Rider jobbade tidigare med traditionella demos för sina kunder inom främst livsmedelsbranschen och dagligvaruhandeln. Men efter att ha stött på problem med personal och kunder som inte varit helt nöjda, så valde de att utveckla en ny idé kring retail-event.
– Det är en väldigt prispressad bransch och personalen var inte tillräckligt kunniga eller engagerade. Anledningen är att de bara ska jobba med produkten i tre timmar per dag i några dagar, samt att de kanske fått information på mejlen precis innan de ska stå i butiken och representera ett varumärke, säger Richard Otto, kreativ chef på Rider Eventmarketing och fortsätter:
– Detta förvånade också mig. Att företagen inte var mer noga med att produkterna presenterades rätt i butiken. Man lägger annars mycket pengar på kommunikation och att loggan för varumärket exempelvis ska vara i rätt färgskala. Men när man väl ska träffa sin målgrupp i butiken så kan det gå till precis hur som helst. Även om det kanske är en ännu mer viktig stund.
Utbildade sin egen personal
Rider kände därför att de ville förändra sin produkt. De ordnade egna bilar, utbildade all eventpersonal på plats i Stockholm och ordnade så allt material kördes ut direkt till butiken.
– Vi har ett dotterbolag som heter Eventperosnal.se, med 60 000 personer i en databas, där vi har möjlighet att sålla ganska kraftigt för att hitta rätt personer. Vi låter samma person jobba över tid, istället för att flera personer ska representera samma produkt. Det gör att personen som står i butiken kan mer om varumärket och känner sig stoltare att representera det. Det har visat sig vara väldigt viktigt, säger Richard Otto, kreativ chef på Rider Eventmarketing.
Ökad kundnöjdhet
I tio års tid har Rider mätt sin demoaktivitet genom att låta butiken ge respons på försäljningssiffror, totalintryck av aktiviteten, demopersonalens insats, på en skala mellan 1-10. Tidigare fick de siffran 6,9 när de gjorde en traditionell demo, men nu ligger de aldrig under 9,0.