Amanda Pihl hade yrkeserfarenheter från bland annat kommunen och hennes uppfattning var att privata eventbyråer var mer kreativa. Men hennes rapport visar att även den kreativa eventbranschen inte är särskilt kreativ och att många som jobbar med event har uppfattningen att de är kreativa medan de i stället bara har bra och livlig fantasi. Det tycker hon också bekräftas av corona-pandemin. Hur många har klarat av att vara kreativa när vi fick restriktioner att förhålla oss till? säger hon. Att vara kreativ är att kunna lösa problem samtidigt som du har ramar att förhålla dig till.
– Jag tror att eventbranschen har stor utvecklingspotential och därför tycker jag det är värt att vara kritisk till hur det är idag i min rapport, säger Amanda Pihl.
Målet är att examensarbetet ska kunna ligga till grund för hur eventbolag lägger upp sin struktur och hur de väljer att arbeta i framtiden.
En ung bransch med brist på struktur
Eventbranschen är ännu väldigt ung och det är inte självklart med vilka metoder event planeras eller genomförs. Trots det har branschen, fram till dess att corona-pandemin drabbade världen stadigt ökat och omsatte år 2018 totalt 14,8 miljarder kronor i Sverige. Ökningen är en anledning till att det har varit enkelt att starta och driva eventbolag samtidigt som det länge saknats adekvat utbildning inom området. Bristande struktur har i många fall förklarats med att kreativitet, som är en viktig del i arbetet, skulle hämmas av för mycket ramar. Men är det så? Amanda Pihls rapport visar snarare att för den som verkligen är kreativ blir ramar ett verktyg för att effektivisera, skapa struktur samt förutsättningar för att leverera.
Är du en blå, orange eller grön personlighet?
Efter att ha genomfört såväl djuplodande intervjuer som skriftliga digitala enkäter presenterar Amanda Pihl tre personlighetstyper för att visa på vem som är kreativ och klarar av att lösa problem inom bestämda ramar.
Bild: Amanda Pihl
Så kan eventbranschen utvecklas
Amanda Pihl menar att eventbranschen skulle vinna på att tydligt ha olika personer för olika uppgifter i den kreativa processen. Låt den som har livlig fantasi och många idéer fortsätta att ha det men se då till att ha en person som är mästare på att förverkliga dem med i gruppen. Och ytterligare en person ansvarar för det strategiska, menar hon.
– Jag tror att de eventbolag som använt tiden under corona-pandemin till att jobba med sin struktur kommer vara vinnarna i branschen, säger Amanda Pihl.
Utöver att pandemin starkt har påverkat branschen så kommer den också att stöpas om i takt med att en ny generation som är utbildade inom event management kommer ut på marknaden. Ur kris föds kreativitet och Amanda Pihl, som tog examen i tisdags ser ljust på framtiden nu när samhällen återigen börjar öppnas upp.
LÄS AMANDA PIHLS RAPPORT HÄR.