit med en arbetsgrupp hos en kund i upp till ett år och jobbat med budskap samt effekt och sedan får se att konferensen gör skillnad, säger Peter och berättar att han även har en förkärlek för mätbara resultat.

– Jag tycker alla borde mäta sina event. Jag har slagits för det jättelänge och det är fortfarande event, även bland våra kunder, som inte mäts ordentligt. Vågar man bara göra sin hemläxa från början så får man en mycket bättre utväxling på sin investering, menar Peter.

”Vi är inte bra på pitcher”

Creative Meetings verkar på en fragmenterad marknad. De konkurrerar med småbolag på festsidan och med de stora eventjättarna när det gäller att göra evenemang med kommunikationsbehov. Men samtidigt säger Peter att de sällan konkurrerar med någon alls.

– Våra kunder byter sällan ut oss. Vi är också restriktiva med att gå in i pitcher. Det finns garanterat ingen byrå som tackar nej till så många förfrågningar som vi gör, säger Peter, och medger att han hyser stor respekt för de byråer som går in med huvudet först i en pitch.

– Vi har aldrig blivit riktigt bra på pitcher. Det är ett medvetet val att inte skala upp arbetet. Vi skulle kunna satsa, gå in och kriga, men vi gör inte det, förmodligen för att vi inte är tillräckligt motiverade. Men det är en sak vi skulle kunna satsa på i framtiden, för att få bolaget att växa, säger Peter.

Det kan väcka en del frustration att behöva lägga ned så mycket tid och pengar på en pitch, som sedan inte ger någon utdelning. Hur ser du på det?

– Det blir en utdelning för någon. Men har du fem lika duktiga byråer, och alla lägger ned 100 timmar i en pitch, och får jobbet var femte gång, så är det en enkel matematik. De får 20 procents beläggning på timmarna de lagt ned och vi tycker inte att den affärsmodellen passar oss, berättar Peter och fortsätter:

– Vi lägger hellre ned mer tid på de kunder vi har och tar kanske lite för lite betalt emellanåt. Men vi får nästan alltid betalt för den tid vi lägger ned. Plus att det är ett sådant humörssänk att ge sig in en pitch, veta att man gjort ett grymt jobb och så säger kunden tack, men nej tack. Det skaver ju på självförtroendet.

Önskar du att det kunde se ut på ett annat sätt?

– Jag förstår att man som kund behöver göra pitcher. Men så som de går till i dag passar inte oss. Vi är bara med när kunden förstår att det är två saker de ska titta på. Vilka är människorna som ska jobba i samarbetet? Vad har byrån gjort tidigare? Det ska inte vara en snitsig säljare som går i pitchen, utan människorna som ska vara med i projektet, säger Peter.

Fotbollen – en pojkdröm

Förutom passionen för att arrangera event, brinner Peter också för fotboll och framför allt Malmö FF. Om han inte skulle jobba med event så hade ett jobb inom Malmö FF:s organisation varit en dröm, i alla fall en pojkdröm.

Men på frågan om vad han vill göra om tio år, svarar han snabbt:

– Jag gör precis samma sak som i dag, och har utvecklat verksamheten. Jag har inte gjort annat än att arrangera event i hela mitt liv, och har svårt att se mig göra någonting annat. Hittar man sin passion är det synd att inte våga stanna i den, säger Peter.

Vad gör du en typisk söndag?

– Jag är som vanligt vaken tidigast i familjen. Jag bor med ett gäng som gillar att sova. Själv sover jag max sex timmar per natt sju dagar i veckan. Först knäpper jag på Viaplay och ser några avsnitt av The Blacklist, sedan lagar jag frukost till familjen. Det är den enda måltiden jag klarar av att laga, då jag är usel i köket. Sedan tar jag en långpromenad med hustrun eller hinner med ett gympass, för att ta hand om min gamla kropp. Jag passar även på att jobba några timmar. Kvällen spenderas med familjen framför tvn, säger Peter.

Peter Winitsky: ”Ingen eventbyrå tackar nej till fler uppdrag än oss”
Backstage på event med Chris Kläfford. Foto: Peter Winitsky
5 snabba frågor
1. Vad läser du gärna just nu?

– Jag läser det otroligt nördiga fotbollsmagasinet Offside som jag tycker är det bästa som finns. På boksidan läser jag mest biografier. Senast Min historia av Michelle Obama.

2. Vad tycker du om att göra på fritiden?

– Hänga med familjen, motionera när jag är på det humöret och följa Malmö FF slaviskt runt om i landet.

3. Kan du berätta något vi inte visste om dig?

– Jag hade en karriär i 20-års åldern där jag var med i fem olika dejtingprogram på tv. Exempelvis programmen Tur i kärlek och Casanova. Lyckligtvis hittade jag inte min fru i något av programmen. Henne hittade jag när vi var på sommarkollo – jag var 14 år och hon var 15 år. Vi var stormförälskade. Men jag bodde i Malmö och hon i Stockholm, så vi hade en paus på nästan 15 år innan vi hittade tillbaka till varandra.

4. Vad har du alltid med dig till ett event?

– En dator, utprintade tekniska körscheman och en tjock rulle silvertejp – det är alltid något som behöver tejpas på ett event.

5. Hur ser ditt drömevent ut?

– Drömmen är att rodda hela OS-invigningen när Stockholm slutligen får ett OS att ta hand om. Att få producera hela invigningseventet. Då kan jag nog ta ned skylten och gå i pension efter det.

Joline Ekman joline@eventeffect.se

Läs mer:

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Från Porsche till Tott Group – ny vd på plats

Från Porsche till Tott Group – ny vd på plats

Stefan Hedh har varit inom bilbranschen i största delen av sin karriär men har nu gjort en helomvändning och börjat inom hotellbranschen. Han är nytillträdd vd på Tott Group, där han ser fram emot att både förvalta och utveckla de unika anläggningarna inom gruppen.

Henrik Kanebo: “2021 kommer att bli ett rekordår för Facio”

Henrik Kanebo: ”2021 kommer att bli ett rekordår för Facio”

Henrik Kanebo, grundare och ägare av företaget Facio med sina tre affärsområden Event, Retail och Expo samt systerföretaget Table, ett företag som kompletterar Facios utbud där man erbjuder uthyrning av utrustning till event. I Söndagsprofilen berättar han hur han navigerade företagen genom pandemin.

Nyttja läget innan vi återgår till det normala!

Nyttja läget innan vi återgår till det normala!

Annons

Ingen behöver ännu en sammanfattning av rådande läge eller lärdomar funna i nostalgiska tillbakablickar. Vad vi däremot behöver är att blicka mera framåt och se den faktiska potentialen i en historiskt stark hemmapublik och ett maximalt lokalt upptagningsområde. Vi pratar om att möta publiken! 

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
  • Lista: 10 eventlokaler i Visby
Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Annons

Pandemin har satt nya krav på företag och medarbetare. Här berättar experten hur du skapar rätt känsla på jobbet – och bygger lönsamhet.

Upphandlingar

  • Myndighet upphandlar eventverktyg
  • Upphandling: Totalproduktion av Gävlebockens invigning
  • Upphandling av ramavtal för operativa kommunikationstjänster
  • Myndighet upphandlar leverantör av digitala event
  • Universitet upphandlar eventbyrå

Eventarenan

Hett erbjudande på iskalla möten

Hett erbjudande på iskalla möten

Annons

Framför oss väntar ett nytt år och nu möts vi för att planera och starta upp efter en skön julledighet med familj och vänner. Under de kallaste månaderna januari och februari bjuder vi in till riktigt iskalla möten på Vår Gård. Besök oss under vintern för ett kyligt all inclusive-erbjudande.

Inspiration

Erik Olkiewicz är en svensk hypnotisör som uppträder med en hypnosshow

Han gör succé på företagsevent

Inspiration

Erik Olkiewicz gör succé på företagsevent med hypnosshow från Las Vegas. Du kan antingen se hypnosshowen som publik eller bli dess stjärna.

Flytande padel mitt i Stockholm

Flytande padel mitt i Stockholm

Inspiration

Stockholm Sea Padel, med sin uppmärksammade padelpråm, inledde säsongen på Skeppsbron i Stockholm den 1 maj och kommer att ligga där månaden ut.

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Inspiration

Bjud dina kollegor på en kickoff med utsikt på en härlig takbar. Här tipsar Eventeffect om takbarer i hela landet som du kan boka till nästa konferens.

En oförglömlig upplevelse: vildmarkskonferens i Dalsland

En oförglömlig upplevelse: vildmarkskonferens i Dalsland

Destination

Höghöjdsbanor, kyrkbåtar och lappkåtor – det är några av de aktiviteter som erbjuds på Dalslands aktiviteter. Här finns skräddarsydda konferenser i vildmarken som kombinerar natur, gemenskap och utveckling.

Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Inspiration

Den 5 april är en historisk dag i Kiruna. Då blir Scandic Kiruna den första kommersiella aktören att öppna i den nya stadskärnan, en milstolpe i den internationellt omtalade stadsomvandlingen som pågått sedan 2004.

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Inspiration

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Inspirerande konferens: härodlad matlagning i Örby

Inspirerande konferens: härodlad matlagning i Örby

Destination

Att laga mat över öppen eld, med mat som odlats på åkern i närheten, till toner av skön musik. Det är en upplevelse som går att hitta på Två Skyttlar i Örby. Det personliga hotellet satsar stort på hållbarhet och hämtar en del av maten från odlingen utanför husknuten.

Snart premiär! – Från privat representationsvilla till exklusiv konferensanläggning

Snart premiär! – Från privat representationsvilla till exklusiv konferensanläggning

Inspiration

Den 2 maj öppnar serieentreprenören och eventprofilen Johan Kadar upp ett nytt konferens/spa/boutique hotell 20 minuter söder om Stockholm. Under pandemin har han byggt om en representationsvilla från 1965 till en unik anläggning. Spik studios har stått för inredningskonceptet, de ligger också bakom Ellery Beach house och Steam Hotel. Här är konceptet 60tal med möbler och inredning från bla Arne Jacobssen, Eeario Aarnio och Louis Poulsen.

2 öar i Stockholms skärgård för konferens, fest och coola aktiviteter

2 öar i Stockholms skärgård för konferens, fest och coola aktiviteter

Inspiration

Eventeffects Michelle Dandenell träffade Jakob Wallin som är platschef på Vaxholms Kastell & Badholmen, han berättar om anläggningen som består av 2 öar i Stockholms skärgård, konferenslokaler, festvåning, restauranger, egen borggård och coola aktiviteter

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Annons

Med visuell produktion är det möjligt att ta ett digitalt möte eller evenemang till en högre nivå. Men vad är egentligen visuell produktion och varför är det viktigt? Urban Egelstrand på Videoforce reder ut begreppet och berättar om mervärdet.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event
  • Informationsteknik söker två projektledare inom event till kontoret i Malmö
  • Informationsteknik söker eventtekniker till våra kontor i Stockholm och Malmö!

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Prisregn för event & kommunikationsbyrån BANG

Prisregn för event och kommunikationsbyrån Bang

Eventbyrå

Senaste veckorna har varit fyllda av vinster för event & kommunikationsbyrån BANG. Byrån har tagit hem både både Guldägg och Gyllene Hjul, vi slog en signal till grundaren Patrick Walldén.

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventum vinner uppdraget att bli Snapchats första eventpartner i Sverige.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Profile Agency lanserar ny digital plattform

Tips! | 20 föreläsare för dig som vill utveckla dina medarbetare i självledarskap

Självledarskap är något som alla borde investera i. Bokningsservicen Bookys Charlotte Dunhoff har här listat 20 föreläsare inom ämnet självledarskap.
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...
Experten: Den verkliga affärsnyttan med bra design

Experten: Den verkliga affärsnyttan med bra design

Johan Strand har en bakgrund som designer och idag är han creative director & sales manager på Sture. Om han får välja så åker de schackrutiga mattorna ut från mässhallen och in kommer vågad design som stärker varumärket.
Vad gör en Executive Assistant?

Vad gör en Executive Assistant?

Yrkessajten Executiveeffect har dokumenterat yrkesrollen Executive Assistant genom 55 personintervjuer, ta del av dem här.

Branschfolk

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Branschfolk

Vallåkraträffen, Areco Malmö Padel Open, Helsingborg Pride och Nöjesteatern är de fyra finalister som har chans att ta hem titeln Årets Eventskåning 2021. Dessutom delas pris ut för Årets Volontär när Event in Skåne för tionde året i rad hyllar de skånska eventhjältarna.

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Branschfolk

Eventeffect satte sig ner och tog ett snack med Jesper Owe, medgrundare och Creative director på Memento Event som arbetat med event i snart 20 år, om de bästa tipsen för en lyckad kickoff.

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Branschfolk

Skellefteå ska investera drygt 75 miljarder fram till 2030. Staden växer, antalet inflyttade behöver dubblas och deras evenemang drar långväga gäster. I tio år har de jobbat med att stärka varumärket och innan coronapandemin omsatte Skellefteås besöksnäring näst mest i Swedish Lappland.

Folk i karriären

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

På nytt jobb

Nu är det klart att Chatarina Eriksson från och med den 28 oktober blir ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna.

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

På nytt jobb

Styrelsen för Årets Kock har utsett Hélène Kugelberg till ny vd. Hélène har 20 års erfarenhet av hotell-, restaurang- och spabranschen som finanschef, vd och koncernchef på bland annat Sturebadet. De senaste åren har Hélène arbetat som konsult och investerare i ett antal bolag inom tech och hospitality. Helene tar över efter Andreas Stenberg som slutar efter årets final av Årets Kock i september.

Gästskribenter

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

5 tips om festvädret sviker

5 tips om festvädret sviker

Annons

Ladda med extra sus och dus – Hasselbackens restaurangchef Tony Wittgren ger sina 5 bästa tips om vad du kan ta till om vädret sviker.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff